Structuur baby 8 weken (machteloosheid)

Dag Lieve mama’s,

Ik ben mama van een super schattig zoontje van 8 weken oud.
Het was een zeer moeizame start omdat al gauw duidelijk werd dat hij veel weende, héél veel weende. Hij kent zeer weinig rustige en tevreden momenten.
Als nieuwe ouders en totaal overdonderd door de onrustige, krijsende baby en het vele huilen hebben we al verschillende onderzoeken laten doen.
De kinderartsen helpen ons niet verder, want ‘baby’s huilen’.
Een osteopate heeft ons wel wat verder geholpen. Hij heeft heel wat blokkades in zijn nek. Ook ben ik nu 2 weken ‘koemelkeiwitvrij’ aan het eten omdat onze kleine jongen begin deze maand zeer veel huidslag had. De onrust begint wel wat beter te worden, ik kan hem op enkele momenten van de dag een kwartier tevreden in de wipstoel bij mij zetten. Dat is echt al een hele opluchting.

Nu maak ik mezelf toch nog steeds gek en zorgen, ik denk omdat ik een enorme controlefreak ben.
Ik wil me steeds vasthouden aan de schema’s die ze naar jonge mama’s hun hoofd gooien.
Hij valt enkel in slaap aan de borst en wilt niet in zijn box weg gelegd worden. Probeer ik dit toch te oefenen, komt het erop neer dat ik een oververmoeide baby heb die nog minder te genieten is omdat hij protesteert en ik dan weer hemel en aarde moet bewegen om hem tot rust te krijgen (lees : aan de borst hangen tot hij diep genoeg slaapt). Hij heeft ook een enorme zuigbehoefte maar weigert elke speen die we al hebben geprobeerd.

Ik heb het gevoel dat ik faal, zeker omdat ze in mijn omgeving allemaal ‘droombaby’s hebben’ (vallen zelf in slaap dmv speen, wenen amper, zitten perfect in een schema,…).

Hij is nu bijna 2 maanden en het consultatiebureau geeft aan dat ik toch moet starten met positieve slaapassociaties aan te leren.
Ik weet echt niet hoe ik hier aan moet beginnen. Eenderzijds heb ik liever een baby dat slaapt doorheen de dag, maar anderzijds wil ik ook zo graag kunnen wat andere mama’s gedaan krijgen : een tevreden kindje dat mooi zijn dagelijkse dutjes doet op zijn eigen plekje.

Wat denken jullie dat ik moet doen?
 
O wat herkenbaar! Die ritmes zullen echt even moeten wachten, tot het slapen beter gaat.
Sommige moeders zweren bij een draagzak of draagdoek om de baby te laten slapen.
Bij ons werkte lopen met de kinderwagen overdag goed. En 's avonds moest ik me behelpen met de schommelstoel. Op de schommelstoel bleef ze krijsen tot ze halverwege een schreeuw in slaap viel. Maar hielp dus wel bij het slapen opzich.
Ook sliep ze op de buik op de onderarm, kin ondersteund door de hand van diezelfde arm.
Op het kinderdagverblijf hebben ze uiteindelijk een electrische schommel wieg aangeschaft.
Ging bij ons beter na ongeveer 6 maanden.

Tegen de tijd dat het beter gaat, rustig aan slaapritueel introduceren.

Heel veel sterkte!
 
Dankjewel voor jouw lieve bericht.
De draagdoek gebruik ik vaak, maar hij schreeuwt enorm hard als ik hem hier in doe. Ik doe het zoals de kraamhulp me heeft aangeleerd dus ik ga er niet van uit dat ik hem pijn doe. Eenmaal hij na 10-15 minuten hysterisch heeft liggen schreeuwen valt hij wel in slaap. Dat vind ik ook zo zielig :(

Ik weet dat we niet de enige zijn die het moeilijker hebben en het uiteindelijk wel goed komt. Maar toch lijkt het vaak dat anderen het perfecte babyleventje hebben en ik maar blijf aanmodderen. Ik durf ook nergens naartoe te gaan met hem. Ook bezoek ontvangen is telkens een ramp, waardoor ik me heel erg geïsoleerd voel en heel erg in mijn hoofd blijf zitten.
 
Om die zelfde reden gebruikte wij de draagdoek dus niet.
Dit is wel iets om aan te kaarten bij de kinderarts. Onze dochter heeft uiteindelijk fysiotherapie gehad, om haar beentjes te kunnen spreiden. Nadat ze eerst een echo van haar heupen heeft gehad, om ernstigere zaken uit te sluiten.
Als de draagzak gebruiken pijn doet, niet doen!
 
Onze dochter huilde ongeveer 12 uur per dag. Het begon een kwartier na de voeding en stopte na 3 uur om een half uur te slapen en dan moest ze weer de fles en begon de ellende opnieuw. Bij mijn dochter kwam het door reflux en koemelkallergie. Ze sliep alleen in de maxi cosi of in een rekbare draagdoek.

Op een gegeven moment gaat slaap boven wat houding. Gaat het noet zo als het moet, dan maar zoals het gaat. De rest komt later wel. Eerst zorgen dat je kindje en jullie rust krijgen en daarna kun je de goedbedoelde regels wat betreft schema's houding en alle andere dingen volgen.

Luister naar je eigen gevoel en doe wat jij goed vindt . Wat een ander vindt boeit niet.

Groetjes
 
Owww ik ben moeder van 3 heel verschillende kindjes, slaap associaties werken echt pas als je kindje eraan toe is. Sommigen hebben echt een ander karakter. Vertrouw op jezelf en neem de tijd, je doet het goed mama!! En nee, het is niet altijd makkelijk. Het wordt beter, echt waar. Maar nu nog even is het gewoon survivallen. Liefs
 
Terug
Bovenaan