stress echt slecht??? of is het een fabel

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal

is stress echt zo slecht als je zwanger bent of is dit een fabel?
ik ben afgelopen zondag ergens achter gekomen.... eigenlijk achter iets wat ik al langer wist.... nu ben ik erg gestrest en huil heel erg veel.... heb ook mijn dochtertje dus huil niet waar zij bij is... maar nu vraag ik me af of het echt heel erg slecht is, ik ben vandaag precies 11 wkn zwanger, en wil dit kindje echt niet kwijt, maar ik kan niks tegen deze stress doen...... graag reactie's

kus

Ho trotse mama

Jeetje, ik weet niet waar je achter bent gekomen, maar het zal wel heftig zijn....
Ik denk dat stress idd niet goed is, omdat je er een hoge bloeddruk van krijgt en dat schijnt helemaal niet goed te zijn voor de baby.
Kan je er niet met iemand over praten, zodat je deze zorgen niet in je eentje hoeft te dragen???
Heel veel sterkte!!

Groetjes, Mickje

Hoi super trotse mama,

Stress is inderdaad niet goed voor de baby.
Een beetje stress voor een korte tijd kan niet echt kwaad.
Maar heb je teveel stress en voor langere tijd dan kan dat eventueel  lijden tot groeiachterstand of eventueel een miskraam. Maar is niet in alle gevallen zo.
Ik hoop voor je dat je met iemand in je omgeving kan praten zodat je stress minder wordt.
Anders toch evenlangs de huisarts.
Die kan je eventueel doorverwijzen na iemand met wie je kan praten of eventueel medicijnen voorschrijven mocht het heel erg zijn.
Heel veel sterkte de komende  tijd en probeer toch te genieten van je dochtertje en je zwangerschap.
Probeer weer de mooie dingen van het leven te zien.

Groetjes Fanny 28 weken  + 2 dagen zwanger

Ik heb ook een keer een stressvolle periode meegemaakt tijdens het begin van een zwangerschap. Ik heb hierover advies gevraagd bij de verloskundige en ze zei dat het alleen in de laatste 3 maanden van de zwangerschap een effect kan hebben. Inderdaad groeiachterstand. In het begin van de zwangerschap heeft het geen effect op het kind. Het kind pakt wat het nodig heeft van jou en dat schuldgevoel moet je helemaal loslaten zei ze tegen me. Dat het een miskraam kan veroorzaken klopt volgens mij dan ook niet. Bij mij is het toen ook allemaal goedgekomen.
Veel sterkte met het verwerken van deze moeilijke periode. Zorg goed voor jezelf.
Marijke

Een miskraam kun je niet krijgen door stress. ALs je echter langere tijd last hebt van (veel) stress kan er wel een groeiachterstand ontstaan. Ook is het zo dat de baby vaker een huilbaby blijkt te zijn als de moeder veel stress heeft gehad.

Dit gaat echter over stress in de zin van elke dag heel druk zijn en niet voldoende rust nemen. Niet over verdriet of veel huilen, waar jij volgens mij erg veel last van  hebt. Ik denk dus niet dat je kindje nu in gevaar is, door jouw verdriet. Maar het is voor jouw (en je kinderen) wel beter als je over je problemen kunt praten. Je huisarts kan je verder helpen (doorverwijzen naar bijv. psychotherapeut oid)

Sterkte. En ik hoop dat je wel kunt gaan genieten van je zwangerschap.

Terug
Bovenaan