stuit of keizersnede. vraag aan verloskundige.

beste,

ben nou 35 wk zwanger.
kindje ligt nog in stuit.
we zijn van de week naar het ziekenhuis geweest om het kindje te laten draaien, dit zonder succes.
het kindje ligt met zijn benen in zijn nek, geloof dat ze het een volledige stuitligging noemde.
nu twijfel ik wat te doen, stuitbevalling of keizersnede.
kan je mij een advies geven?

smonie

Ik kan niet zo 123 een advies geven, maar ik kan wel een paar dingen voor je op een rijtje zetten.
Een baby die met de beentjes opgeslagen ligt heet een onvolkomen stuit. Het is jammer dat draaien niet gelukt is.
Praat met de gyn over de volgende dingen:
het advies van: stuit betekent keizersnede is weer teruggedraaid. Hoeveel stuiten doen zij in hun ziekenhuis gewoon? Niet elke gyn vindt een stuit even prettig. Hoe ervaren zijn ze? Zijn ze allemaal even ervaren of loop je kans om 's nachts net iemand te krijgen die er heel anders over denkt?    Wat is hun % keizersnede in totaal en het % bij stuiten. Hoe denken ze over bijstimuleren bij stuiten?

Als de baby een normale grootte heeft is het vaak   goed te proberen om normaal te bevallen. Maar spreek wel af dat je zelf begint met de baring, want een inleiding vergroot het risico op een keizersnede. Dat als de baring niet vordert met 1 cm per uur dat er dan een keizersnede wordt gedaan en niet wordt bijgestimuleerd. Dat er iemand bij je zit om je te begeleiden. Die begeleiding heeft bij elke vrouw goede invloed op de vlotheid van de onstluiting en zou eigenlijk standaard moeten zijn. Maar als je je zorgen zit te maken of je welk de goede keus hebt gemaakt heeft dat invloed op je weeen. En als je iemand naast je hebt die je in de gaten houdt kun jij je met jezelf bezig houden.
Sterkte en laat ons weten wat er uiteindelijk wordt afgesproken.

Hallo. ik ben Alien van het Aprilforum , k,ben onlangs bevallen van mijn vierde kindje op 25 April ,ik heb een stuitbevalling gehad [t,is mij heel erg meegevallen hoor] maar ik kon mij   er niet op voorbereiden , ze kwamen er pas achter toen bij mij de vliezen gebroken waren en ik was al het vruchtwater al in 1 plons kwijt omdat het kind dus in een stuit bleek te liggen en niet met zijn koppie naar beneden [ k,was s,morgens nog op controle geweest en toen lag hij nog goed ,t,was niet ingedaald of zo ,dus als de vliezen braken moest ik zo wie zo al liggen gaan] , ik moest haloverkop naar het zkh met ambulance omdat ik beter kon blijven liggen [ het kind kwam met de voetjes al bijna naar buiten] ik had toen al 4 cm ontsl. en toen ik in het zkh was had ik al volledig en dat in 10 min. maar omdat mijn vk het niet aandurfde [ ze had er nog geen ervaring mee ] moest ik nog uun uur op de gyn. wachten en ik had al persdrang , dus een uur wegzuchten ! dat was het zwaarst , maar de bv op zich is mij zo meegevallen ! het was minder pijnlijk dan dat ze eerst met hun koppie komen ,mijn meisje   is met de voeten als eerst geboren maar een nadeel van een stuitbevalling is , dat ik op een gegeven moment geen persdrang meer had omdat de baarmoeder al voor de helft leeg was, alleen haar hoofdje zat er nog in en haar navelstreng liep langs haar nekje te knellen , toen kreeg ze het benauwd en moest geboren worden , dus ik heb maar geperst zoder dat ik drang had en uiteindelijk kreeg ik een klein knipje en toen was ze er ook , alleen ze ademde niet ! 2 minuten lang , haar hartje klopte wel en ze was goed van kleur maar ze moest wel even flink op gang geholpen worden [ ik was zo blij dat wij in het zkh waren , ik zou thuis bevallen maar gelukkig zag mijn vk de situatie snel in en heeft heel snel gehandeld ,ik weet zeker dat het niet goed was afgelopen als wij thuis waren geweest en het ging ook al zo snel] we mochten ons kindje gelukkig houden en het gaat nu heel goed met haar , maar ik wil je dus voor dit waarschuwen , ik kon mij niet voorbereiden ,moest alles nog verwerken in de tijd erna ,mijn huisarts en vk hebben mij uitgelegd dat met de voeten geboren worden meer risico met zich meebrengt dan dat ze met de billetjes komen , want doordat de voeten het eerst komen en dan de romp dan word door het geboortekanaal de longetjes van je baby leegeperst en zodra het rompje eruit is zetten de longen zich weer uit , met een hoofdgeboote neemt de baby dan een hap lucht ,in mijn geval kreeg ze nog een slok vruchtwater binnen omdat haar hoofdje er nog niet uit was , vandaar de opstartproblemen , meid ik wil je absoluut niet bang maken , de bevalling is best te doen maar het is een risico voor de baby , ik wil je gewoon waarschuwen dan kun jij je beter voorbereiden , mischien draait je kindje nog en beval je normaal , laat je in ieder geval goed voorbereiden , veel liefs Alien en Marit 25 April

beste,

29 mei is mijn laatste afspraak bij verloskundige en dan word ik als ik het goed begrepen heb doorverwezen naar ziekenhuis.
ik hoop naar leiderdorp, want daar werkt dr. Aronius, die heeft veel ervaringen met stuitbevallingen.
zoals het kindje nu ligt, zou het met het kontje eerst komen. ze dacht dat het nu ongeveer 4 pond is. het kindje is wel al heel lang. is niet zo raar ben zelf 1.83. Maar heb kleine buik.
laat jullie volgende week in ieder geval even meer weten.

nog een vraagje.
moet je als je in het ziekenhuis gaat bevallen, als nog een bed thuis klaar hebben staan. als het bv allemaal heel snel gaat en geen tijd is om naar het ziekenhuis te gaan?

in ieder geval al bedankt voor jullie reacties

groetjes smonie.

Hoi,

Hier nog zo'n onverwachte stuit bevalling. Wat een eigenwijze kinderen he!!!
Bij mij is het ook erg meegevallen. De bevalling heeft drie uur geduurd. Ik kreeg wel een infuus, dit kunnen ze dan hoog draaien mochten de persweeen verdwijnen, zodat ze weer terug komen.
Uiteindelijk voor het hoofdje een kleine knip gehad. Achteraf was ik heel blij dat ik gewoon bevallen ben. Van een keizersnee  moet je  toch lang herstellen. Nu kon ik de volgende dag lekker naar huis. Bovendien  is er meer risico bij een volgende bevalling als je een keizersnee hebt gehad. Er is wel tegen mij  gezegd dat als er iets  niet  vlot zou verlopen het toch een keizersnee zou worden.  Ik ben er ook helemaal voor gegaan en ik denk dat dat wel heel belangrijk is. Uiteindelijk een gezonde dochter gekregen.
Je moet je bed wel verhogen voor je kraamtijd. Heel veel succes!!!

Groetjes

Terug
Bovenaan