Stuitbevalling of keizersnee. Ervaringen?

Hallo dames,

Onlangs had in een op het forum verteld dat ze de baby zouden proberen te draaien in het ziekenhuis.
Dit hebben ze gister geprobeerd, maar zonder succes. De billetjes zaten al beetje ingedaald. Helaas.

Ik vind het allemaal niet zo'n ramp. Het is mijn eerste en ik heb toch geen idee wat me te wachten staat.

Wel ben ik benieuwd naar ervaringen van jullie met stuitbevalling en hoe groot het kindje was. En ervaringen met keizersnee.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Gr. Nini
 
2 jaar geleden ben ik bevallen van een dochter. Zij lag ook in stuit. Met 36 weken hebben ze haar nog uitwendig willen draaien maar hebben ze hier toch vanaf gezien want ik had te weinig vruchtwater, en de placenta lag aan de voorkant waardoor de kans op slagen minimaal was. De gynaecologen zagen geen problemen voor een "normale" stuitbevalling. Na veel wikken en wegen en de voor en nadelen bekeken te hebben van een stuitbevalling en een keizersnede zijn we uiteindelijk toch voor een stuitbevalling gegaan.
In totaal heeft mijn bevalling 16 uur geduurd. De ontsluiting wilde net vorderen, om 5 uur 's morgens begonnen de weeen en 's avonds om 18u hebben ze mijn vliezen gebroken. Daarna volgde de ontsluiting snel en om 20.15 had ik volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen. Echter om 20.45 brak er paniek uit want mijn dochter zat klem. Ze had allebei haar armpjes opgetrokken.. Er brak paniek uit bij de gynaecoloog en met spoed moest de kinderarts komen. Uiteindelijk is ze er "letterlijk"met grof geweld uitgetrokken wat resulteerde in een totaal ruptuur en een dubbele vaginawand ruptuur. Voor mij was deze bevalling dus echt vreselijk. Als ik het nogmaals had mogen doen had ik voor een keizersnede gekozen. Ik heb deze bevalling ook niet goed af kunnen sluiten..denk er nog vaak aan terug..En aangezien ik over 4 weken weer uitgerekend ben van ons 2e wondertje zie ik erg tegen de bevalling op..Ik wil je niet bang maken meid..zoveel stuitbevallingen verlopen probleemloos. Maar dit is mijn ervaring.
Heel veel succes met je keuze.

Gr Rianne
 
Hey, ik heb geen ervaring met een stuitbevalling, maar wel met een keizersnede! Die kreeg ik vanwege niet vorderende ontsluiting.
Het is mij 100% meegevallen. Vond de ruggenprik wel heel vervelend en het herstel is niet zo snel als bij een normale bevalling, maar ik heb bijv. nooit last gehad van de wond van de keizersnede.
 
Owkeee je kan dus zelf ook behoorlijk letsel oplopen lees ik boven, ik wou net gaan vertellen dat de risico's voor je kind ook niet niks zijn. Bij mijn collega in de buurt is een kindje via stuitbevalling geboren waarbij hij zijn nek heeft gebroken, met totale verlamming voor altijd tot gevolg. Ik zou nooit voor een stuitbevalling kiezen.
Mijn dochter kwam als sterrekijker te wereld, wat ook niet hoort, en had echt een scheef hoofd de eerste dagen, die kleintjes hebben er lichamelijk al genoeg van te verduren bij normale omstandigheden, dus waarom moeilijk als het makkelijk kan. Een keizersnee is niks ernstigs, alleen wat langer herstel qua buikwond.
Zou er niet moeilijk over doen meid, alles voor een gezond kind lijkt mij.
liefs
 
mijn zoontje is in stuit geboren hij was niet groot(2755gr)maar mijn bevalling duurde 3 uur en ik had geen hechtingen nodig kortom een superbevalling.
nu 12 wkn zwanger van nr 2 en geloof het staat bij ons al zwart op wit dat als het weer in een stuit ligt laten we het lekker zo liggen en wordt het werderom een stuit bevalling.
mijn vriendin had een totale ruptuur maar die kwam toch echt eerst met zijn hoofd dus ja kan zowel met stuit als met hoofdligging.
veel succes met je keuze

groetjes cora
 
Mijn zoontje lag ook in een stuit. Hebben ze ook geprobeerd om te draaien, zonder succes. Je zou nog Moxa therapie kunnen proberen ( is pijnloos, maar moet je laten doen voor week 36) Heeft bij mij niet geholpen.

Bij mij was er geen twijfel, ik koos voor een keizersnede. Ik zie in mijn werk teveel kinderen die een zuurstof tekort hebben opgelopen en ik vond daarnaast het risico voor mijn zoontje te groot.

Mocht nummer twee ook in een stuit liggen, dan wordt het ook dit keer een keizersnede.
 
Mijn eerste lag in stuit en is met een stuitbevalling geboren. Ze was 3000 gram en haar hoofdje was maar klein. Het is super goed gegaan, een bevalling van 3 1/2 uur, waar ik met een goed gevoel op terug kijk.
 
Terug
Bovenaan