Stuitbevalling of keizersnee

Hoi!

Ik ben 36+5 zwanger en me baby is niet gedraaid. Hierdoor een versie laten doen wat vreselijk was! ?
De baby ligt met haar bips beneden.
Ben gewoon benieuwd wat jullie meningen zijn over keizersnee of stuitbevalling.

Mijn zoontje lag ook in stuit en ik zag enorm op tegen een keizersnede, ik wou heel graag natuurlijk proberen te bevallen. Ik vond het ook een vreselijk idee dat mijn baby dan geboren zou worden op het moment dat het goed uitkwam in de OK planning van het ziekenhuis, ipv op het moment dat hij zelf aangaf er klaar voor te zijn (tot 41 weken in elk geval als de risico's toe gaan nemen). Ik heb dus een stuitbevalling geprobeerd (wel met een geplande keizersnede al gepland voor 41 weken dus) want hij kondigde zichzelf aan met 40+3. Helaas ging mijn poging tot bevallen bepaald niet soepel en met 40+4 werd het na 26 uur ineffectieve weeen en nog altijd niet goed ingedaald zijn en blijven steken op 9 cm ontsluiting toch een spoedkeizersnede. Maar eigenlijk viel me dat alles mee. Ik denk wel dat ik daar mentaal toen meer klaar voor was dan zonder de hele bevalling vooraf, maar aan de andere kant kan je zo'n (toch behoorlijk zware) operatie natuurlijk beter fris en uitgerust ingaan (niet dat slapen de laatste weken nou zo goed lukte, maar een hele nacht overslaan door weeën is toch nog wel weer ff een ander verhaal). Bovendien was mijn situatie zo dat we rustig konden kiezen voor een keizersnede, en de artsen zich rustig konden voorbereiden op de operatie en ik gewoon pas zodra het team klaar was met alle voorbereidingen rustig naar de OK gewandeld kon worden, ik werd bepaald niet rennend door de gangen naar de OK gevlogen o.i.d. en er was nog tijd voor een ruggeprik ipv algehele narcose, in die zin voelde mijn 'spoedkeizersnede' meer als een erg kort vantevoren geplande keizersnede.
Een volgende bevalling zou ik graag weer natuurlijk proberen, maar niet meer als er sprake is van een liggingsafwijking. Dan zou ik toch voor een geplande keizersnede gaan, maar dat is natuurlijk ook met in het achterhoofd dat ik al eens een keizersnede gehad heb. 

Wat vervelend dat je zo’n nare ervaring hebt gehad met de versie en dat het niet gelukt is..

Ik heb geen ervaring met een stuitbevalling of keizersnede, maar bij mij lag mijn kindje ook wekenlang in stuit, dus heb daarom veel gelezen en gedacht over deze moeilijke keuze (en inmiddels dus nog niet bevallen + hij is gedraaid met een versie). Maar ik wilde je in ieder geval sterkte wensen! Zelf vond ik het idee van een geplande keizersnede een fijn idee aangezien ik dan zou kunnen kiezen voor een gentle sectio. Hierbij heb je wat meer keuze wat betreft het verloop van de bevalling en gaat het allemaal wat vriendelijker dan tijdens een standaard keizersnede. Misschien is het de moeite om daar eens naar te vragen in het ziekenhuis? Wat valt er allemaal te kiezen, hoe verloopt zo’n gentle sectio etc.

Uiteindelijk kun je alleen maar met je gevoel kiezen, denk ik! Er zijn zat mensen die vaginaal bevallen van een kindje in stuit en er zijn ook hele goede experts met veel ervaring die je hierbij zouden kunnen begeleiden. Hopelijk kun je een keuze maken waar je je fijn bij voelt en heb je alsnog een prachtige eerste ontmoeting met je kindje!! ❤️

Wat een lastige keuze! Ik heb hetzelfde moeten doen 1,5 jaar geleden. Mijn versie vond ik ook erg pittig en was ook niet gelukt. Ik mocht wel een stuitbevalling, ze lag gunstig. Maar mocht zelf kiezen. Uiteindelijk na lang wikken en wegen gekozen voor een keizersnede. Vond ik super eng, was nog nooit geopereerd. Veel stuitbevallingen eindigen alsnog in een keizersnede. En bij de keizersnede ligt er een iets hoger risico bij de moeder, bij sruitbevalling iets hoger risico voor de baby. Uiteindelijk las ik een verhaal van iemand wiens baby door een stuitbevalling zuurstoftekort had en denk niet dat ik mezelf dat zou kunnen vergeven. Dat verhaal liet me niet los en toen toch voor keizersnede gekozen.

Bespreek het vooral met je gynaecoloog. Ook of zij bv al ervaring heeft met stuitbevalling en ze het zien zitten enzo. Ze zijn wel heel voorzichtig volgens mij. Dus als er wel iets misgaat zitten ze er bovenop. Je moet vooral kiezen wat voor jou goed voelt.

Uiteindelijk braken mijn vliezen een week voor de geplande keizersnede. Ik vond het een fijn idee dat ze toch op haar eigen tijd is gekomen en dat ik niet heb hoeven wachten in het ziekenhuis. Ik heb haar geboren zien worden door een luikje in het doek en dat vond ik echt magisch. Was zo bijzonder!! Daarna lag ze gelijk bij mij en is ze later alleen 10 minuutjes weg geweest voor controle. Ik vond het spannend maar het is allemaal heel goed gegaan!

Hier ging het net zo. De versie lukte niet want m'n dochter lag al te diep met haar billen vast.

Wij hebben Direct besloten voor een keizersnede te gaan. Onze gynaecoloog had geen vertrouwen in een stuitbevalling omdat ze er in het ziekenhuis hier maar zo'n 6 per jaar doen. Erg weinig dus. Vraag alsjeblieft na aan de gynaecoloog hoe hij/zij er over denkt en laat je adviseren!

Een stuitbevalling leiden ze niet in, deze moet uit zichzelf beginnen en soepel verlopen. Je moet er 100% vertrouwen in hebben,anders moet je er niet aan beginnen. Veel stuitbevallingen eindigen alsnog in een keizersnede en dan ben je dus aan 2 kanten bevallen...

Mijn dochter werd groot geschat (dat klopte ook, want met de keizersnede met 38.5 woog ze 4130 gram) dus een stuitbevalling werd niet aangeraden. Dat was zeer waarschijnlijk niet goed afgelopen, het had gewoon niet gepast.

Ik had eigenlijk direct wel vrede met de keizersnede en kijk er enorm positief op terug. Ik vond het prachtig om een keer mee te maken. Het herstel vond ik wel echt zwaar (had nog een kindje van 21 maanden thuis en dat maakte het heel pittig) maar bij een 1e kindje is het herstel wat makkelijker denk ik omdat je meer kunt rusten.

Kies waar je je goed bij voelt en vraag de gynaecoloog hoe hun erover denken. Heb je er zelf geen 100% vertrouwen in, begin er dan niet aan! Een keizersnede is echt iets heel moois en bijzonder dat het zo kan. Niks om bang voor te zijn of om je voor te schamen, het is ook echt bevallen!

Zelf ben ik een aantal weken geleden in stuit bevallen.
ik vond de keuze ook ontzettend lastig, en heb daarom wel een keizersnede gepland maar dan zo laat mogelijk om haar de kans te geven om voor die tijd zelf te komen. 
dat is gelukt, en ik kijk er ontzettend positief op terug. 

ik wist dat er een grote kans inzat dat ik een keizersnede zou krijgen, maar dat was bij mij uiteindelijk niet nodig.
ik moet wel erbij zeggen dat ze in onvolkomen stuitligging lag en dat ze niet heel groot was, dit heeft in mijn voordeel gewerkt.
maar als ik nogmaals voor de keus zou komen te staan zou ik ook weer voor een natuurlijke bevalling kiezen.
Heel veel succes met de laatste loodjes & het maken van je keuze.

Terug
Bovenaan