Striemen

Je kan striemen niet voorkomen. Je kan wel een hydraterende crème of speciale striemencrème smeren tegen de jeuk. Het gaat de striemen evenwel niet verminderen. Ik heb tijdens mijn zwangerschap gewoon Nivea-crème gesmeerd. Hielp goed tegen de jeuk en hield mijn huid soepel en is goedkoper dan middeltjes tegen striemen die dus geen of zeer weinig effect hebben.
 
Er is geen middel wat striemen verhelpt. Of je ze krijgt of niet is gewoon pech/geluk!

Bij m'n 1e kindje kwamen de striemen 'pas' met 37 weken. Met 40 weken zat m'n hele onderbuik onder, daar doe je niks aan. Je kunt ook nog striemen krijgen tijdens de bevalling, doe je niks aan.

Bij m'n 2e kindje kwamen de striemen rond 30 weken tot over m'n navel, dus ze schoten verder door dan tijdens m'n 1e zwangerschap.

Nu 27 weken zwanger van de 3e en veel erger dan het was, kan het niet worden. M'n buik en borsten zitten helemaal onder.
Ik smeer wel bio oil, gewoon omdat dat de jeuk verminderd en ik het een fijne olie vindt. Maar helpen doet het niet hoor, striae is echt een kwestie van geluk of pech.

Ik vind het niet zo erg, striae hoort gewoon bij het mama zijn. Ik zit er niet mee en mijn man ook niet. De eerste maanden na de bevalling is het vaak nog best aanwezig, daarna ga je het vanzelf steeds minder zien en trekt het een soort weg. Gewoon geduld.
 
Volgens mij is er als je eenmaal zwanger bent maar een ding dat je kan proberen om striemen te voorkomen, en dat is zorgen dat je niet teveel aankomt (maar zelfs als je niets aankomt kan je striemen krijgen en sommige dames komen meer dan 20 kg aan en krijgen ze niet, het is hooguit minder kans bij minder aankomen en voor een groot deel geluk hebben). Daarbij kan je er ook weinig aan doen als je bijvoorbeeld teveel vocht gaat vasthouden oid en je daardoor (te)veel aankomt en dus je huid uitrekt.
Ook dames die al wat ouder zijn als ze eenmaal zwanger worden hebben minder kans op striemen, maargoed, ook dat is geen garantie en het komt natuurlijk ook met risico op een heleboel complicaties en kan je natuurlijk niet meer veranderen als je al zwanger bent. 

Zorg gewoon dat je je zo comfortabel mogelijk blijft voelen, een creme of olie kan daarbij helpen, maar qua krijgen van striae zal het niet veel uitmaken. Ik heb zelf cetomacrogolcreme voorgeschreven gekregen, met name vanwege de jeuk die ik had (voor de eerste striae verschenen - hoewel ik niet zeker weet wanneer ze precies verschenen want bij mij zitten ze zegmaar alleen aan de onderkant van mijn buik waar ik ze dus zelf amper kan zien zolang ik zwanger ben). 
 
Er is geen creme die diep genoeg komt om ook maar iets tegen striemen te doen. 
Maar troost je... Een paar maanden na de bevalling zijn ze echt niet zo heel erg zichtbaar meer. 
Met 33 weken kreeg ik ze op mn onderbuik bij de eerste. Die zie je nu niet meer, al kun je wel de bobbeltjes voelen. Ik ben nu 37 weken zwanger van de tweede. En aan beide zijden van mijn buik zijn de striemen wel iets omhoog gekropen, maar veel minder dan bij de eerste. Dat gedeelte is nu wel weer paars. Maar ik weet nu dat het over een paar maandjes weer nauwelijks zichtbaar is. 
Ik heb er nooit wat voor gesmeerd achteraf, iets van littekencreme ofzo. Het wordt vanzelf lichter. 
 
Ik vind zelf de zwangerschapsolie van Weleda erg prettig! Heb ook de buikcreme van naif, die trekt lekker snel in ook. Beide top, kopen in de aanbieding bij de Etos of H&B.. daar komen ze vaak genoeg voorbij.
En striae is iets dat er wel bij hoort.. maar je lichaamsvocht op peil houden is ook belangrijk: veel water drinken gedurende je hele zwangerschap en erna! Ik ben 37+5 en heb geen striae, terwijl mijn moeder helemaal onder zat van mij.. succes :)
 
Het is gewoon persoonlijk wat je prettig vindt. En inderdaad zoals hierboven al vermeld. Smeren met de duurste middelen betekent niet dat het fijn spul is of dat je er geen striemen van krijgt.

Ik werd misselijk van sommige luchtjes in die crèmes… en gebruikte gewoon de buikbalsem van de Kruidvat bij alle 3 mijn zwangerschappen, en geen 1 striem gehad. Terwijl ik nog wel striemen heb van mijn pubertijd…
 
Terug
Bovenaan