stuitligging en placenta ligt laag

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik maak mij een beetje zorgen, het zit namelijk zo.</p><p>Met de 20 weken echo lag de kleine meid in stuit, of in dwarsligging. Maar ook lag nog eens de placenta te dicht bij de baarmoedermond. Ik krijg nu voor de placenta extra echo's, en de echoscopiste vertelde dat de kans heel klein is dat de placenta niet omhoog gaat omdat de baarmoeder nog groeit. Maar toch maak ik mij zorgen, ook over de stuit en dwarsligging.</p><p>Heeft iemand anders dit ook meegemaakt, en is de baby toen nog met het hoofdje naar beneden gaan liggen? En is de placenta ook goed verplaatst?</p>
 
Hoi Linda! 20 weken is echt héél vroeg om al van een stuit te spreken hoor! Of ja ik snap dat ze het stuit noemen, want dat is gewoon de naam van de ligging. Maar stuit klinkt gelijk zo heftig terwijl het met 20 weken niets meer zegt dan dat de baby NU met z'n billen beneden ligt. De baby heeft nog alle ruimte en kan bij wijze van spreken nog alle kanten op draaien.
De placenta lag bij mij ook laag met de 20 weken echo. Dat is in de loop van de weken helemaal weg (ik ben nu bijna 35 weken), hij ligt nu netjes opzij rechts en niet meer (deels) voor de uitgang. Daar zou ik me dus ook echt niet druk over maken - je buik en baarmoeder groeien nog zoveel dat het logisch is dat je placenta als het ware nog opschuift.
Wel ligt onze baby nu "nog steeds" in stuit. Dat wil zeggen, hij lag met 20 weken ook met zijn hoofd boven (stuitligging dus), met 24 weken lag hij 'goed' en uiteindelijk met 28 weken weer in stuit. Dat is sinds 28 weken zo gebleven (wel kleine variatie in waar hij z'n benen houdt) tot nu dus, en nu hoop ik dat hij nog gaat draaien door acupunctuur/moxa therapie en youtube filmpjes (spinning baby ;)) en anders een versie. Na mijn laatste afspraak bij de verloskundige hebben we hier een soort "plan" voor gemaakt, maar dus echt pas met bijna 35 weken!
Nogmaals dus, 20 weken is echt nog heel erg vroeg om je hier druk over te maken! Ook als je baby nu draait zegt het nog niet dat hij of zij zo blijft liggen, en ook als hij niet binnen 10 weken draait zegt het niet dat hij niet alsnog gáát draaien. 
Ik zou als ik jou was vanaf 28-30 weken, als de baby dan nog steeds in stuitligging ligt, eens kijken op youtube naar filmpjes "spinning baby". Er zijn dingen die je in je houding kunt doen om meer ruimte te maken voor je baby bij je heupen (maar dat wordt pas echt relevant als de baby wat groter is).
Fijne zwangerschap!
 
Hi Linda,
Bij mijn zwangerschap lag de placenta ook laag. Met 32 weken kreeg ik een placenta lokalisatie echo, toen lag hij mooi hoog. Goed meegegroeid met de baarmoeder dus. Ik was na de 20 weken echo ook ongerust daarover, ze vertelde het me namelijk pas nadat ze had gezegd dat we een meisje zouden krijgen, dus het is een beetje langs me heen gegaan. Dacht dat hij voor de uitgang lag en ik dus niet meer thuis mocht bevallen ?
Was dus prima. Voor wat betreft dwars liggen, dat is nu nog niet interessant. Je bent nogaar halverwege en als het goed is heeft je kindje nog zat ruimte om te draaien. Bij mijn placenta lokalisatie echo lag mijn dochter goed, zelfs al iets ingedaald (met 32 weken dus) en toen ineens bij een routine check bij de VK lag ze dwars (met 36 weken). Super in de stress natuurlijk. Uitwendige versie al gepland. Ik heb er vanalles aan gedaan (zie het door mij gestarte topic) en uiteindelijk is ze vanzelf goed gedraaid. Ze is wel pas ingedaald tijdens de ontsluitingsweeen. 
Ik hoop dat het allemaal vanzelf goed gaat liggen voor je! 
Fijne zwangerschap nog,
Gr. L
 
Ik ben vandaag 33 weken zwanger. Mijn placenta lag met 20 weken ook voor de uitgang. Gisteren heb ik een extra echo gehad, de placenta ligt nu goed. Deze is gewoon meegerekt met de groei van de baarmoeder. Dit gebeurt echt bijna in alle gevallen, dus ga er maar vanuit dat dat wel goed komt!! En zelfs al ligt de placenta met 32 weken nog niet goed, betekent dat niet dat het gelijk een keizersnee wordt!! 
Ze zag gister op de echo dat mijn baby in stuit ligt. Een week geleden bij de verloskundige lag de baby nog goed. 
Maar de baby heeft tot 36 weken de tijd om nog goed te gaan liggen, dus nog 3 weken te gaan in mijn geval. Ik ga er vanuit dat dit ook gewoon goed komt! En anders kunnen ze de baby hopelijk draaien of wordt het misschien een stuitbevalling.. maar daar ga ik nog niet over nadenken. Je kan er weinig aan doen, gewoon afwachten!
Pas als je tegen de 36 weken zwanger bent en je baby ligt nog steeds in stuit, bespreek je de opties met de verloskundige. Tot die tijd draait je baby almaar rondjes in je buik dus ligt hij het ene moment in stuit, een dag later niet meer... heeeeeel normaal! Maak je niet te druk, zoals alle vrouwen hierboven ook zeggen!
 
Hoi,
Alles al duidelijk verteld door de andere dames ;-)
Onze meid lag tot aan de 35 weken in stuit, dit was haar voorkeurspositie en lag bij alle echo's zo. Ze heeft zelfs een tijd in onvolkomen stuit gelegen. Bizar dat dit lekker lag haha.

Ze is uiteindelijk toch nog gedraaid en goed blijven liggen gelukkig.

De kleine heeft bij 20 weken nog zooo veel ruimte om lekker alle kanten op te gaan. Bij mij voelde en zag ik haar alle kanten uit gaan. Ik wist precies waar ze heen ging en dan staat je buik ook alle kanten op straks.
No worries en lekker genieten :)
 
Terug
Bovenaan