stuitligging en moxa-therapie

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met moxa-therapie ?

Ik ben nu 31 weken en het kindje ligt al eingelijk bijna heel de zwangerschap in een stuit. Ik ben dus alvast wat aan het rond kijken voor mogelijkheden als het niet meer draaid.

Ik zit namelijk niet op een keizersnede te wachten.
Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Renske
 
Hoi Renske,

Ik ben nu 36 weken zwanger en ons kindje heeft tot 2 weken terug ook de voorkeurshouding gehad om in een stuit te liggen. Nu is hij gedraaid inmiddels en blijft hij ook mooi zo liggen. Ik zou me dus nog niet te druk maken want draaien kan hij/zij nog tot 36 weken mocht het dan nog niet gedraaid zijn zou je verder kunnen kijken.
Wat ook heeft geholpen bij mij is dat ik ermee naar mijn osteotherapeut geweest ben en die kan de baby draaien van buitenaf zonder dat ie echt aan je buik komt. Is het proberen waard dat kan nu al hoor. maar het risico als hij/zij nog genoeg ruimte heeft en terug draait is nog wel erg groot.

succes ermee....hoor graag of het nog gelukt is.
 
Mijn eerste zoontje lag ook in een stuit. Daar kwam de verloskundige pas laat achter (met 35 weken). Met Moxa moet je op tijd beginnen, voor 35 weken. Er zit een acumpunctuur punt op elke kleine teen. Deze verwarm je met een moxa stick.

Zelf was ik nogal eigenwijs en heb het evengoed geprobeerd maar was eigenlijk al te laat met Moxa. De therapie is pijnloos en ik zou het zo weer doen ( maar dan voor de 35 weken).

Wat ik echter nooit meer ga doen is het uitwendig laten draaien in het ziekenhuis. Is echt behoorlijk pijnlijk en de hartslag van mijn zoontje ging drastisch naar beneden.
 
Mijn derde lag in een stuit en ben met 33 weken begonnen met moxatherapie. Ook ik wilde kostte wat het kost een KS voorkomen. Ik kwam bij een accupunturiste in Amsterdam uit die óók VK was geweest. Dat vond ik erg geruststellend. Ik heb het 2 weken moeten doen (om de dag) voordat mijn kleine draaide.

Die bewuste avond dat we het deden werd het ook heel erg warm (warmer dan anders), het voelde echt anders gek genoeg. Diezelfde nacht is mijn dochter gedraaid, het was een complete aardverschuiving. Mocht je zoiets voelen, ga op handen en knieen zitten (als een hondje) en laat je buik hangen. Zo krijgt je kleine meer ruimte om te draaien. De dag erna bevestigde de VK mijn verhaal, ze was inderdaad gedraaid (met 35+5 weken).

Ik zou het je zeker aanraden! De meeste verzekeraars (mits aanvullend verzekerd) vergoeden een consult geheel of gedeeltelijk. Echt de categorie baat het niet, schaadt het niet! Succes!
 
Als je het voor de 36 weken probeerd kan het zijn dat je kleintje ook weer terug draaid omdat het zoveel ruimte nog heeft...

mijn kleine heeft tot 34 week in een stuit gelegen en is daarna zelf gedraaid... ben nu bijna 39 week...

dus wacht nog maar ff zou ik zeggen.

Liefs
 
He Anna,

Moxa moet je doen met 33-34 weken en niet later opstarten, het werkt ook niet gelijk. De kans dat het lukt met later beginnen wordt steeds kleiner (lees maar op internet er is veel over de kansen en successen geschreven, zelfs door gynaecologen).

"Zoveel" ruimte heb je namelijk ook niet meer tussen de 33 en 36 weken. Veel kindjes liggen dan vaak al tijden in stuit (vanaf eind 20 weken) en draaien niet meer van dag tot dag. Plus dat het hoofd zo zwaar wordt dat het door de zwaartekracht vanzelf naar beneden blijft liggen.

Draaipogingen (versie met de hand) doen ze inderdaad pas met 37 weken omdat het kindje zou kunnen terugdraaien maar dat is gewoon een geldkwestie (in alle opzichten: niet nog een keer draaien en het uitsparen van een keizersnede).

Succes Renske,
zoals ik al eerder schreef, ik zou er zeker voor gaan!
 
Terug
Bovenaan