Stress om P curve

<p>Hallo allemaal,</p><p>Vandaag heb ik de 20 weken echo gehad en alles was gelukkig goed, alleen ik ben al die tijd al ontzettend bang geweest voor een grote baby omdat ik zelf maar 1.60 ben en slank gebouwd en mijn man groter en steviger gebouwd. Nu kwam er bij de P curve uit dat de buik op P91 zit en het hoofd op P90. Gemiddeld kwam de baby uit op P66 omdat de benen P44 waren dus die trokken het geheel weer wat naar beneden. Op het formulier staat ook ‘biometrie wat ruim’. </p><p> </p><p>Is mijn angst voor een grote baby gegrond? Zijn er meer mensen die zoiets hebben meegemaakt?</p>

Bij mij hetzelfde verhaal, alleen ben ik klein en stevig. Vriend erg groot en stevig. Onze baby was gemiddeld. Ze zeiden steeds dat ze echt heel groot zou worden. Uiteindelijk werd dat wat bijgesteld. Hoofdje was net onder gemiddeld, benen wel lang. En buikje iets groter.
Hoor ook veel verhalen dat ze zeggen dat de baby juist erg klein of heel groot wordt. Maar dat het bij de bevalling juist het tegenovergestelde is. Daar valt niet veel van te zeggen. En groot betekent niet dik. Kan ook gewoon lang zijn, dus hoeft niet direct zwaardere bevalling te zijn. Daarnaast is t ook afhankelijk van wanneer je bevalt. Met 38 of 42-weken. Dus zou proberen je daar niet druk om te maken.

Ja ik moet zeggen dat ik ook regelmatig heb gelezen dat de baby toch anders uitvalt dan aanvankelijk geschat werd, maar als het dan ineens bij jezelf gebeurt voelt dat toch weer anders. Zeker bij een p curve, dan zou je zeggen die is echt gemeten dus dat zal altijd wel kloppen. Vooral omdat ik zelf nog maar nauwelijks een buik heb schrok ik er wel een klein beetje van, zo zie je maar weet dat dat niets hoeft te zeggen. Ik weet niet of het überhaupt zin heeft maar misschien toch de snoep en frisdrank (niet dat dat veel voorkomt maar alle beetjes helpen misschien) voortaan maar bijna volledig laten staan. Bij de 16 weken echo klopt alle verhoudingen namelijk echt bijna op de dag af voor de leeftijd die hij heeft en nu bij 20 weken zou zijn hoofd ineens een week voorlopen.

Ik denk dat diëten zeker niet verstandig is, gezond leven natuurlijk wel. Maar je kind neemt wat hij of zij nodig heeft.
Je kunt niet afdwingen om een klein kind te krijgen hè?
Bespreek het met je vk. En zie t zo, beter iets te groot dat het wat bij te zetten heeft. Dan te klein dat hij niet op temperatuur kan komen en dat voeding een drama is.
Als je baby groot is, zoals je vriend. Dan doe je daar niets aan, moet je dan ook niet willen ? 
Wat betreft eventuele suiker oid beste met vk overleggen. Die kan je altijd even bellen.

Hoi, bij mijn  20 weken echo had de baby korte beentjes. Niet te kort maar bijna onderkant curve. 4 weken later weer een echo en wat bleek? Mega lange benen! Bijna het tabelletje uit! Gister 30 weken echo gehad en de kleine meid heeft nog steeds lange benen. Toen wij daar over zeiden dat ze model wil worden vertelde de verloskundige dat deze metingen nog steeds niet 100% iets zeggen, ze kan namelijk zo ineens weer op een andere plek gaan groeien of dat ze eventjes stopt met groeien. 
Probeer je dus vooral nog geen zorgen te maken, bij mij was het in 4 weken een compleet ander beeld en zelfs nu met 30 weken staat nog niks vast. 
Verder zijn het echt maar millimeters waar ze over praten dus zolang de metingen nog in het boxje zitten en ze geen reden zien voor een vervolg echo kan je er vanuit gaan dat het uiterlijk binnen proportie zal zijn. 
Maar bij twijfel, stress en/of angst mag je natuurlijk altijd je verloskundige bellen of mailen ?

Nee een echt dieet is geen optie omdat mijn eigen gewicht gewoon echt precies goed is (beetje raar om te zeggen van jezelf maargoed). Wil in ieder geval niet afvallen, maar misschien dat ik een verkeerde verdeling heb van suikers en hoogwaardigere voedingsstoffen. Ik heb er namelijk wel een handje van om snel iets naar binnen te snaaien als ik geen tijd heb of te misselijk ben om normaal te eten. Maar je hebt wel gelijk, ben blij dat ik de verloskundige volgende week zie.

Niet te druk om maken.. dit kan met 30 weken wel weer anders zijn. Bij mijn dochter was het hoofd ook p86 en gemiddeld was zij p67. Er is een mooi meisje geboren van 3495 gram bij 39 weken, met een gemiddeld hoofd :)..

Terug
Bovenaan