Stress tijdens zwangerschap

<p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica;"><span style="font-size: 12pt;">Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met stress tijdens de zwangerschap? Ik vind dit namelijk best moeilijk. </span></p><p> </p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica;"><span style="font-size: 12pt;">Ik heb niet zozeer stress over de zwangerschap zelf maar andere dingen die momenteel spelen. Ik ben n behoorlijke controlefreak en 10 december moet mijn contract verlengt worden. Het is bijna zeker dat dit niet gaat gebeuren omdat t bedrijf waar ik nu werk overgenomen gaat worden. Hoezeer ik ook tegen mezelf zeg niet te stressen en dat de zwangerschap en de baby nu het belangrijkste zijn, merk ik dat dit toch gebeurd. Vooral Savonds op de bank, dan komt t gepieker omdat straks alles weer via t uwv moet (al vaker problemen mee gehad), gaat t allemaal wel goedkomen. T zal allemaal wel weer fout lopen en lang duren etc... Ik voel m’n hartslag telkens weer omhoog gaan en wil dit niet. Hebben jullie tips voor mij?</span></p>

Jeetje dat is echt niet leuk en geen fijne situatie om in te zitten. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar stress van krijgt. Is het een optie om alvast te solliciteren op andere banen? Zodat je het UWV zou kunnen omzeilen? ( Snap dat het lastig is hoor, tijdens je zwangerschap ) 
Mijn ervaring is dat het helpt om met iemand te praten, daar ben je als het goed is ook voor verzekerd. (Beginnen bij de huisarts?) Dat is echt een cadeautje aan jezelf en je baby, je krijgt tools om met stress om te gaan. En je kunt je verhaal even kwijt! 
Ik weet niet of jouw werkgever een P&O afdeling heeft, daar kan je ook eens naar toe bellen om te vragen welke stappen je straks wanneer moet gaan nemen. 
Succes hoor, je zwangerschap gaat echt voor: dit komt echt wel weer goed! 

Wat een vervelende situatie zeg, niet gek dat je daar stress van krijgt. 
Misschien helpt het als ik vertel dat ik dit bij mijn eerste zwangerschap meegemaakt heb. En dat het goed geregeld is voor zwangeren bij het UWV. Dus ik zou mij er niet druk over maken (makkelijker gezegd, dan gedaan).
Kan je niet in gesprek gaan met degene op werk die over contracten gaat? Misschien dat ze je al duidelijkheid kunnen geven, dan weet je waar je aan toe bent? En kan je daadwerkelijk een plan van aanpak maken kwa solliciteren of dergelijks.
En inderdaad bij elke huisartsenpraktijk is een praktijkondersteuner waar je mee zou kunnen praten (ben je voor verzekerd), doe ik momenteel ook en het is toch fijn als je je ei even kwijt kan aan iemand die je tips kan geven en het bekijkt vanuit een ander perfspectief. ;) 
sterkte!

Als zwangere vrouw ben je heel erg beschermd tegenwoordig! Ook je verlof krijg je 100 procent uitbetaald..
probeer het zo te relativeren. 
snap dat het moeilijk is. Maar zo kun je extra genieten van je zwanger zijn dadelijk. 
daarna zie je wel weer. Denk er ook aan dat je je optijd ziek meld bij uwv als je last krijgt van dingen ook dan krijg je zwangerschap gerelateerd 100 procent!!
soms moeten dingen zo zijn 
sterkte en kop op

Jeetje, vervelend. Zijn er dingen die voor jou afleidend werken en waar je rustig van wordt? Zoals tekenen, schrijven, muziek luisteren, knutselen o.i.d. Dat helpt mij als ik in de stress zit. En dan vooral de kaarsjes aan om even tot rust te komen en nergens aan te denken. 

Als je wil kun je hier meer lezen over stress tijdens je zwangerschap. 

Terug
Bovenaan