Structuur aanpak tijdstippen hoe?

Hoi,

Ik ga pas op 1 juli werken, dus geniet ik nog van mijn verlof.
Wat ik elders heb gelezen dat het voor baby erg belangrijk is ivm structuur aanbieden, zoals dezelfde tijdstip opstaan, melk geven, wassen etc.
Klopt dat?

Daarnaast vraag ik me af hoeveel slaap baby nodig heeft, hoe lang dit zal gaan duren en afbouwen op welke leeftijden.
Het is trouwens mijn 1e kind..
Mijn baby is 3 maanden oud, jongetje, heet Lucas.

Ik zou het fijn vinden om jullie advies of tips kunnen ontvangen.

Groetjes-xxx-
 
Hoi Pauline,

Mijn zoontje is nu 14 weken en ik ben 1 juni weer begonnen met werken. Hoeveel uur ga je werken, en zijn het kantoortijden? Wie gaat er oppassen?

Ik werk zelf drie dagen, mijn zoontje gaat 2 dagen naar het KDV en 1 dag is pappa thuis.
Wij houden elke dag ongeveer hetzelfde schema aan, maar als hij naar het KDV gaat zijn de dagen wel iets anders voor hem. Ze houden wel zijn voedingsschema en slaapschema aan van thuis, maar hij gaat daar niet in badje en ook (nog) niet mee uit +wandelen.

Zijn schema ziet er nu als volgt uit:

+/- 06.30 uur flesje
slapen tot +/- 08.30 daarna in badje en even in de box
dan rond 10.30 weer een flesje
daarna gaan we meestal even aan de wandel.
Soms slaapt hij als we thuiskomen, dan laat ik hem slapen, anders gaan we even samen spelen en gaat hij daarna slapen.

Rond 14.30 uur krijgt hij een fles, daarna leg ik hem boven in zijn bedje
De ene keer slaapt hij daar wel, de andere keer ligt hij mooi in de rondte te kijken.
Rond 16.00 uur haal ik hem er uit, gaat ie in zijn wipstoel met de babygym, helemaal geweldig vindt ie dat.

En rond 18.30 krijgt hij nog een fles en gaat hij rond 19.00 uur naar bed en slaapt hij tot de volgende morgen.

Bij het KDV houden ze een beetje hetzelfde schema aan, met eten slapen en spelen.
Ik weet niet of dit is wat je bedoelde, maar hopeijk heb je er wat aan.

Groetjes Rina

 
hallo Pauline,

Geniet nog even van je laatste verlofdag al hoewel ik het ook fijn vind om weer aan het werk te zijn. Ik heb de oppas prima geregeld dus maak me absoluut geen zorgen als ik op mijn werk zit. Ik heb een zoontje van 18 weken oud. Mijn moeder komt twee dagen in de week bij mij thuis oppassen en 1 middag in de week breng ik mijn zoontje bij mijn zus (die woont een paar straten verder). Ik geloof zeker in regelmaat en probeer dit dan ook zo veel mogelijk aan te houden. Bij mij ziet het er nu zo uit.

7.00 uur staan ik en mijn partner op en duik ik onder de douche als de kleine dan wakker wordt kan mijn partner even bij hem gaan kijken.
7.30 uur haal ik mijn zoontje uit bed en zet hem nog een half uurtje in zijn wipstoeltje terwijl ik wat eet en mijn spulletjes pak voor mijn werk
8.00 uur geef ik de kleine de fles
8.30 uur komt mijn moeder en ga ik de deur uit.
Daarna ligt de kleine tot ongeveer 9.30 in de box en dan gaat mijn moeder hem wassen en aankleden. zo rond 10.00-10.30 uur gaat hij nog even slapen.
12.00 uur flesje
's-middags gaat mijn moeder vaak nog even wandelen zoniet dan is het ongeveer twee uurtjes op en dan weer 1 tot 2 uurtjes slapen.
16.00 uur flesje
ongeveer 2 uurtjes op en weer even slapen.
19.30 pyama aan en daarna de laatste fles. Dan niet meer spelen maar even op schoot blijven zitten en rond 20.45 naar bed tot de volgende morgen.

Dit is een gemiddelde dag als mijn moeder oppast, maar ik hou op de andere dagen ook dit schema aan. Ik hoor ook aan het huilen van mijn zoontje dat 'ie slaap heeft en dan gaat 'ie gelijk naar bed en slaapt 'ie ook gelijk. Sinds ik dit zo aanhoud heb ik een heerlijk vrolijk ventje gekregen en kan ook best nog even in bed blijven liggen als 'ie al wakker is. Zeker 's-ochtends is dit heel fijn. Hij ligt dan zo lief tegen van alles en nog wat aan te praten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes met je eerst werkdag.

groetjes,
Mariska


 
Hoi, ik denk wel dat het waar is dat baby het goed doen bij regelmaat (wijzelf trouwens ook). Maar eerlijk gezegd heb ik de ervaring dat precies wanneer je denkt een mooi ritme te pakken te hebben ze het zelf weer omgooien (zeker qua slaapjes). Ik heb mijn 2 dochters de eerste 6 maanden geen tijden opgelegd qua slaap en eten. gewoon naar behoefte. Maar als ze mee gaan eten dan is het wel handig  om  dat zoveel mogelijk gelijktijdig met je eigen ritme te  doen. De regelmaat voor andere dingen, zoals spelen, wassen etc: mijn oudste had veel baat bij regelmaat, bij haar probeerde ik dan ook zoveel mogelijk op dezelfde volgorde en tijden te doen. Anders kon ze wel pieperig worden. Mijn jongste is zo'n relax kind, die vindt alles goed.

Over de hoeveelheid slaap valt volgens mij niet veel zinnigs te zeggen. Dat kan zoveel verschillen tussen kinderen.

gr. Anne
 
Terug
Bovenaan