Stuitbevalling

Hoi,

ik ben nu 1 dag "overtijd" en de kleine ligt in stuit dus ik wil gaan proberen om toch een normale bevalling te doen. Mijn eerste is met 38 weken ingeleid vanwege problemen in de zwangerschap en nu heb ik aan ge gyn. gevraagd of ze me weer in kan leiden, maar dat doen ze liever niet bij een stuit behalve als het medisch noodzakelijk is en nu ben ik bang dat ik 2 weken overtijd ga en alsnog ingeleid moet worden. Ik heb het idee hoe langer je wacht hoe moeilijker het dan word, omdat de kleine dan ook groter is.  Heeft hier iemand advies in??

Inleiden is een ingreep die je in principe zoveel mogelijk moet vermijden omdat je er zware langdurige bevallingen van kunt krijgen met veel kans op een kunstverlossing. Dus daarom doen ze het liever niet als het niet nodig is. Over de grootte van de baby hoef je je niet veel zorgen te maken. Ze beginnen echt niet aan een stuit als ze denken dat de baby te groot is. Het gaat erom dat je goede weeen hebt, en die krijg je meestal het beste uit je zelf. 14 dagen na de uitgerekende datum is het risico op het  laten doorgaan van de zwangerschap weer groter, dus dan zullen ze het wel gaan inleiden. Maar de kans dat je gaat bevallen neemt met het uur toe, dus heb nog en beetje geduld zou ik zeggen.
Sterkte, en laat weten hoe het is afgelopen.  

Dat van het inleiden heb ik ook gehoord, maar mijn eerste is ook ingeleid en ik heb er toen vanaf het moment van inleiden totdat ze geboren is 5 uur over gedaan, dus daarom snap ik het niet, want je zou zeggen dat ze dan weten hoe mijn lichaam op inleiden reageert. Of zeg ik nou iets heel raars???

Het is geen rare vraag, maar je weet niet hoe je lichaam zal reageren op inleiden. Je hebt vorige maal problemen gehad, en misschien hebben die de baarmoeder al gevoelig gemaakt voor een inleiding. Maar als  dat nu niet het geval is, en dat weten we dus domweg niet, dan is de kans dat de inleiding niet soepel verloopt erg groot. Dus daarom doen ze het niet.
En vooral met tweede kinderen zie je vaak dat een bevalling heel snel gaat als het eenmaal uitzichzelf begonnen is.

Hoi Kim,

bedankt voor je reactie, ik ben wel benieuwd hoe het mij vergaat.Ik moet morgen weer naar de gyn., ben benieuwd wat ze nu weer te zeggen heeft, waarschijnlijk gewoon afwachten, maar heel eerlijk ben ik dat wel een beetje beu!!!

Groetjes Mariska

Hoi,

ik ben ondertussen bevallen, op 09-11, het was een best wel zware bevalling en ook 1 die heel raar liep.

Ik had 's-morgens om 05.30 uur weeen om de 7 a 8 minuten en om 07.30 uur heb ik het ziekenhuis gebeld omdat ze toch bleven komen, ik moest naar het ziekenhuis toe ivm de stuitligging zodat ze het eea in de gaten konden houden.

de hele dag heb ik de weeen gehad om de 7 a 8 minuten en 's avonds zei de gynaecoloog dit gaat niet lukken want  het ligt met 1 voet naar beneden en wil niet indalen dus we gaan een keizersnede doen, want je vliezen mogen niet breken omdat het niet indaald en als ze toch breken kan de navelstreng uitzakken.( ik had ook pas 6 a 7 cm ontsluiting. )

Nou was er net iemand voor mij dus ik moest nog een uur wachten  en toen kreeg ik een blaaskatheter gezet en kreeg ik daardoor ( denk ik ) persweeen, die ik dus maar EVEN weg moest puffen.

En toen rond 20.15 uur braken mijn vliezen, gelukkig was de gynaecoloog net klaar boven en ze heeft ook alles uit haar handen laten vallen en is komen kijken ivm het uitzakken, ik werd ook gelijk naar boven gereden en had ondertussen hele erge persweeen die ik niet meer wegkreeg, de een was nog niet weg of de ander kwam alweer.

Ik was ondertussen boven en kreeg te horen wacht maar even met de ruggeprik want de keizersnede gaan we niet meer halen, de persweeen zijn te heftig, toen werd er dus gevraagd, onder volledige narcose dan maar???

de gynaecoloog zei zet alles maar  vast klaar ik kijk nog even hoe het gaat als ze meeperst en toen mocht ik gelukkig een keer meepersen en 13 minuten later is onze dochter Yasmijn geboren via de natuurlijke weg op de voorkamer van de OK.

Yasmijn weegt 3285 gram en is 49 cm.

Gefeliciteerd met je dochter. Wat een bevalling. De natuur heeft soms rare kronkelwegen. Gelukkig dat het allemaal zo goed is afgelopen. Geniet er lekker van.

Terug
Bovenaan