stuitbevalling gehad

Hey juli-mama's!

Ik heb steeds een beetje meegelezen met jullie, ben zelf een juni mama, en las dat er hier een aantal baby's in stuit liggen. Daarom even mijn verhaaltje hier ;)
Ik ben 21 juni bevallen van onze zoon Merijn, hij lag in een stuit en ik heb gekozen voor een vaginale bevalling. De bevalling kwam spontaan op gang en alles is heel goed gegaan.
Hieronder even het bevallingsverhaal zoals ik het ook in het juni forum heb verteld.
Ik ben heel blij dat het zo gegaan is en dat ik geen keizersnede hoefde, daar zag ik echt tegen op. Zo lang in het ziekenhuis blijven en zo lang herstellen...

Jullie ook allemaal succes met de bevalling, gewone ligging of stuit ligging, allemaal succes en veel plezier van je kleine!

Liefs, Tes

Op 21 juni is onze zoon Merijn geboren! Na een korte, maar pittige bevalling van 7,5 uur was hij er! 3400g, 50 cm. Het was dus een stuitbevalling en het is gelukt!

Om 6.06 'sochtends braken mijn vliezen en direct daarna begonnen de weeën. We waren om 8 uur in het ziekenhuis en ik had toen al 5 cm ontsluiting. 1,5 uur later al 9 cm. Daarna duurde het nog heel lang voor die laatste cm... Ik had 2,5 uur pers weeën voordat ik mocht beginnen met persen en dat was echt heel zwaar zeg!
Toen nog een uur geperst en daar was mijn kleine kereltje! Ik was echt blij dat de bevalling voorbij was en voelde me gelijk beter. Ik dacht op een gegeven moment dat ik het niet meer vol kon houden..
Hij is eerst onderzocht door kinderartsen, wat gebruikelijk is bij een stuitbevalling. Het is maar goed dat ze niet gelijk verteld hebben dat zn eerste apgar score een 4 was... Hij heeft even wat zuurstof gekregen en deed het daarna al snel goed. Na 4 minuten kreeg ik hem weer terug en hij ging gelijk drinken!

We zijn een nacht in het ziekenhuis geweest en nu weer thuis! Echt heerlijk, vannacht heeft hij al van 3 tot 7 doorgeslapen. Hij poept en plast veel en zijn temperatuur is ook super!
We hebben een super fijne kraamhulp en we genieten dus volop!

update: Merijn is in de eerste 2 dagen 150g afgevallen en daarna alweer gegroeid! Hij zit nu, na een week, al 220g boven zijn geboortegewicht! Echt super dus! En we genieten nog steeds van ons prachtige kereltje!

Wat fijn dat je je verhaal hier plaatst.

Ik ben vanmorgen bij de VK geweest en twijfel nu weer wat ik zal doen...
Mijn omgeving roept Keizersnee ga niet moeilijk doen... de VK laat heel voorzichtig horen dat een stuitbevalling best kan... ziekenhuis zegt niks... zij durven geen advies meer te geven... het is mijn eerste en stiekem voel ik me heel verdrietig dat mijn kindje in stuit ligt.
Ik wil maar 1 kindje en als ik voor de keizersnee ga zal ik nooit weten hoe het is om te bevallen… maar ja waarom stoer doen??? Je wilt ook dat het niet mis gaat met je kindje… zo hoorde ik over een stuitbevalling en een lam armpje omdat er verkeerd is getrokken… of alsnog een keizersnee omdat het kindje toch groter was… pfff vind het zo lastig..
Vanmorgen dacht ik … waarom niet eerst proberen en als het echt niet gaat dan alsnog keizersnee… mijn vriend zegt als hij is stuit blijft doen we gewoon keizersnee hoor… tja… nu hoop ik maar dat ze hem nog kunnen draaien volgende week maar de tijd dringt…

Hey Renaatje,

Als ik jou was zou ik eerst de draaipoging afwachten. Mocht het draaien niet lukken, dan moet je echt een gesprek hebben met een gyneacoloog die je goed advies kan geven. Je moet echt zoveel mogelijk vragen stellen en echt niet wachten tot ze zelf wat vertellen. Hoe meer je vraagt, hoe beter je kan overwegen wat je kiest.
Trek je van de verhalen op internet niet al te veel aan, want er zijn een hoop horror verhalen die echt niet kloppen als je naar de cijfers krijgt.
Ik heb zelf een heleboel informatie opgezocht in de bibliotheek van mijn opleiding, ik studeer namelijk verpleegkunde en de verloskunde opleiding zit in hetzelfde gebouw, dus ik had info genoeg ;)
Bv. dat maar 3 % van de kindjes in een stuit ligt en dat de meesten (geloof zo'n 80%) voor een keizersnee kiezen, met name vanwege de enge verhalen en omdat gedacht wordt dat de risico's voor het kind anders heel groot zijn. Vraag de gyn ook naar de risico's van zowel een gewone bevalling als keizersnede, want beide hebben altijd risico's. Een keizersnede betekend bv wel dat je zo ongeveer 5 dagen in het ziekenhuis moet blijven en zo'n 6 weken herstel nodig bent vanwege een buikoperatie.

Als je nog meer wil weten, laat maar even weten, ik moet nu weer voeden, echt heerlijk zo'n klein ventje in huis!

Ik vind het ongelofelijk dapper dat je voor een stuitbevalling bent gegaan en ik vind het heel fijn dat je je verhaal hier plaatst. Ik heb zelf vorige week donderdag de derde draaipoging gehad. Twee keer daarvoor is hij gewoon weer teruggedraaid. Nu moet ik vanmiddag naar de gyn om te kijken of hij na de derde uitwendige versie is blijven liggen, zoniet, dan gaat hij hem nog een keer proberen te draaien, maar de kans dat het lukt is nu wel erg klein geworden. Ook moeten we een datum afspreken voor een inleiding, omdat mijn bloedsuiker niet meer goed is. Als hij dus nog in stuit ligt, moeten we ook gaan kijken of het dan eventueel een keizersnede wordt.
Bah, ik vind het zo moeilijk!!

Meiden, bij een vriendin van mij is afgelopen week de draaipoging gelukt en bij de zwgym zijn er ook 2 meiden met een succesvolle draaipoging. Dus wie weet, houd nog even moed erin! Hoop met jullie mee want kan me dat gevoel wat renaatje beschrijft goed voorstellen. En dan heb ik maar 1 dag twijfel gehad over de ligging.

Hoor het graag ladies.

@liedje33, ik hoop voor je dat je baby met zn hoofdje naar beneden blijft liggen! Ik dacht dat bij een stuitligging inleiden niet mogelijk was omdat een stuibevalling wel snel moet gaan en bij inleiden kan het soms wat langer duren. Dat zeiden ze tegen mij in elk geval in het ziekenhuis. Maar hopelijk hoef je de keus niet te maken en kun je gewoon bevallen van je kindje met hoofdligging! succes bij de gyn!

Hey,
Mijn vriendin is bevallen van een tweeling. nummer 1 ligt in kop, nummer 2 in stuit en de placenta kwam voor een deel waardoor ze 1 gewone, 1 stuit en uiteindelijk toch nog een keizersnee heeft moeten ondergaan pffff hoe bedoel je we doen in 1x alles mee maken???

Ik begin steeds meer te twijfelen. We wachten uiteraard de draaipoging af hoewel ik het vrij laat vind worden. Ben vandaag 37 weken en ga dinsdag pas voor een gesprek.
Lukt het draaien niet overwegen we toch te gaan proberen ook omdat ik de kleine zelf wil laten bepalen wanneer hij wil komen.
Ik ga natuurlijk niet te lang door dus als ze er geen hoop meer in hebben is de keizersnee altijd nog te zetten denk ik dan.
als het maar geen spoedje wordt dat vind ik zo eng..

De afgelopen dagen heb ik veel gehuild en zat ik erg klem met mijn gevoel en alles twijfels.
Ik heb besloten alles los te laten en gewoon afwachten we gaan zien... inderdaad goeie tip veel vragen stellen!!!

wordt vervolgd!!

Terug
Bovenaan