Struggle voeding / wakkerschema 16 weken | 4 maanden

Hi medemoeders!

Ik struggle met het volgende en ben benieuwd of jullie tips / adviezen hebben. Mijn zoontje is nu 4 maanden. Toen hij een wakkertijd had van 1,5 uur, kwam ik precies zo uit:
07:00 fles
08:30 naar bed, slapen tot 11:00
11:00 fles
12:30 naar bed, slapen tot 15:00
15:00 fles
16:30 naar bed slapen tot 17:30 (max uurtje)
19:00 naar bed
22:00 laatste fles

Een vaste routine werkt het best heb ik geleerd en dat lees ik ook overal.
Dus: wakker, voeden, spelen, naar bed

Nu komt mijn 'probleem': Mijn zoontje heeft nu een wakkertijd van 2 uur en hij heeft overdag minder uren slaap nodig.
Als ik hem nu om 09:00 in bed leg, en om 10:00 weer wakker maak, verwacht hij de fles. Maar het is de bedoeling dat hij die om 11:00 pas krijgt. Dus de routine is dan weg.
Zelfde geldt voor einde dag, wakker maken om 17:30, het is dan nog te vroeg voor de fles van 19:00

Ik houd nu dit aan:
07:00 wakker + fles 180ml + 6 schepjes
09:00 - 11:00 naar bed (2 uur)
11:00 beetje fruit + fles 180ml + 6 schepjes
13:00 - 15:00 naar bed (2 uur)
15:00 wakker plus fles
17:00 half uurtje naar bed (half uur)
17:30 wakker, hapje, fles
19:00 naar bed

Slaapt hij nu niet teveel overdag? Snappen jullie mijn struggle met de routine?

Ik hoor heel graag hoe jullie dit doen!
 
Dag mama!  Ik snap je struggle omdat ik bij de eerste ook niks anders deed dan dit soort schema's bedenken en aan sleutelen. 
Nu bij de tweede (ook 4 maanden) laat ik het veel meer los. Waar ik wel op let zijn de wakkertijden en slaapsignalen. Dat maakt dat we soms uitkomen op 6 voedingen en dan weer 5. Dan om de 3uur en dan weer 4u. Hij bepaalt hoelang hij slaapt en wanneer dus gegeten wordt, met een minimum van 2uur tussen de flessen. 
Hoezo denk je dat hij teveel slaapt overdag? Heeft het invloed op zn humeur of de nachten? Anders lijkt "teveel slapen" niet te kunnen toch?
Als voorbeeld onze ochtend tot nu toe
7.30 fles en dan om 8.30 weer naar bed (babys laten zich vooral smorgens vaak veel makkelijker op bed leggen)
10.30 wakker en fles. Om 12 weer erin, meestal tot 14-15u. Dan flesje en rond 16.30 weer naar bed. Tot 18 zoiets, dan weer fles. Daarna is hij vaak lang wakker, soms wel tot 20/20.30.. dan kijken we of we nog een fles geven voor hij naar bed gaat of toch al in bed leggen. Om 23-24 laatste fles en start van de nacht. 
Nogmaals, het verschilt elke dag. Probeer je kindje te volgen, een flexibele structuur is ook structuur he! 
 
Ja hij begint 's nachts te spoken na 04:00, kan ook te maken hebben met de slaapregressie. Aantal uren slaap overdag neemt af dus naar gelang ze ouder worden, dat probeer ik ook een beetje in de gaten te houden... 
Wakkertijd staat hoog in het vaandel inderdaad! Daar ben ik erg alert op. 
Het is meer dat ik ook niet te erg de voorspelbaarheid weg wil nemen. Dus die routine wil ik zo veel mogelijk vasthouden..
Dit is ook mijn tweede en ik weet nog dat wanneer ze terug gaan naar 2 slaapjes en ze echt vaste voeding krijgen, dat er dan weer een 'normale' structuur komt...
 
Ik zou hem zeker niet wakker maken, maar gewoon lekker vanzelf wakker laten worden. Soms zal er 2 uur tussen de fles zitten, soms 4 uur. Kijk eens wat er gebeurt als je zijn ritme gaat volgen. 
 
 
Je moet vooral doen wat voor jou werkt maar ik word zelf helemaal iebelig van al die schema's en ideeen over hoeveel en hoe weinig een baby zou moeten slapen. Je baby is geen robot. Wij volwassenen hebben ook de ene dag meer slaap nodig en de andere dag minder. En we eten de ene dag ook meer dan de andere. Dus ik begrijp nooit waarom er gedacht wordt dat we baby's in vaste schema's kunnen 'duwen'. Ik let hier vooral op wakker- en hongersignalen en volg daarin dus volledig zijn ritme
 
Iedereen is anders maar ook ik vind een ritme fijn en mijn baby ging/gaat daar ook goed op. Ik liet mijn baby van 4 maanden van 09 tot 10 slapen, dan oefenhapje groente of fruit en dan 11 de fles. Dan slapen van 12 tot 14.15, fles om 14.30 en dan van 16.15-17.00 slapen. Fles om 18.15, aan het begin deed ik een deelvoeding om 17.00 en 18.15 om de tijd te kunnen rekken tot aan de laatste fles. En op een gegeven moment merkte ik dat ze wel kon wachten tot 18.15 als ze wakker was om 17.00. Misschien heb je hier iets aan maar zoals gezegd, doe wat voor jou en je baby werkt! 
 
Terug
Bovenaan