Hallo. ik ben Alien van het Aprilforum , k,ben onlangs bevallen van mijn vierde kindje op 25 April ,ik heb een stuitbevalling gehad [t,is mij heel erg meegevallen hoor] maar ik kon mij er niet op voorbereiden , ze kwamen er pas achter toen bij mij de vliezen gebroken waren en ik was al het vruchtwater al in 1 plons kwijt omdat het kind dus in een stuit bleek te liggen en niet met zijn koppie naar beneden [ k,was s,morgens nog op controle geweest en toen lag hij nog goed ,t,was niet ingedaald of zo ,dus als de vliezen braken moest ik zo wie zo al liggen gaan] , ik moest haloverkop naar het zkh met ambulance omdat ik beter kon blijven liggen [ het kind kwam met de voetjes al bijna naar buiten] ik had toen al 4 cm ontsl. en toen ik in het zkh was had ik al volledig en dat in 10 min. maar omdat mijn vk het niet aandurfde [ ze had er nog geen ervaring mee ] moest ik nog uun uur op de gyn. wachten en ik had al persdrang , dus een uur wegzuchten ! dat was het zwaarst , maar de bv op zich is mij zo meegevallen ! het was minder pijnlijk dan dat ze eerst met hun koppie komen ,mijn meisje is met de voeten als eerst geboren maar een nadeel van een stuitbevalling is , dat ik op een gegeven moment geen persdrang meer had omdat de baarmoeder al voor de helft leeg was, alleen haar hoofdje zat er nog in en haar navelstreng liep langs haar nekje te knellen , toen kreeg ze het benauwd en moest geboren worden , dus ik heb maar geperst zoder dat ik drang had en uiteindelijk kreeg ik een klein knipje en toen was ze er ook , alleen ze ademde niet ! 2 minuten lang , haar hartje klopte wel en ze was goed van kleur maar ze moest wel even flink op gang geholpen worden [ ik was zo blij dat wij in het zkh waren , ik zou thuis bevallen maar gelukkig zag mijn vk de situatie snel in en heeft heel snel gehandeld ,ik weet zeker dat het niet goed was afgelopen als wij thuis waren geweest en het ging ook al zo snel] we mochten ons kindje gelukkig houden en het gaat nu heel goed met haar , maar ik wil je dus voor dit waarschuwen , ik kon mij niet voorbereiden ,moest alles nog verwerken in de tijd erna ,mijn huisarts en vk hebben mij uitgelegd dat met de voeten geboren worden meer risico met zich meebrengt dan dat ze met de billetjes komen , want doordat de voeten het eerst komen en dan de romp dan word door het geboortekanaal de longetjes van je baby leegeperst en zodra het rompje eruit is zetten de longen zich weer uit , met een hoofdgeboote neemt de baby dan een hap lucht ,in mijn geval kreeg ze nog een slok vruchtwater binnen omdat haar hoofdje er nog niet uit was , vandaar de opstartproblemen , meid ik wil je absoluut niet bang maken , de bevalling is best te doen maar het is een risico voor de baby , ik wil je gewoon waarschuwen dan kun jij je beter voorbereiden , mischien draait je kindje nog en beval je normaal , laat je in ieder geval goed voorbereiden , veel liefs Alien en Marit 25 April