Stuitligging en accupunctuur

Hoi hoi!

Ons kindje ligt nog steeds in een stuit (33 weken). Dat betekent over twee en halve week een extra echo en als het kindje niet gedraaid is, dan naar de gyneacoloog. Ik weet dat ze dan gaan proberen te draaien en als dat ook niet lukt, dan wordt het keizersnede.

Maar nu hoor ik over accupuntuur. Er schijnt in je kleine teen een drukpunt te zitten die ze kunnen stimuleren waardoor je kindje kan draaien (dit even heel in het kort samengevat). Heeft iemand ervaring met het draaien van je kindje dmv accupunctuur?

Trouwens, ook alle andere tips zijn welkom. Ik ben zo ongeveer "allergisch" voor alles wat met prikken te maken heeft (ja, wat dat betreft ben ik een watje) en ik wil een keizersnede zien te voorkomen. Uiteraard moet het allemaal niet schadelijk zijn voor het kindje.

Graag jullie tips.

Groetjes Tamara.

Hoi,
Ik heb nog nooit gehoord van dat drukpunt, maar ik zou het zeker proberen als ik jou was. Ik ben overigens normaal bevallen van een 'stuitertje' en ik moet zeggen dat de bevalling ideaal was; Binnen twee minuten eruit, geen hechtingen niks! Terwijl de eerste in hoofdligging kwam, ik 3 kwartier moest persen en 5 hechtingen had.
Misschien is anders een stuitbevalling het overwegen waard?!
Groetjes Sil

dat klopt, je krijgt dan een moxastaafje mee, is een soort sigaar, die je elke dag aansteekt en een paar min langs dat punt op kleine teen moet wrijven. (niet ertegen maar erlangs). Je moet er nu al mee beginnen, want dat schijnt de grootste kans van slagen te hebben. Ik heb het ook geprobeerd, met 36,5 week maar geen resultaat, helaad. ons kindje bleef dwarsliggen en is met ks ter wereld gekomen.
Succes ermee, hopelijk draait jullie kindje nog!!
Groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Hi,

Ja, dat van die Moxa-stick klopt. Omdat ik niet zo van naalden hou, zou de Moxa-stick alleen ook nog een oplossing zijn. Een vriendin van mijn man studeert accupuntuur (ze is bijna klaar met haar studie) en zij wil het wel proberen, al dan niet met de naalden, maar zeker de Moxa-stick.

De kans dat het kindje draait door de accupunctuur en stick is inderdaad groot, maar als het zijn plekje eenmaal gevonden heeft dan kan het ook makkelijk weer terug draaien. Daarvoor heeft het nu nog ruimte genoeg. Dat is de reden waarom de gyneacoloog ook pas in de 36e week aan de slag gaat (als het dan nog nodig is).

Het worden spannende weken!

Gr. Tamara.

hoi tamara,

ons kindje las tot en met week 36!! in een stuir en ik moest eigenlijk ook door naar de gyn. wilde ik niet dus heb wat tips in praktijk gebracht die bij de een wel helpen en bij de ander niet. probeer ze maar eens! je weet nooit toch? baat het niet dan schaad het niet...

als je weet of je kleintje aan de rechterkant of linkerkant ligt, dan op de zij gaan slapen waar het kleintje ligt...mijn kleintje lag aan de linkerkant dus ik ging zo veel mogelijk op mijn linkerzij liggen en duwde dan met mijn rechterkant richting links...(zachtjes he)
dat heb ik 1,5 week lang gedaan paar keer op een dag en wat bleek? in week 37 is mijn kleintje gedraaid!!! was wel bijzonder maar die linkerkant lag denk ik niet meer lekker omdat ik daar steeds op lag en duuwde..mijn kindje is dus alsnog gedraaid en ligt nu in week 38 perfect omlaag en al in het bekken!!

het kan dus wel, en je kunt het altijd proberen toch? ik wilde nl ook niet voor een draaipoging gaan omdat dat verschillende komplicaties met zich mee kan brengen voor de kleine!

heel veel sterkte en hopelijk werkt het net zo goed bij jou als bij mij!!
succes!!

liefs sweety (ruim 38w zw)

Hoi Thamara,

Ik heb zelf met Daan, nu 11,5 weken, ook de moksa stick gebruikt en daar ook acupunctuur bij gehad, voel je echt helemaal niets van. Helaas was ik te laat en lag Daan al een beetje ingedaald. Ik heb een draaipoging gehad bij de gynaecoloog die ook mislukt is. voordat je zo'n draaipoging gaat doen, zou ik je willen adviseren om daar heel goed over na te denken. De gynaecoloog kan een baby niet rustig omdraaien, dit gaat dus met flink wat 'geweld' gepaard. Ik heb zelf 4 dagen een beurs gevoel gehad boven mijn schaambeen maar dat is op zich niet zo erg. Voor Daan is de draaipoging echt heel erg stressvol geweest en ik denk dat hij daar nu nog steeds last van heeft. Net na de draaipoging laten ze de baby nog een tijdje aan de hartmonitor liggen om te kijken of het goed gaat. Bij Daan ging het alarm 4 keer af omdat zijn hartslag zo hoog werd. "Hij is een beetje geschrokken", kreeg ik te horen. Na de draaipoging zwom Daan weg als ik mijn hand op mijn buik neerlegde, terwijl hij er eerder altijd naar toe zwom. Uiteindelijk is Daan alsnog, na volledige ontsluiting en persweeen met een keizersnee geboren. Een paar weken na de bevalling, werd Daan   opeens heel onrustig, hij keek zo fanatiek uit zijn ogen dat het leek of hij drugs gebruikt had. Hij kon absoluut geen rust vinden, slapen ging ook niet meer.
Ik ben bij een craniosacraal therapeut terecht gekomen die constateerde dat Daan een geboortetrauma heeft, er is voor en tijdens de bevalling teveel gebeurd en dat heeft hij niet kunnen verwerken. Het feit dat hij bang was na de draaipoging, zegt genoeg. Nu na een paar behandelingen gaat het stukken beter met Daan, ik heb nu een geweldige baby. Ik ben ervan overtuigd dat Daan zich zo voelt als gevolg van de draaipoging en zou deze echt nooit meer laten doen. Mocht ik, hopelijk, ooit nog een tweede krijgen en deze zou weer in stuit liggen, snij mij maar open, dat vind ik stukken minder erg dan de gevolgen die zoiets kan hebben voor het kindje. Ik had nooit gedacht dat hij hier zo op zou reageren maar zou het nooit meer doen, het kan echt gevolgen hebben voor je kindje.
Hopelijk draait de kleine met de moksa stick, zou ik zeker proberen, denk over een draaipoging nog eens goed na.

Heel veel succes met je keuze, het komt vast allemaal goed. Mocht het alsnog een keizersnee worden, het was mijn grootste angst en bleek reuze mee te vallen.

Groetjes,
Nienke

Ook ik ben bevallen van een kindje in een volledige stuitligging. (dus teentjes eerst)
Ik mocht kiezen, ks of natuurlijke bevalling.
Ik ben blij dat ze er op een "normale" manier is uitgekomen, en ik niet voor de ks heb gekozen.(tenminste.. ik  MOCHT kiezen)

Ik wens je iig succes bij de draaipogingen!!

Lees hier anders even verder, daar staat een vergelijkbaar onderwerp met ervaringen van "stuitmama's"

http://46896.rapidforum.com/topic=109672561819

Terug
Bovenaan