Bij de eerste kreeg ik erg last van mijn stuitje en si-gewricht rond 11 weken. Ik ben een paar keer geholpen door een manueel therapeut, omdat mijn si-gewricht uit balans was (deed ook heel erg zeer). Maar de pijn in mijn stuitje verdween na een week of 15 vanzelf weer.
Na de bevalling heb ik wel weer een maand of 2 flink last gehad, maar dat herstelde vanzelf. Ik deed wel bekkenbodemfysio, maar tijd heeft het meest geholpen.
Deze zwangerschap begon de pijn aan de achterkant van mijn bekken ook al vroeg, rond 9/10 weken. En ook weer rond diezelfde termijn van 15/17 weken trok het weg, maar deze keer verschoof het naar de voorkant van mijn bekken. Ik ben nu 28 weken en heb veel last van mijn liezen, bekkenbodem en schaambeen. Fysio, ook bekkenbodemfysio, doet helemaal niks.
Ik denk dat de druk op mn stuitje en achterzijde van het bekken, vooral te maken heeft met dat de baarmoeder in het bekken drukte en eruit ging groeien. Stuitje of schaambeen komt vaak vanuit de bekkenbodem. Dus mogelijk helpen bekkenbodemoefeningen jou wel. Het is alleen wel handig om een keer langs een bekkenbodemfysio te gaan om te weten of je onder- of overspanning problemen hebt.