<p>Hallo,</p><p>Normaal zou ik dit nooit op een forum zetten, maar ik merk dat ik toch behoefte heb om andere vrouwen te horen. Ik hoop dat het niet als gezeur wordt opgevat en weet ook niet als er al een topic is.</p><p>Ik ben 27 jaar en ga in februari 2021 weer studeren om mij om te scholen. De opleiding is in deeltijd en duurt 3 jaar. Het is een vrij pittige opleiding. Ik blijf 2 dagen werken en 2 tot 3 dagen gereserveerd voor school. </p><p>Het zit zo. Ik heb momenteel heel veel last van klapperende eierstokken. Vriendinnen om mij heen en collega's raken momenteel zwanger. Ik gun het ze echt van harte, met heel mijn hart. Maar toch heb ik er erg veel moeite mee. </p><p>Omdat ik ga studeren, weet ik dat het niet de tijd is. Een kind krijgen komt nooit uit, maar er zijn momenten waarbij je als het ware in rustig vaarwater terecht gekomen bent. Mijn partner heeft een vaste baan met een goed salaris maar zonder mijn inkomen redden we het net niet, met een baby natuurlijk helemaal niet. </p><p>Daarbij heb ik PCOS en dus is zwanger worden niet van zelfsprekend. Zover ik weet, waren mijn hormonen op mijn 18e normaal, maar ik had geen eitjes op mijn eierstokken en alleen blaasjes. Hierdoor weet ik ook niet hoe lang het gaat duren totdat ik zwanger ben als we bijvoorbeeld na de studie beginnen met proberen. Mijn moederA had bv. ook 4 jaar nodig voordat ze zwanger raakte.</p><p>Ik weet dat heel veel vrouwen hier op het forum moeite hebben met zwanger worden en ik leef erg met ze mee. Het helpt voor mijn gevoel natuurlijk niet dat ik nu nog 3 jaar moet wachten. En daarna heb ik nog niet meteen een baan. Of een vast contract. Dus wachten op het goede moment is nog erg moeilijk. En dan weet ik nog niet weet hoe lang het gaat duren voordat ik zwanger kan raken.</p><p>Mijn hart (plus een lijf met hormonen) wil zo graag een baby. Elke keer als ik naar een baby kijk, voel ik een intens verlangen. Het helpt natuurlijk niet dat ik elke dag, privé en op werk geconfronteerd ermee wordt. Ik heb dan ook moeite om het een plekje te geven. Ik weet dat het allemaal in de toekomst is en het is allemaal zo onzeker. Dat levert ook stress op. Ik voel me zo egoïstisch en jaloers en zoveel meer. </p><p>Ik heb het met mijn partner erover gehad. Hij geeft ook aan dat de studie vrij pittig is en dat een zwangerschap/baby het zoveel ingewikkelder maakt. Hij is bang dat ik er dan onderdoor ga, maar hij ziet ook hoe moeilijk ik het er nu mee heb. Hij voelt zich ook machteloos. Hij is erg lief en gaat het onderwerp ook gewoon aan en blijft ook rationeel.</p><p>Ik hoop dat iemand mij een handvat kan geven. Iemand die het enigzins begrijpt. </p>