<p>Hi allemaal, </p><p>een paar dagen geleden had ik niet gedacht dat ik nu (al) op dit forum terecht zou komen. In maart ben ik gestopt met de pil, niet omdat ik zwanger wilde worden maar omdat ik graag een spiraal wilde. Vervolgens bleef mijn menstruatie uit, maar door de dokter werd ik twee keer naar huis gestuurd met "je lichaam moet gewoon nog even ontpillen". Uiteindelijk was ik er klaar mee afgelopen maand en kreeg ik toch een doorverwijzing. Tijdens de echo was het eigenlijk meteen duidelijk: behoorlijk wat blaasjes (meer dan 20) op allebei de eierstokken en de diagnose PCOS.</p><p>Ik val niet in het 'typische' PCOS-plaatje. Ik heb (gelukkig!) geen last van de uiterlijke kenmerken, op iets meer haaruitval na. Verder heb ik een bmi van 21, sport minstens 5 keer per week en ben en echte healthfreak. </p><p>Op dit moment ben ik 23 jaar, zit ik in mijn derde en tevens laatste bachelor jaar. Mijn vriend is 27 en ook derdejaars student. We wonen niet samen maar zijn wel al 5 jaar samen. In mijn 'ideale' plaatje zouden we nog een paar jaar wachten en dan zou een kindje heel heel heel gewenst zijn. Ik heb altijd geroepen dat moeder worden mijn allergrootste wens is, alles daarnaast voelt als bijzaak. Ik heb ook altijd serieuze angsten gehad dat ik onvruchtbaar was. Juist omdat ik niets liever wil dan mama worden, leek dat me zo zo erg. En nu ben ik dan wel niet onvruchtbaar, het feit dat het lastiger gaat worden komt toch als een behoorlijke klap en zet mijn wereld op z'n kop. </p><p>M'n vriend en ik deden het de afgelopen maanden niet veilig, wel 'voor het zingen de kerk uit' maar we zijn er nogal laks mee geweest. Nu weet ik dus dat de kans dat ik zonder hulp natuurlijk zwanger kan worden aanzienlijk verkleind is maar niet onmogelijk. Dus hebben m'n vriend en ik het er nu wel over gehad, gaan we weer anticonceptie gebruiken? Want mocht het opeens wél zo zijn dat ik zwanger raak ondanks dat dit niet de perfecte timing is, dan weet ik heel zeker dat ik het nu helemaal niet zou kunnen weghalen (of ik dat had gekund zonder dit te weten is ook maar de vraag, maar dat terzijde). </p><p>De omstandigheden zijn niet ideaal, maar wanneer zijn die wel ideaal? Is jullie toekomstplan (voor zover je daar invloed op hebt) veranderd toen je de diagnose PCOS (of verminderd vruchtbaar om een andere reden) kreeg? Waar ik eerst nog wel een paar jaar zou willen wachten, hebben we het er nu zelfs over gehad om direct na onze studies met behandelingen te beginnen omdat het ook wel even kan duren (en we allebei heel graag een groot gezin willen). Ik zit echt mega in een tweestrijd met mezelf en zou graag wat advies krijgen. </p>