stuitbevalling

Heej dames,
Sinds kort ben ik erachter dat onze uk in een stuit ligt. Nu ben ik bij de gyn. geweest en die zegt dat ik t zelf kan proberen (de bevalling dan) Er is nog geprobeerd de baby te draaien, maar die is al ingedaald, dus dat lukte niet meer.
Ik twijfel nu toch nog  steeds, wil aan de ene kant graag zelf bevallen, maar hoor veel negatieve verhalen daarover en (bijna) iedereen verklaart me voor gek, dat ik niet meteen voor een keizersnede ga...

Is er iemand die ook een stuitligging heeft en zoja, wat is jou keuze en waarom??

Ik hoor graag jullie verhalen/tips etc.

Liefs

Hallo,

Mijn derde kindje zwom tot het laatst toe in mijn buik, en lag dus heel vaak in een stuit, maar de verloskundige zag een stuitbevalling wel zitten, omdat ik al 2 flinke kinderen gekregen had. Mij leek het allemaal maar eng. Gelukkig is ze voor de bevalling nog spontaan om gaan draaien.
Als het mijn eerste was zou ik helemaal wel huiverig zijn hoor! Maar aan de andere kant is een keizersnede ook niet alles. Ik zou dit zelf ook een hele moeilijke keuze vinden. Maar is het niet zo dat je met een stuitbevalling persé in het ziekenhuis moet bevallen? Daar hebben ze natuurlijk wel alles bij de hand. Ik wens je sterkte en succes met je keuze. Ik kan je niet echt een pasklaar antwoord geven. Als je maar wist dat het goed zou gaan he, dan zou je het wel weten.

Misschien heb je nog tijd om gebruik te maken van moxatherapie, op  www.stuitlig.nl  kan je hier meer informatie over vinden. Misschien is er wel een goede acupuncturist in je woonplaats die hier ervaring mee heeft.

Succes met je beslissing.

Hoi,

Mijn 1e bevalling was een stuitbevalling. Erg spannend, vooral ook omdat we er pas achterkwamen toen de bevalling begon. Mijn vliezen braken en het vruchtwater was troebel. Gelijk de verloskundige gebeld en die voelde dat onze dochter in stuit lag, vandaar het meconiumhoudende vruchtwater, de darmen werden leeg gedrukt door het druk verschil. De verloskundige dacht dat onze dochter met haar hoofd ingedaald was, maar dat bleken dus haar billen te zijn.
Geen thuisbevalling dus en gelijk naar het ziekenhuis. Ik kreeg een aantal echo's, eerst om te checken of ze idd. in stuit lag. En toen om haar hoofdomtrek en gewicht te meten. Onze dochter was niet zo zwaar (3000 gram) en nog belangrijker, ze had een klein koppie. Mede daardoor zag de gyn. het wel zitten om het te proberen. Ik vond het een hele moeilijke beslissing, maar omdat ze zelf zo zelfverzekerd waren en mij ook vertelde dat als er iets niet zou vlotten het alsnog een keizersnee zou worden, durfde ik het ook aan.
Ik kreeg een infuus om de weeën op te wekken, dat is redelijk standaard, al heb ik hier ook wel eens gelezen dat iemand geen infuus kreeg. De uitleg daarbij was dat de weeën vooral niet weg mochten vallen tijdens het persen, dan moet de baby er snel uit.
Ik kreeg mijn eerste wee, dat was best te doen, daarna onstpannen zoals geleerd in de pufclub, maar na 30 sec. kwam de volgende al en direct daarna de volgende. Na  anderhalf uur  hield ik het (dacht ik ) niet meer vol. Gebeld voor de verpleegster, die kwam en zij liet de gyn. komen. Toen had ik al 6 a 7 cm en mocht het infuus wat lager en dat hielp heel even. Ongeveer een half uur later kreeg ik persdrang en lieten ze de gyn. weer komen. Ik had volledige ontsluiting en mocht gaan persen. Nu, na mijn 2e bevalling, weet ik dat op dat moment de persweeën helemaal weg waren, wat echt heerlijk was. En na 20 min. zelf persen werd een knip gezet onder verdoving, was pijnloos, en werd onze dochter geboren. Ze werd er wel echt uitgetrokken op het moment dat haar billen geboren waren, anders zou ze met haar hoofd nog niet geboren proberen adem te halen.
De knip is gehecht en daar heb ik nadat de hechtingen eruit waren nooit meer last van gehad.
Het was een hele snelle bevalling van 3 1/2 uur en ik heb er hele goede herinneringen aan. Ik vond het wel heel heftig allemaal, maar dat zou een gewone bevalling ook zijn geweest.
En het herstel is veeeeel sneller. Ik kon de volgende ochtend gewoon naar huis, nadat de kinderarts onze dochter had nagekeken. En na mijn kraamtijd had ik nergens last meer van.
Eerst vond ik het heel heftig dat ik pas toen mijn vliezen braken er achter kwam dat onze dochter in stuit lag, maar nu denk ik dat het wel lekker is dat ik niet zoveel heb hoeven piekeren.
Veel succes met je beslissing en een fijne bevalling!!!!

ik ben sinds 26 augustus trotste mama van een meisje
zij lag ook in stuit,en wou in eerste instantie ook gaan voor een stuitbevalling
maar uiteindelijk is het toch een keizersnede geworden,had langdurig gebroken vliezen en geen weeen
ben zelf ontzettend blij dat ik heb gekozen voor een keizersnede
mijn dochter had naderhand flink last van ademhalingsproblemen en was met een normale bevalling zeker in ademnood gekomen
vind neit dat je je schuldig moet voelen als je kiest voor een keizersnede
ben zelf heel snel hersteld en voor de kleine was dit ook echt veel beter zo
doe gewoon waar je je goed bij voelt

Hoi 'Bonsje',
ze verklaarde mij ook inderdaad voor gek dat ik een stuitbevaling aan zou durven. We hadden goed met de arts besproken hoe een stuitbevalling zou (kunnen) gaan en dat er zeker geen risico's worden genomen. Omdat ik al 3 redelijk snelle bevallingen had gedaan, had hij ook echt zoiets van: Dat kan jij gewoon!. Dit keer wel een tweeling die allebei in stuit lagen...........
Goed, ik was eruit, een stuitbevalling zou het worden. Want ik zag erg op tegen het herstel van een keizersnede. Maar, een week van te voren (week 36!!!) draaide het bovenste kindje. Nu mocht ik absoluut niet 'normaal' bevallen, want dan heb je kans op verhaking. Het is dus een keizersnede geworden. Het herstel valt me zwaar, maar wel 2 gezonde kinderen. En daar gaat het om!
Luister naar je arts en je eigen gevoel. Je komt er vast uit. En weet dat je in goede handen bent in het ziekenhuis. Zelfs tijdens de bevalling (als je het echt niet meer ziet zitten), kunnen ze nog ingrijpen.
Liefs Anne

Onze zoon lag ook in stuit, daar kwamen ze (omdat ik nogal strakke buikspieren heb/had) pas laat achter zo met 36+3. Hij lag in onvolkomen stuit, dat betekent met de voeten bij z'n oren. Wij hebben toen, gezien de risico's bij een gewone bevalling, gekozen voor een keizersnede. Tuurlijk had ik het liever anders gezien, en heb ik ook heel wat vooraf moeten 'snippen', maar heb er absoluut geen spijt van gehad. Sterker nog als het nu weer zou   'moeten' (ben nu 24 weken) dan zou ik het zo over doen.

Een collega van mijn man, zijn vrouw, is wel natuurlijk bevallen.. gevolg zuurstoftekort. Niemand kan je advies geven, je moet het (helaas) zelf kiezen, maar ik kan alleen zeggen; overweeg goed de risico's. Je hebt 9 maanden een gezond kindje gedragen, nu nog gezond ter wereld!

Fijne zwangerschap nog!

Groetjes Kirsten

P.s. ook ik zag (net als Anne) op tegen het herstel, maar het is gelukkig bij mij super meegevallen en liep 11 dagen later lekker buiten achter de kinderwagen. Kijk, als je het vergelijkt is en blijft het natuurlijk een operatie, maar een bijv. totaalruptuur is ook geen pretje!

Terug
Bovenaan