Stuitligging en harde buiken

Hallo allemaal,
Afgelopen week is gebleken dat ons kindje in stuit ligt. Gisteren is een poging gewaagd tot draaien maar dat is helaas niet gelukt. Begin volgende week echo om daarna te beslissen hoe ik ga bevallen. Of het uberhaupt via de natuurlijk weg kan of dat een keizersnee echt nodig is. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een stuitbevalling/keizersnee en wat aan te raden is. Ik zal uiteraard advies van de gyn. opvolgen maar die spreek ik pas over een week dus ben benieuwd naar ervaring van anderen. Ook heb ik sinds vier dagen overdag heel vaak een harde buik. Er zit geen ritme in maar het is wel de hele dag door. Hoort dit een beetje bij het aantal weken/indalen?
Mocht iemand goed advies hebben, hoor het graag.

gr.
Lucienne (week 37)

Hoi ? ( ik ben je naam even vergeten)

ik ken iemand die twee keer een baby in een stuit heeft gehad. De eerste is gewoon geboren (woog negen pond) en de andere is via een keizersnede geboren. Ik heb haar wel eens gevraagd waar haar voorkeur naar uitging en ze geeft de voorkeur aan een gewone bevalling. Je kan het altijd proberen (als het mogelijk is) en als het niet lukt kan je altijd nog een keizersnede krijgen.

Wat de harde buiken betreft, ik heb bij mijn tweede zwangerschap vanaf week 35 last gehad van harde buiken en oefenweeën en het enige wat bij mij hielp was bevallen.  De  één heeft er meer last van als de ander.  En hoe vaker je zwanger bent, hoe meer je er last van schijnt te krijgen.

Veel sterkte met de laatste loodjes.

Groetjes van Marloes

Hoi Lucienne,

Ik ben vandaag toevallig in het ziekenhuis geweest voor een draaipoging (het is gelukt - nu maar hopen dat de baby zo blijft liggen!). Ik heb ook uitgebreid vragen gesteld over keizersnede versus stuitbevalling, en dit is wat de arts zei (even geknipt en geplakt uit mijn verhaaltje op het Aprilmoeders-forum):

De gynaecoloog had net een heel groot recent onderzoek naar stuitbevallingen versus keizersnedes gelezen, en daaruit bleek dat bij een stuitbevalling (net als een gewone bevalling overigens!) het kindje wat vaker zuurstof nodig heeft of andere, minder gevaarlijke complicaties kan hebben. Na zes maanden is er geen verschil meer te zien tussen stuitbevallingkindjes en keizersnedekindjes. Maaaarrrrr bij een keizersnede heb je het risico voor het VOLGENDE kind: doordat je littekenweefsel in je baarmoeder hebt, is er het risico op scheuren van de baarmoederwand, waardoor je volgende kindje kan overlijden. Dat was voor mij de doorslag om toch - mocht de kleine weer in stuit te gaan liggen - een stuitbevalling te proberen. Als het niet lukt, wordt er dan toch een spoedkeizersnede gedaan.

Laat je goed en uitgebreid voorlichten hoor! Veel vragen stellen - het helpt als je van tevoren je vragen opschrijft, dan kun je in het gedoe niks vergeten te vragen.

Succes met je beslissing, en natuurlijk met de bevalling/keizersnede.  
~Hilde

hoi luciënne,

ik ben 10 weken geleden via keizersnee bevallen ivm dwarsligging van ons kindje. Ik had geen keus tussen natuurlijk of via ks bevallen, maar als ik had mogen kiezen was het toch een ks geworden. Bij natuurlijk bevallen zijn de risico's op complictaies voor je kindje iets groter, bij een ks die voor de moeder. Nou, geef mij die evt complicaties maar, want ik weet waar ik voor kies. En daarbij, de kans dat een natuurlijke bevalling alsnog in ks eindigt is behoorlijk groot! En als deze met spoed moet gebeuren, mag je partner daar niet eens bij zijn omdat dan onder algehele narcose gebeurt.
Nu wisten wij waar we aan toe waren en hebben er in alle rust naartoe kunnen leven. NAtuurlijk is het idee dat je nooit meer thuis kan bevallen in begin flinke tegenvaller, en ook dat je naar huisgaat van de gyn met de geboortedatum van je kindje in je handen... Maar alles voor een gezond kind!!
Onze zoon is nu 10 weken oud en ik moet zeggen dat de ks me erg is meegevallen. De 1e nacht was zwaar (maar de pijnpomp waarmee ikzelf med kon toedienen bleek niet gewerkte te hebben, dus heb ik nacht zonder pijnstilling gelegen). Daarna ging het elke dag beetje beter: 1e dag blaascatheter eruit en op postoel plassen, 2e dag infuus eruit en onder de douche, 3e dag naar huis!! En dag eerder dan normaal, maar verhuisde naar 2-persoonkamer 2e dag en dat was niet prettig en eerder uitputtend dan uitrustend. Thuis heb ik nog 7 dagen kraamzorg gehad (2 extra ivm ks). De leefregels die je meekrijgt, moet je wel naleven. Al kostte mij dat de laatste 2 (van de 6) weken wel steeds meer moeite omdat ik me goed voelde en meer wilde.
Nu voel ik me prima, ga zelfs zaterdag alweer beginnen met werken.
Veel succes met het afwegen van de voors en tegens en het maken van een keuze!!
Als je via google stuitbevalling intoetst, krijg je aantal objectieve sites te zien met uitleg over voors en tegens en ook ervaringen van andere vrouwen.
Groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Hoi,
Mijn stuitertje is gewoon via een natuurlijke bevalling geboren en dat is prima verlopen!
Binnen twee minuten eruit en niet één hechtinkje.  De eerste kwam in hoofdligging en was veel zwaarder. Als ik moest kiezen, ging ik weer voor de stuitbevalling!
Groetjes Sil

Dames, dank voor jullie reacties. Ik ga inderdaad mijn vragen/twijfels opschrijven en volgende week met gyn. bespreken. We willen graag meerdere kinderen dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Verder krijg ik van iedereen tips om op mijn handen te gaan staan, de vloer te dwijlen op handen en voeten en koppeltje te  duikelen in het zwembad, haha. Denk dat ik het maar bij advies van de gyn. hou.

Gr.
Lucienne

Terug
Bovenaan