stuitbevalling of keizersnee??

Hallo allemaal,

Ben 33 weken en 1 dag zwanger van ons 1e kindje. Onze kleine ligt nog in stuit.
Bij elke controle bij de verloskundige ligt ze zo. Over 2 weken heb ik weer controle bij verloskundige en als ze dan nog zo ligt wordt ik doorgestuurd naar de gyneacoloog, die gaan dan een echo maken om te kijken of ze haar nog kunnen draaien.
Hebben jullie hier ervaringen mee?
Als ze niet meer gedraaid kan worden of ze draait toch weer terug dan mag je tegenwoordig zelf kiezen als het medisch verantwoord is tussen stuitbevalling of keizersnee, wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover?
Alvast bedankt.

Fijne avond.

Hoi,

Ik weet niet wat het is om een stuitbevalling te hebben, maar weet sinds kort wél wat het is om een keizersnede te krijgen.

Met de beredenering over wat het beste zou zijn voor een stuitbevalling kan ik je dus niet verder helpen, dan dat ik zelf voor een keizersnede zou kiezen, omdat een stuitbevalling ook niet geheel zonder risico is.

De ervaring van de keizersnede heeft mij geleerd dat het allemaal heel erg meegevallen is. Je hebt nadien wel pijn, maar daar krijg je goede pijnstilling (morfine) voor en wel tot 72 uur na de ingreep, dus je hoeft in principe geen pijn te hebben. Ook de tijd nadat je terug bent uit het ZH is mij enorm meegevallen. Oké, je moet wel opletten met wat je doet, maar ik had het allemaal veel erger verwacht. Mijn conclusie is dat het geheel aan ongemakken en pijn niet in de buurt komt van de pijn bij een normale bevalling.

Ik hoop voor je dat er mensen zullen reageren die wel voor hetzelfde feit hebben gestaan, want een ervaringsdeskundige weet toch beter hoe het precies is, niet waar. Ik hoop ook voor je dat ze jouw kindje nog kunnen draaien en dat dit hele "probleem" dan van de wereld is.

Succes er mee

Groetjes Fonske (mama van Merijn 06-06-04 en Siebe 22-07-06)

Hoi,

Bij mij kwamen ze er met 34 weken achter dat mijn dochter in een stuit lag.
Met 36 weken is er een draai poging gedaan, deze is trouwens niet gelukt.
Ook wij kregen de keuze tussen een keizersnede of een stuitbevalling.
Na heel veel wikken en wegen hebben wij uiteindelijk voor een keizersnede gekozen.
Een keizersnede leek ons veel veiliger voor de baby dan een stuitbevalling.
Met 38 weken is onze dochter gehaald met een keizersnede.
Ik zag er enorm tegenop, maar het is me voor 100% meegevallen.
Ik heb een ruggenprik gehad, ook dit viel me erg mee.
Na de ingreep krijg je inderdaad goede pijnstilling.
Ik ben op donderdag bevallen en ik mocht zaterdag ochtend alweer naar huis.
Ik kon zelf douchen en naar de wc, alleen traplopen, bukken en tillen gingen pas na twee weken weer redelijk goed.

Ik heb absoluut geen spijt van deze beslissing en zou het zo weer doen.

Sterkte met het maken van je keuze!!!!

Groetjes,
Marjolein (moeder van Felina 06-04-06)

Bedankt voor jullie reacties.
We zijn er nog niet uit wat het gaat worden, stuitbevalling of keizersnee.
We wachten eerst even af of het draaien volgende week lukt want wie weet lukt het wel maar ze kan natuurlijk ook tegenwerken, afwachten maar.
Onze verloskundige heeft zoiets van eerst maar een stuitbevalling en een keizersnee kan altijd nog. Tsja dat betekent dus eigenlijk dat t dan met spoed moet gebeuren want dan is de stuitbevalling niet gelukt, lijkt me ook geen prettig idee.
Volgende week ook nog maar even met de gyneacoloog overleggen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes

Terug
Bovenaan