stuitlig en bekkeninstabiliteit

A

Anoniem

Guest
hoi meiden,

ik ben nu 36 wkn zwanger en we hebben vanmorgen op de echo gezien dat ons kindje in stuitlig ligt. aangezien ik een voorliggende placenta heb, is draaien geen optie meer. nu hebben we donderdag gesprek bij de gyn om te bepalen of we voor een natuurlijke bevalling gaan of keizersnede.
maarrr, ik heb behoorlijk last van mijn schaambeen door bekkeninstabiliteit en ben als de dood dat het door de bevalling nog erger gaat worden of dat het breekt of stuk gaat.
wie heeft hier ervaring mee en kan me advies geven?
Thanks!

liefs,
Carla

PS. Sterkte allemaal met deze ondraaglijke hitte pffff

Beste Carla,

ik heb al in verschillende artikelen gelezen dat acupunctuur kan helpen bij stuitligging.
Ik heb sowieso heel veel baat bij acupunctuur: mijn baby groeide te weinig maar sinds ik acupunctuur doe is mijn buikomvang in een weekend met 10 cm gegroeid!
In het tijdschrift Happinez staat nu een uitgebreid artikel over de goede resultaten van acupunctuur, oa bij zwangerschap.
Succes!

Hoi,

Lees je goed in over alle mogelijkheden en stel heel veel vragen. Wij hebben hetzelfde en ik merk dat de artsen het prettig praten vinden met iemand die weet wat ze willen.

Volgens mij kan het niet veel kwaad voor je bekken maar volgens mij is het belangrijker hoe groot het hoofd van je kindje nu al is. Als dat te groot wordt dan beginnen ze er vaak niet eens aan. En het scheelt of het je 1e of 2e is.

Probeer dus genoeg info bij elkaar te krijgen en succes donderdag.

Groetjes

hoi,

ik ga de Happinez eens lezen dan..heb em thuis liggen :)
hopelijk krijg ik donderdag meer duidelijkheid, want het houdt me wel behoorlijk bezig (dag en nacht). Het is m'n 1e kindje (en laatste).. erg spannend allemaal.
kwamen ze nou toch maar uit de kool ... ;-)
thanks voor jullie adviezen!

Liefs,
Carla

Hoi,

Ik ben bijna 13 weken geleden bevallen van een tweeling, ze hebben met 37+0 weken de kindjes gehaald d.m.v. een keizersnede.
Ik heb zeer ernstige bekkeninstabiliteit (nog steeds herstellende) en beide kindjes lagen in stuit (draaien niet mogelijk i.v.m. twee kindjes in de buik).
Ik mocht niet kiezen en bij mij was een keizersnede de enigste optie, ik heb weken in het ziekenhuis gelegen voordat de kindjes gehaald zijn.
Ik kon helemaal niets meer, zat in een rolstoel en kon niet zelfstandig uit bed komen.
Na de keizersnede dacht ik dat ik alles weer kon, dat viel vies tegen.
Het is een zware operatie waar je van moet herstellen.
Ik kreeg hier de kans niet toe, moest gelijk voor twee baby's zorgen, heb maar 4 dagen kraamzorg gehad, had 5 dagen in het ziekenhuis gelegen na de geboorte.
De kraamtijd was één en al ellende, nu hebben we sinds 3 weken gezinszorg gekregen (16 uur in de week) en kunnen we nu pas genieten van onze kids.

Mijn advies:
Denk er goed over na. Je herstelt van een "gewone" bevalling veel sneller dan van een keizersnede.
Mijn gynaecoloog zei dat het in princiepe heel goed mogelijk was om op een "normale" mannier te bevallen als het kindje in een stuit ligt, maar dat er goede begeleiding aanwezig moet zijn.
En wat de pijn betreft, daar kun je tegenwoordig wat voor krijgen tijdens de bevalling.
Ook voor het bekken hoeft het geen probleem te zijn, geef dit wel goed aan, ze houden er dan rekening mee zodat je je bekken zo min mogelijk belast tijdens de bevalling.
Praat er eens over met een fysiotherapeut of verloskundige/gynaecoloog.

Wens je veel sterkte en succes.

Groetjes Patricia

kijk eens op www.stuitlig.nl

daar kun je veel info vinden, ook over bijv. moxatherapie. dat wil nog wel eens helpen. mijn dochtertje is met 38 weken dmv een versie gedraaid. ook geen pretje en ik kan dat niemand aanraden. ik moest door andere complicaties in het ziekenhuis bevallen en het LUMC laat je gewoon in stuit zo bevallen en grijpt alleen in met een keizersnee als het echt nodig is. een keizersnee is namelijk wel een echte grote buikoperatie en herstel duurt lang.

bespreek met de gyn alle mogelijkheden. ook mbt je vragen of je schaambeen kan breken (volgens mij is alles zo verweekt dat dat namelijk niet kan)

succes met je bevalling straks.

Terug
Bovenaan