Strijd van het slapen gaan

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Ik zit met een probleempje.
Mijn zoontje Sven van bijna 15 weken wil niet zelf gaan slapen. Vanaf het begin is dat al een probleem geweest alleen wordt het nu steeds erger.

Als hij gegeten heeft en even gespeeld zie ik hem moe worden. Maar als ik hem in bed leg zet hij het op een krijsen en draait hij helemaal door. Hij loopt zelfs blauw aan en stikt bijna in zijn huil. Hem zo een half uur laten liggen is dus geen optie.
Als hij dan bijna slaapt valt zijn speentje vaak uit zijn mond en schrikt hij weer wakker. Dan begint het hele ritueel weer opnieuw. Nu laat ik hem vaak bij mij op de arm in slaap vallen en zorg dan dat hij in een diepe slaap is voordat ik hem op bed leg. Dat is de enige optie. Echter, over een paar weken gaat hij naar de kinderopvang en daar hebben ze natuurlijk geen tijd om een half uur met zo'n kleintje op de arm te zitten. Ik wil hem daar dus op voorbereiden maar ik weet echt niet meer hoe.

We hebben inbakeren geprobeerd maar Sven werd zo ontzettend driftig dat hij bijna oververhit raakte en we waren bang dat hij zijn schoudertjes zou bezeren omdat hij uit alle macht probeerde zijn armpjes te bevrijden. Toen hebben we een bakerzak geprobeerd maar doordat hij zijn armpjes langs zijn oortjes legde kwam het stof over zijn gezichtje en dat vonden we een beetje eng vanwege stikkingsgevaar.
Ook heb ik geprobeerd zijn speentje aan een spuugdoekje te bevestigen maar dan nog slaat hij zijn speentje uit zijn mond.

Ik ben nu echt radeloos want sinds deze week ben ik na de avondfles onderhand 2 uur strijd aan het leveren voordat meneer slaapt. Hem langer ophouden heeft geen zin want dan nog blijft hij huilen. Als ik hem in de slaaphouding op mijn arm
Ik denk soms dat hij bang is om te gaan slapen of dat hij verlatingsangst heeft. Sven heeft namelijk in zijn eerste levensweek in het ziekenhuis gelegen. Misschien is hij bang dat wij hem gaan verlaten als hij gaat slapen. Ik weet het niet meer.

Hebben jullie nog suggesties want ik ben echt uitgedacht nu........

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi,

Die kleine hier wil ook niet zzomaar gaan slapen, al gaat dat nu, nu ze 4 mnd is alweerbeter. Maar t is nooit zo   erg geweest als bij jou!

Birgit gaat ook naar de opvang, en ik maakte me ook zorgen dat t niet goed zou gaan. Ze moest de eerste paar weekjes wel wat wennen maar nu gaat t super goed. Slapen in een bedje doet ze daar niet, ze hebben daar zo'n mooie schommel en als ze haar daar in zetten slaapt ze wel. Geen uren maar de ene keer 30 min, dan  60 min en soms 2,5 uur.. Ik ook een schommel gekocht maar die schommelt niet t zelfde (ik heb een iets goedkopere dan die van 180 euro) en thuis werkt t niet :S

Ik zou je niet teveel zorgen maken over de opvang, die meiden daar verzinnen er wel wat op. En hier hebben ze me al een paar keer gezegd dat Birgit op de arm in slaap gevallen is... dus ze nemen er best de tijd voor, voor zo'n ukkie.

Verder heb ik geen oplossing voor je probleem, misschien wordt het vanzelf beter als de tijd vordert... als rust en regelmaat echt een drama wordt..
iig veel succes!
gr Evelien

Hoi Maike,

Idd een lastig probleem. Onze dochter deed ook echt vervelend als je haar naar bed deed en dit  ging ook 1 a 2 uur door,  wij hebben echt een aantal dingen wel geprobeerd. Gelukkig was het nooit zo erg als bij jullie. Wat bij ons heeft geholpen was eigenlijk heel simpel: ze slaapt bij ons op de slaapkamer (is vlgde week 5mnd) en als we haar in bed hebben gelegd blijven we nog even in de kamer, het liefst zelf even op bed gaan liggen (misschien krijgen ze dan het idee dat je dan ook gaat slapen?). Als het speentje uitvalt, kun je deze ook direkt weer erin stoppen en hoef je ook niet 100.000x naar boven omdat de speen uit is. Bedje ook lekker voorverwarmen met kruik etc. en ze slaapt in een slaapzak/trappelzak. Na ong. 3 wkn was dit eraf en leggen we haar gewoon in bed en valt ze in slaap als we al weg zijn. Misschien simpel, maar hoop voor je dat het werkt.

groetjes en succes,
xx Roos xx

hey mayke,
hoe vervelend het ook is, ik ben blij dat ik niet de enige ben.
ik herken mezelf in jou verhaal, en dat is echt vreselijk..
mijn zoontje van 14 weken  heeft precies hetzelfde.
ik ben met hem naar de osteophaat gegaan omdat ik het echt niet meer zag zitten.
na 3 behandelingen is hij helemaal veranderd en gaat soms zelfs al uit zichzelf slapen.
en dat is een hele verademing.
ik raad het je echt aan om daar heen te gaan, baat het niet dan schaat het niet denk ik altijd maar.
ik weet niet hoe je kindje ter wereld is gekomen, maar die van mij met de zuignap.
regelmatig lees ik op internet dat babys die dit hebben met de zuignap, keizersnee of tangverlossing enz zijn geboren.
zeker wil ik je aanraden om iets te proberen, blijf hier niet mee lopen want je gaat er echt aan onderdoor.
ik heb ook te lang gewacht met hulp zoeken en daarom zit ik nu al 3 weken bij mijn ouders die voor mijn zoon zorgen, omdat ik dat zelf niet meer kan.
ik hoop dat je iets hebt aan mijn tip, en geef niet op.
groetjes marieke.

hoi maike,

wat vervelend zeg en wat wordt je daar moe van he.
mijn dochter is nu zeven weken en is met de zuignap gehaald.
sinds twee weken is ze erg onrustig.
huilen, huilen, huilen als ze moet gaan slapen.
ik dek haar in het ledikantje erg strak onder, zodat ze een veilig gevoel krijgt.
ook ga ik met haar naar de osteopaat. ik ben daar zelf ook onder behandeling en mijzelf helpt het altijd erg goed.
het kost wel wat, 85 euro eerste consult en 65 euro voor de volgende maar ik krijg 75% vergoed via de verzekering.
misschien is het ook wat voor jou. ik hoop het!!!
veel succes ermee.

liefs angela

denise 18-09-2007

Hoi,
Wat naar dat je kindje zo lastig gaat slapen..Voor ons niet bekend..We hebben drie kids, en nooit problemen gehad..Gelukkig...
De jongste is nu 16 weken, en slaapt prima. En ook al vanaf dag drie zonder nachtvoeding door..We hebben een wekkertje op haar kamer, en dat ''getik'' is volgens mij ook rustgevend..klinkt gek, maar volgens mij wel waar.
En je zou heel zachtjes een muziekje kunnen aanzetten?
Dan voelen ze zich niet zo alleen, of een lampje aan laten?
Een muziekdoosje is zo afgelopen, dus een cd opzetten heel zachtjes?
Ik heb laatst voor de leuk die projector van Philips gekocht, daar zit ook een muziekje in, instelbaar op 5, 8 of 10 minuutjes, en projecteert een draaiend of stilstaand plaatje op de muur of plafond..Erg grappig..
Niet om haar in slaap te krijgen, maar meer als kijk puntje voor het slapen..
Ze vind het allemaal best..
Ik werk zelf op een kdv, en inderdaad zal het op de arm in slaap vallen daar niet zo lukken als thuis..
Maar bedenk, dat alles vaak een fase is..het gaat vast een keer beter worden..
Groetjes Rina.

Hoi dames,

Dank voor jullie reacties.

Ik ben vorige week met Sven voor het eerst naar een osteopaat geweest. Sven is gewoon op de 'normale' manier ter wereld gekomen alleen ging de bevalling wel supersnel. Binnen 2 persweeen was ie er. De osteopaat zei dat het bot rechtsonder in zijn schedel en zijn bovenste nekwervel vastzaten. Daarom kijkt hij ook altijd naar links. Ik weet niet of dit in relatie staat tot het slapen. Maandag ga ik voor de tweede keer. Hopelijk helpt het.

Ik blijf ook vaak bij zijn bedje zitten om te voorkomen dat het speentje uitvalt alleen ben ik er dan ook heel veel tijd mee kwijt en soms nog meer dan hem bij mij in slaap laten vallen. Sven heeft ook de eerste 14 weken bij ons op de kamer geslapen. Nadat we op vakantie waren geweest hebben we hem op zijn eigen kamertje gelegd. De strijd was er echter ook al toen hij nog bij ons sliep dus ik weet niet of dat wel het probleem is.

Rina, ik had zo'n mooie projector van Philips alleen die hield er na een week al mee op! Toen we hem wilden gaan ruilen bleek die niet meer gemaakt te worden. Nu heb ik een muziekdoosje met een klein lampje erin en hetzelfde melodietje als die van die projector. Alleen hoort Sven het muziekje niet als ie zo hard aan het krijsen is......

Ik hoop inderdaad maar dat het een fase is want het slurpt energie. En misschien hebben ze op de opvang wel een oplossing. Wie weet, 21 november mag ie gaan oefenen. Ben benieuwd.......

Nogmaals dank voor jullie suggesties.

Groetjes,
Maike

Terug
Bovenaan