Stuitbevalling

In spetember 2003 ben ik bevallen van mijn dochtertje. Zij lag in stuit. Toen wij dit hoorden schrokken we heel erg en hadden we allemaal schrikbeelden van draaien, keizersnede etc. Maar ik wilde zo graag vaginaalbevallen!

Veel vragen en angsten kwamen dus op.

Ook nu zullen er vast vrouwen zijn die met dit "probleem" zitten, en ik wil graag mijn verhaal met jullie delen. Al geeft het maar een beetje rust in deze spannende tijd.

Hoi!

Onze baby ligt nu ook in een stuit. We zijn 29 juli uitgerekend. Draaien was wel even aan de orde, maar op HET moment had ik een veel te hoge bloeddruk (onderdruk 105) dus er werd helemaal niet gedraaid. Door de stuit en de hoge bloeddruk moeten we dus nu twee keer per week op controle bij de gynaecoloog. Vorige week werd er met ons gesproken over stuitbevalling of keizersnee. Wij hebben nu heel bewust gekozen voor een geplande keizersnee (op 22 juli) omdat we er niet voor de volle 100% achterstaan om een stuitbevalling te proberen. Ik denk dat ik dan alleen maar in mijn hoofd bezig ben met het idee dat het allemaal snel en goed moet verlopen en ik vind de risico's best groot. Een keizersnee is natuurlijk ook gewoon een zware operatie en er zitten nadelen aan, maar die wegen voor ons niet op tegen de risico's van een stuitbevalling en het idee dat als maar iets niet helemaal perfect verloopt dat het dan alsnog een keizersnee wordt met eventueel volledige narcose en bijkomende problemen. Dan graag meteen een keizersnee.

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal en wat jullie toen besloten hebben. Ik wilde ook heel graag natuurlijk bevallen, maar ik heb er nu toch wel vrede mee dat het bij dit kindje niet gaat gebeuren.....het is gewoon beter zo.

Groetjes
Esther

Ten eerste wil ik zeggen dat ik door mijn verhaal jullie niet wil overhalen. Het is belangrijk dat je doet wat jij wil, dat je doet waar jullie je goed bij voelen en achter staan.

Ons meisje lag dus in een stuit. En ook wij kwamen onder controle bij de gyn.Toen we daar de eerste keer kwamen waren we dus ook benieuwd of ze het zouden proberen te draaien. Ons kindje scheen er echter perfect bij te liggen (een onvolkomen stuitligging). Perfect voor een stuitbevalling, mits ze zo zou blijven liggen en ze niet nog even heel hard zou gaan groeien.De gyn. wist ons er van te overtuigen dat hij het ons echt niet zou aanraden als er ook maar enig twijfel aan hun kant zou zijn. En mocht tijdens de bevalling toch blijken dat ik of ons kindje het te moeilijk zou hebben dan zouden we alsnog een keizersnede krijgen.
Maar omdat we dus zelf al heel graag de vaginale bevaling wilden , wilden we die kans ook grijpen.

En zo is het ook gegaan. Ik liep twee dagen met voorweeen en die laatste dag zette het 's avonds echt door. En het gekke is, dat ik mij tijdens de weeen , de pesrweeen, het persen en de uiteindelijke bevalling geen moment heb stilgestaan bij het feit dat ze in stuit lag. Ik lag "gewoon"te bevallen en het moest eruit!
Moet ik eerlijk toegeven dat de gyn. achteraf zei dat het voor een stuitbevalling een voorbeeld bevalling is geweest. Ik heb er in totool maar 6 uur over gedaan en heb haar ter wereld gebracht met maar enkele keren persen.

Wat in de verloskamer wel nog even werd gedaan is zoveel mogelijk ruimte maken voor de baby om langs te gaan. Mijn blaas werd met een katheter leeggehaald en ik kreeg tijdens de bevalling nog een knipje.
Tijdens de bavalling had ik wel erg het gevoel dat er iets heel groots door iets heel kleins moest, maar dat is natuurlijk niet alleen zo wanneer ze in stuit liggen (ha ha).
Vreemd was het toen ze er tot aan haar ribben uit was en ik even voelde. Billetjes!
Ook bedacht ik me ineens "Wat is het eigenlijk?" (dat was toen tenslotte al duidelijk te zien) Mijn man vertelde me dat het een meisje was, wat we eigenlijk de hele zwangerschap ook al hadden vermoed!Geweldig!

Op het moment dat alleen haar hoofdje nog in mij zat moest ik even wachten met peresen. Hij moest haar een klein beetje bijdraaien en met de volgende pers was ons meisje geboren.

Het is geweldig verlopen en we hebben er geen seconde spijt van gehad of het gevoel gehad dat we onnodige risico's hebben genomen. We hebben vooraf veel gesproken met de gyn. en in volste vertrouwen zijn we eraan begonnen.
Maar nogmaals: doe wat voor jullie zelf goed voelt.

Oja, na de bevalling had ik wel een gekneusd schaambeen, het is tenslotte niet niets wat er langs komt! Hiervoor heb ik een paar weken een fysiotherapeute aan huis gehad.Maar alles is weer goed gekomen hoor, nergens meer last van.

Esther, ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en ik zou het leuk vinden als je nog een reageert. Ik ben ook erg benieuwd hoe je bevalling beloopt.

Misschien tot schrijfs.

Groetjes Mirella.

hoi mirella.
we hebben net een echo gehad, en we krijgen ook een meisje!!
ons meisje lag ook in stuit...met 25wk
zou ze nog kunnen draaien?
lag jullie meisje ook toen al in stuit?
de echo-mevr. zei dat ze nog plaats had om te draaien, toch maak ik me wel eens zorgen erover.
ze zal wel prettig liggen denk ik zo...hihi
ik hoor het wel van je.
gr. sandy

Hoi Sandy,

Wat leuk dat jullie ook een meisje krijgen, gefeliciteerd.

Bij ons kwamen ze er met 30 weken achter dat ze overdwars lag. Ze zeiden dat ze inderdaad nog makkelijk kon draaien omdat ik een mooie ruime buik had. Nou, en ons meisje draaide ook wel, maar precies de verkeerde kant op! Bij de volgende controle, met 33 weken, bleek dat ze helemaal is stuit lag. En zo lag ze blijkbaar goed, want ze is niet meer van haar plaats af geweest.

Kun jij ook zo goed haar hoofdje voelen zo net onder je ribben? Bij mij ging dat heel goed en ik aaide haar, toen ze nog in mijn buik zat, ook regelmatig over haar bolletje. En nu nog steeds trouwens.Dan denk ik er nog vaak aan terug hoe dat voelde, heel bijzonder.

Gr. Mirella

hoi mirella.
dat is lief dat je haar op haar koppie kon aaien...
ik voel dat eerlijk gezegd nog niet. misschien later wel. ik weet nie wanneer jij dat kon, maar ik ben nu 25wk.
eerlijk gezegt hoop ik dat ik het hoofdje over een tijd niet onder mijn ribben voel,maar tussen mijn bekken...hihi
gr. sandy

Hoi Mirella, wat een herkenbaar verhaal! Ik ben ook "gewoon" bevallen van onze stuitligger, ook in 6 uur waarvan wel 1,5 uur persen! Maar de voldoening die ik heb alleen al door het geprobeert te hebben is erg groot. Daarmee niets afdoend aan mensen die wel vooraf voor een keizersnee kiezen. Ik kan alleen maar zeggen (voor degene die er nu mee te maken krijgen) dat het vaginaal heel goed kan, dus laat je door een gyn geen keizersnee aanpraten als er niet een zwaar wegende medische reden voor is (anders dan de stuitligging). Het zijn verder grappige kindjes die stuitliggers; die van mij heeft nog een heel aantal weken in een hoek van 90 ° in zjin wiegje gelegen, en in bad lag hij het lekkerst met zijn beentjes omhoog!

Hoi Sandy,

Wanneer ik haar hoofdje zo goed kon voelen weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik heb het nog 9-maanden dagboek er nog op nageslagen maar ook daar kan ik het niet in terug vinden. Helaas.

En inderdaad hoop ik ook voor jou dat het uiteindelijk lekker met het bolletje omlaag ligt, ha ha. Ben benieuwd.
Mocht het trouwens niet gaan gebeuren, hebben jullie dan al een idee hoe je jullie wondertje ter wereld laat komen?

Annemarie,
Ik heb 1 foto van vlak na de bevalling waarop ons dochtertje zeg maar 'dubbelgeklapt'op mijn buik ligt. Daarna heb ik het niet meer gezien! In het begin deed ze in bad inderdaad wel haar beentjes flink nog omhoog. Maar verder niet, al had ik er wel vantevoren al rekening mee gehouden.

Trouwens , nog even iets heel anders. Kinderen die in stuit geboren worden lopen een grotere kans hoop een heupsysplasie (simpel: dan is de heup niet zoals hij zou moeten zijn). Ons dochtertje heeft sinds ze 7 maanden is, een spreidbroekje en ze moet nog eens 3 maanden. Heeft het dan dus al 6 maanden. Ondanks dat ze er alles mee kan (rollen, kruipen en nu sinds kort ook optrekken) is het voor jezelf als papa en mama NIET leuk.
Heupdysplasie is trouwens ook erfelijk. Het wil dus niet zeggen dat alle kinderen dit dus ook krijgen. Bij onszelf weet ik ook niet of het ook met erfelijkheid te maken heeft.

Gr. Mirella

Terug
Bovenaan