Hallo,
Toen ik de eerste keer zwanger was heb ik recies diezelfde vraag aan mijn huisarts gesteld. Er zijn verschillende soorten stress. Je hebt gezonde en ongezonde stress. Als je bijv. lezier in je werk hebt, maar dat werk wel steeds een daedline heeft, an kan het zijn dat die deadline voor jou goede stress oplevert. je presteerd juist dankzij die daedline beter, en staat op scherp. Zolang je je nog goed kan ontspannen als je nÃet werkt, kan deze vorm van stress totaal geen kwaad voor de baby of zwangerschap.
Maar er is ook ongezonde stress. Ik was toen op mijn werk aardig gestresst door dat er meerdere mensen overspannen waren, en degenen die al het werk en drukte opvingen werden hierin totaal niet gestuend door de leiding. Ruzies tussen personeel en baas waren aan de orde van de dag. echt een vreselijke tijd was dat. Ik kon er niet van slapen, kon me niet meer ontspannen als ik thuis was, omdat ik me steeds maar druk maakte om mijn werk. Die stress was heel kwalijk voor de baby, en ik moest maar goed nadenken waar mijn prioriteiten lagen: bij een baas die mij niet waardeerd of bij mijn baby die in mijn buik heel hard zijn best deed om te groeien...
Op advies van de huisarts heb ik me diezelfde dag nog ziek gemeld (ja ja, de zoveelste overspannen werknemer voor dat bedrijf...) en drie weken later diende ik mijn ontslag in, en had ik ander werk gevonden. Vanaf dat moment ging alles beter en was ik weer mezelf.(3 maanden later was het bedrijfje over de kop gegaan...hi hi hi, lekker puh)
Ik heb ervaren hoeveel invloed die negatieve stress kan hebben op je leven, en kan alleen maar aanraden om dingen te veranderen als je daar last van hebt. Ook als je niet zwanger betn trouwens...
Hopelijk heb je er wat aan.
groetjes Sil