Stress met koken

Hoi meiden,

Ik heb een dochtertje van ruim 13 maanden. Het is een heel lief meisje, maar wel met een eigen willetje. Ze weet precies wat ze wilt en wat ze niet wilt. Nou heb ik eigenlijk een vraagje. Als ik 's avonds thuiskom uit mijn werk en mijn dochtertje van de creche moet er natuurlijk gegeten worden, dus ga ik eigenlijk gelijk koken. Omdat ik pas na half 6 thuiskom kan ik niet later gaan koken, want anders eten we zo laat en Sophie moet wel op tijd naar bed. Alleen nu is het probleem dat ze tijdens het koken constant aan mijn broek staat te trekken, ze wilt alleen maar opgetild worden en alle pannen en dingen op het aanrecht vastpakken. Dat gaat gewoon niet, ik ben met hete spullen bezig en ik kan haar gewoon niet constant de volledige aandacht geven.Ik heb al van alles geprobeerd, afgeleid met speeltjes, in de kinderstoel erbij zetten, pollepels geven dat ze zelf kan 'koken', maar ze blijft moeilijk doen. Aan de ene kant denk ik dat ze puur aandacht wilt omdat ze mij de hele dag niet heeft gezien en dan even 1 op 1 aandacht wilt, maar aan de andere kant is het ook een meisje met een eigen willetje en als iets haar niet zint wordt ze boos en driftig en gaat ze huilen (ik hoop dat dit overgaat). Wat moet ik nu doen? Moet ik iedere keer toegeven en haar optillen en alles laten pakken of moet ik laten zien dat het niet kan en dat mama aan het koken is? Ik vind het moeilijk, want ik heb haar de hele dag niet gezien en dan wil ik haar niet gelijk de rug toekeren..

Oh ja, nog een vraagje. Hoe doen jullie dat moet spelen. Sophie vraagt best wel veel aandacht met spelen. Ik moet veel met haar spelen en ze komt iedere keer met speeltjes aan. Op zich vind ik het niet erg, maar niet iedere keer de hele dag door. Ze speelt ook wel zelf hoor. Ik vind het moeilijk om te bepalen hoelang ik met haar moet spelen. Ik wil haar namelijk niet verwennen en ook zelf laten spelen.

Pffffff, de rol van mama is niet zo makkelijk. Ik vind het wel een pittige leeftijd hoor. Ik ben 's avonds blij dat ze op bed ligt (en daar voel ik mij ook weer schuldig over, want mama's willen toch graag hun kind om zich heen hebben?)

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het ook even van mij afschrijven.

Bedankt voor jullie tijd.

Petra
 
Hoi Petra,

Ik herken het verhaal wel een beetje hoor! Mijn zoon is inmiddels 21 maanden, maar vraagt ook veel aandacht! Op de 2 dagen dat ik heel de dag werk, vraagt hij ook alleen maar aandacht van mij! Daarom doen wij meestal of dat mijn man kookt, aangezien hij eerder thuis is of Thomas krijgt een makkelijk potje van Olvarit hahahaha! Na het eten heeft hij dan ook lekker alle aandacht, aangezien je hem dan toch maar even ziet voordat hij naar bed toe gaat vind ik dit niet erg!
Maar inderdaad ook ik ben blij als hij weer lekker ligt te slapen hoor, want in die korte tijd kan hij weer heerlijk stieren! En kan mama na een lange dag werken even bijkomen!
Wat betreft het spelen herken ik heel erg! Thomas wil ook heel graag met mij spelen, ook als dat dus niet uit komt! De ene keer geef ik hem de volle aandacht en de andere keer laat ik hem zelf wat zoeken. Maar dan nog geef ik hem toch de aandacht door te zeggen goh wat ben je goed aan het spelen of goed hoor. Ligt er maar net aan wat ie aan het doen is.
Ik zou niet iedere keer volledig toegeven hoor, dan blijf je bezig! Maar ook gewoon een keer laten huilen, en geloof me ik weet dat is niet leuk!
Thomas is momenteel heel erg aan het drammen om naar bed te gaan, ligt te krijsen en te huilen! Maar het blijkt de aanhouder wint, en het wordt nu al minder! Maar daar kan ik ook echt niet tegen hoor, omdat je weet dat het gewoon om pure aandacht vragen is!
Dus tja die periode zal wel overgaan, maar de vraag is wanneer hahahahaha......

Succes, hoop dat je iets aan mijn lange verhaal hebt!

Groetjes,
Bianc.
 
Misschien is een draagdoek een idee? Ik denk dan aan een geweven draagdoek. Je kunt je meisje dan op je rug binden zo heb je je handen vrij en heeft je meisje toch contact met jou.
Als je over een draagdoek denkt google dan eens op dragen en voeden. Dan kom je bij een forum waar ze je met veel plezier verder helpen!

groetjes Baukje
 
Ik vind het zelf het prettigst, om onze zoon (nu 21 maanden) in de box voor de buis te zetten met een dvd van Bumba, Tiktak, Bob de Bouwer of Sesamstraat. Meneer zit aan de televisie vastgeplakt en is lekker rustig. Ik geef hem dan wat te drinken en een appel of een plak ontbijtkoek, zodat de eerste trek gestild is.
Als het erg laat is, geef ik hem gewoon een potje of ik warm een maal van de dag ervoor op. Nadat hij gegeten heeft en dus rustiger is, ga ik pas eten koken voor onszelf (of we eten een boterham).

En inderdaad: wanneer ik of mijn partner alleen is met onze zoon, vraagt hij voortdurend of wij met hem samen willen spelen. Wanneer er een ander kindje bij is, gaat hij wel rustig zitten spelen: zien spelen doet spelen. Ik leg hem duidelijk uit, dat hij zelf moet spelen (geef hem eventueel een boekje in de hand) en ga bij hem in de buurt de krant oid zitten lezen. Ben je toch samen, maar heb je wel even tijd voor jezelf. Het zal de leeftijd wel zijn.

Groetjes, Marijon
 
Mijn dochter is ook 13 maanden en die wil ook graag aandacht als ik gewerkt heb. Ik kom meestal al om half 5 thuis, dus dan hoef ik niet meteen te koken, maar toch is het vaak drama met koken. Meestal geef ik haar op de dag dat ze naar het kdv gaat een potje. Dan heeft ze een volle buik en gaat ze veel makkelijker zelf spelen. We eten dan daarna zelf ook iets makkelijks.

Dat van het spelen herken ik niet zo, want m'n dochter kan heel goed alleen spelen en doet dat ook meestal. Als ze dan om aandacht vraagt, dan geef ik die meestal meteen.

En ik ben ook altijd blij als ze weer op bed ligt en stil is. :)


 
whahaha, ja, ik ben hier ook helemaal blij als mn dochter 's-avonds in bed ligt hoor.
Natuurlijk willen alle mama's hun kindjes lekker dichtbij en om hen heen, maaruh.... Alle vrouwen willen ook is lekker op de bank zitten met een bak koffie.
En behalve mama ben je ook een vrouw..... dus, niet schuldig voelen hoor.....
 
Hoi hoi,

Je verhaal is wel heel herkenbaar hoor. Onze meid is inmiddels 17 maanden en gelukkig is die broekhang-periode achter de rug hier.
Zij heeft het ook een tijd gehad rond de 11 maanden dat ze steeds tijdens het koken aan mijn broek ging hangen. Ook hier leek niets te helpen. Ik gaf haar ook steeds iets te spelen, maar het hielp allemaal niks. In de box zitten werkte niet, want dan zette ze het op een krijsen. Terwijl ze normaal wel altjd graag in de box zat te spelen. Dit deed ze trouwens niet alleen op de dagen dat ik werkte hoor, ook op de dagen dat ik thuis was ging het zo.

Hoelang die periode heeft geduurd durf ik niet meer te zeggen. Het is inmiddels helemaal over. Ze hoeft niet meer de aandacht als ik kook, maar ze gaat dan lekker spelen.
Van het spelen dat herken ik helemaal niet. Onze meid kan heel goed zelf spelen. Dit kan ze al van kleins af aan.

En je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen hoor. Ik ben na een dag werken ook blij dat alles hier weer rustig is en ook ik even lekker op de bank gaan zitten met een kop thee. Heerlijk genietend van de rust.

Succes ermee
Groetjes Anninas
 
Hoi,

Heel herkenbaar je verhaal! Ik laat mijn dochter of sesamstraat kijken en daarna iets van Bumba als ik aan het koken ben. Wij hebben een grote keuken en zij zit soms ook op het aanrecht dicht bij mij, maar ver van de hete pannen en dat werkt ook super.
Op dagen dat ik werk zijn wij pas 18.30u thuis. Zij krijgt dan een potje Olvarit en wij eten dan als zij op bed ligt. Als je dit tegen staat, kan je ook vooraf eten koken en invriezen voor haar. Dan hoef je het 's ochtends alleen uit de vriezer te halen en 's avonds op te warmen.

Wat spelen betreft. Mijn dochter is ook zo. Ik ga 30 min bij haar zitten en dan ga ik weg. Ze accepteerd het niet altijd, maar het is niet anders. Overigens is mijn dochter nu 16 maanden en gaat het al een stuk beter, dus nog even geduld!

En wat schuldgevoel betreft: dat is onlosmakend met meodergevoel verbonden. Iedereen is het weleens zat het hoort er nu eenmaal bij. Geniet van je rustige avonden zonder schuld. Je hebt ook tijd voor jezelf nodig!!

Liefs Reneke
 
Terug
Bovenaan