stress is niet goed; laat je niet gek maken!

A

Anoniem

Guest
Hierbij een artikeltje! Ik voel me gesteund in de "laat je niet gek maken" slogan waar ik voor 100% achter sta!! Doe wat goed voelt en lees niette veel over wat wel en niet zou mogen.

Liefs,
Bien (15 wkn, 7 dgn)

Stressende moeder krijgt steeds vaker keizersnede

Geen rauwmelkse kazen eten, oppassen met medicijnen, denken aan de bloeddruk: zwangere vrouwen weten precies waarop ze moeten letten om hun kind gezond ter wereld te brengen.

Juist die kennis levert bij aanstaande moeders steeds vaker stress op, waardoor bevallingen onnodig lang duren.

Een medische ingreep bij de bevalling, zoals een keizersnede, is vaak het gevolg.

Dat zei vrouwenarts A.J. Schneider van het Erasmus MC in Rotterdam tijdens een openbare les waarin studenten live een keizersnede konden bijwonen.

Jonge, gezonde moeders die voor het eerst een kind krijgen, lijken steeds minder in staat te zijn zelf te baren, aldus Schneider. Zijn zorg wordt gedeeld door de gynaecologen P. Reuwer en H. Bruinse. Zij brachten in april vorig jaar een boek uit waarin zij beschrijven hoe bevallingen in Nederland verlopen en hoe het beter kan.

Eén op de vier bevallingen van een eerste kind eindigt in een kunstverlossing vanwege een te langdurige baring. Dat kan een tangverlossing of vacuümextractie zijn, maar ook een keizersnede. In 2001 eindigde 18 procent van de eerste bevallingen in een keizersnede, 20 jaar geleden was dat 5 procent. “Bij dieren is het al bekend, die baren niet in gevaarlijke situaties”, zegt Schneider. Vrouwen zijn vaak niet ontspannen tijdens de bevalling en daardoor gaat het traag. Daaraan moet worden gewerkt.”

De spanning wordt volgens hem veroorzaakt door de berg kennis die de vrouw opdoet uit zwangerschapsboeken en via vriendinnen die een vervelende bevalling achter de rug hebben. Ook worden vrouwen niet goed begeleid tijdens de bevalling. “Vroeger zat iemand naast de barende tot het kind eruit kwam, ook al duurde dat 18 uur. Nu wisselt de ploeg verloskundigen en verpleegsters iedere acht uur. Niet alle vrouwen kunnen daar goed tegen.”

Schneider wil de stress te lijf gaan door een ‘bevallingsmaatje' naast de barende te zetten. Samen met de aanstaande vader moet zij de moeder steunen tijdens de bevalling, die bij voorkeur niet langer dan 12 uur duurt. Daarom moeten vrouwen sneller weeënbevorderende medicijnen krijgen als de ontsluiting niet vordert.

Volgens Reuwer medicaliseer je de bevalling niet met het toedienen van weeënbevorderende middelen. “Juist niet, want als je ze niet geeft, raakt de vrouw uitgeput en kan ze niet meer persen.”

Ook tweede zwangerschappen worden in toenemende mate problematisch. “Als de eerste bevalling niet goed ging, gaat de tweede vaak evenmin goed”, zegt Schneider. Volgens Reuwer eindigt de helft van de tweede zwangerschappen in het ziekenhuis. “Dat is belachelijk. In 1980 was dat een kwart. Als een vrouw de eerste keer een normale, vlotte bevalling had, krijgt ze vertrouwen in zichzelf en kan ze de volgende keer gewoon thuis bevallen.”

Interessant artikel. Ik denk wel dat het goed is dat vrouwen erop gewezen worden dat het belangrijkste tijdens de zwangerschap/bevalling ontspanning en rust is.

Ik ben iemand die moeilijk ontspant, hoewel het me steeds beter afgaat. Ik neem nu vaak 4 keer op een dag een douche om te ontspannen en denk eigenlijk niet na over de bevalling. Iedere bevalling is anders, dus echt weten waar je aan toe bent doe je nooit. Wat heeft het voor nut om me daar van tevoren druk over te maken.
Ik besef me wel dat het geen pretje zal zijn, maar verder probeer ik zoveel mogelijk alles op zijn beloop te laten.

Ik hoop alleen wel dat ik ook tijdens de bevalling nog enigzins kan ontspannen, maar daar ga ik me nu dus nog niet druk over maken.

hoi,
nou dat maatje hen ik ook vel aan gehad hoor!
mijn vriendin was erbij en die heft de hele dag toch voor een vrolijke noot gezord, zo konden we er gewoon beter tegen... het was uiteindelijk toch de vacuumpomp maar zonder was het denk ik de keizersnede geworden(ik was al onderweg)
dus dat kan ik helemaal aanbevelen!

maar al was het een zware bevalling door  mn vriendin en man  heb ik er geen slechte gedachten bij en zou ik t zo weer op die manier overdoen

gr brenda

Hoi,
Bij mij verloopt de bevalling altijd razendsnel en ik denk dat de mate van ontspanning daarbij wel helpt. Heb vroeger als kind heel lang in ziekenhuis gelegen en kreeg daar toen les in het ontspannen tijdens pijnlijke procedures en dat verminderd echt de pijn. Ik denk dat dat tijdens de bevalling wel bevorderend werkt. Niet dat een langdurige bevalling hiermee te voorkomen is, maar het maakt hem allicht sneller. Kan trouwens ook te snel gaan. Als je binnen 2 uur naar volledige ontsluiting gaat, is ook niet echt fijn! Weet dat dat voor de dames met eeuwendurende bevallingen heel mooi moet klinken, maar ik heb altijd wel een hele week naweeen die ik weg moet puffen!
Anyway, ik stress eigenlijk maar over 1 ding tijdens deze zwangerschap: haal ik het ziekenhuis of beval ik in de gang of in de auto??? Heb mijn man al voorbereidt dat hij wel moet weten wat te doen!
Groetjes Ivy

Voor veel dames; lees het artikeltje nog eens door!!
Ik merk dat veel vrouwen bang zijn voor dit, ongerust over dat, etc.. allemaal heel logisch en begrijpelijk, maar LAAT JE NIET GEK MAKEN!!

Liefs,
Bien

Dames,

wat veel bevallende vrouwen niet weten is, is dat er in veel ziekenhuizen de mogelijkheid bestaat om in een bad te liggen. Bij mij was mijn eerste bevalling een regelrechte ramp. Bij de tweede bevalling riep ik uit het niets "moord voor een lekker bad". Gelukkig pikte iemand dat op, wat een verandeming en een spontane en vlotte bevalling was het gevolg.
Vraag er eens naar als je in het ziekenhuis ga bevallen.

Miep

Hoi Miep34,

Goeie tip! Moet ik onthouden. Gister vertelde de verloskundige me dat ik behoorlijk gespannen buikspieren heb. Ik schijn ze dus zonder dat ik het door heb aan te spannen. Grote kans dat dit in bad niet zo is, dus ik zal het onthouden.

Terug
Bovenaan