Stuitligging: wie nog meer?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!!

Vanmorgen weer voor controle geweest en onze kleine ligt  nog steeds in een stuit. De VK zei dat het nog wel kon draaien, maar ze gaf me wel vast een folder mee over acupunctuur tijdens je zwangerschap. Het schijnt dat als ze de naaldjes op verschillende plekken prikken, dat de kleine dan spontaan KAN draaien. Ook gaf ze me de volgende website: www.nvog.nl. Daar staat meer info over keizersnedes en stuitliggingen..... Om lekker vrolijk van te worden!!!
Nou ja, ik ben er niet van overtuigd dat die kleine zijn/haar definitieve stand al heeft ingenomen, af en toe is het namelijk net of er een feestje  gaande is in mijn buik en gaat ie alle kanten  op, dus ik hoop dat ie nog de goede kant op draait.

Zijn er nog meer meiden die een eigenwijze kleine hebben? Of misschien heeft er iemand ervaring met een stuitbevalling??  

In ieder geval  allemaal nog een fijne zwangerschap! De laatste loodjes zijn begonnen!!!

Liefs, Silke
33w1d  

Hoi Silke,

Mijn zoontje is door middel van een stuitbevalling ter wereld gekomen. Helemaal gezond en wel. Je hoort wel eens dat mensen het 'onverantwoord' vinden om dat te doen, want ja er zijn wel wat risico's verbonden aan zo een bevalling. Maar ja, een keizersnede is ook best een hele ingreep. Al met al is de bevalling prima verlopen. Het was geen zwaar kindje (2800 gram) en dat scheelt natuurlijk ook wel.

Informeer je goed en volg je gevoel!! Jij moet het tenslotte strakjes doen! En wie weet draait de kleine spruit nog.

Liefs,
Joline

P.S. Je kan ook nog overwegen om een 'draaipoging' te laten doen. Maar dat doen ze volgens mij pas rond de 36 weken. Maar dat weet ik niet helemaal zeker

Hi,

ik heb geen ervaring met een stuitbevalling, wel met een ks bij stuitligging. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik heel erg twijfelde, gelukkig heb ik niet hoeven kiezen. Omdat ik aangaf dat ik er over dacht het vaginaal te proberen heeft de gyn gevoeld of mijn bekken groot genoeg was en dat was dus helemaal niet zo. Het werd dus een ks.  En dat vond ik helemaal geen vervelende ervaring. Lees anders eens ervaringsverhalen op:  http://home.tiscali.nl/vooru/index.htm  en deze site is ook wel aardig: http://home.hetnet.nl/~mamajolijn/Stuitligging.htm

Groetjes,
Tineke

Hoi Silke,

in de categorie "lui" heb ik mijn verhaal gesaved en "knip en plak" ik dat dan als reactie op mensen die vragen hebben over stuitliggers:

als augustus moeder lees ik ook nog wel eens de andere forums in de hoop iemand nog eens advies of tips te kunnen geven. Ik ben vorig jaar maart en dit jaar augustus bevallen, beide keren lag de baby in onvolkomen (met de beentjes omhoog) stuit. Dit even zodat je weet dat ik uit ervaring praat.

Bij de eerst was een draaipoging niet zinvol, hij lag al ingedaald en wilde niet van zijn plek. Het is een natuurlijke bevalling geworden die (afgezien van 1,5 ur persen, na slechts 3,5 uur weeen) uitstekend is verlopen. Ik ben wel geholpen met weeenstimulatie, een knip en duwen op de buik, maar het was de moeite meer dan waard.

Bij ons tweede kind is wel een draaipoging gedaan. Het verschilt per gyn/ziekenhuis hoe ze het aanpakken. Bij mij is het zonder weeenremmers oid gedaan. Eerst wordt gekeken hoe de baby en de placenta precies liggen. De "echo-gel" gebruiken ze als "glij-middel". De gyn probeert dan het kontje en het hoofdje te pakken om de baby op die manier te bewegen een draai te maken. Het schijnt zo te zijn dat de baby wel mee moet werken door zichzelf op een zeker moment met de beentjes een zetje te geven. Niet om je bang te maken, maar zo'n draaipoging is bepaald niet pijnloos. Hoelang ze het bij mij toen geprobeerd hebben weet ik niet meer maar op een zeker moment was het genoeg; dan maar liever van een stuitligger bevallen. Na de mislukte draaipoging nog 30min aan het CTG gelegen om te kijken of de baby er niet al te veel last van had gehad.

Die tweede bevalling was super. In totaal nog geen twee uur, 1 goede perswee en mevrouw was er al (broertje had het "voorwerk" goed gedaan).

Als je tzt nog eens meer wilt weten over die bevallingen en hoe dat bij mij is gegaan hoor ik het wel van je.

Succes met de draaipoging. Als het niet lukt is er geen man overboord. Je kan prima natuurlijk bevallen van een stuitligger.

Net als Joline is ook mijn ervaring dat men vaak als volgt reageert: Een stuitligger? Dan wordt het zeker een keizersnee....? Hoezo "dan wordt het zeker........" helemaal niet! Een ks is een zware buikoperatie, gewoon bevallen is voor jezelf veel beter en met goede begeleiding heus niet veel risicovoller dan een bevalling waarbij het hoofd het eerst komt. Een vergelijking die ik vaak maak is de volgende: de vliegtuigen die neerstorten komen in het nieuws. De meeste arriveren veilig op hun bestemming maar daar halen ze de voorpagina niet mee. Zo is het met "bijzondere"bevallingen ook. Bovendien is bevallen volgens mij nooit zonder risico voor jezelf of de baby. Ook bij hoofdligging kunnen complicaties ontstaan. Dit is niet bedoeld om je angst aan te praten maar wel om reeel te blijven. Als je in de buurt van Groningen woont is het Martiniziekenhuis locatie van Ketwich "the place to be"!

Als je nog vragen hebt laat het dan rustig weten.

Groetjes, Annemarie

Hoi,

Ben nieuw hier en ben Petra ben 41 jaar. Ik heb een zoon van 15 jaar en die is op de natuurlijke manier via een stuitligging gekomen. Ze hebben het in de 34 of 35 week eerst geprobeerd te draaien maar dat is helaas niet gelukt. De gyn waar ik destijds bij was, zij was een voorstander van natuurlijk bevallen ook bij een stuitligging. Ik moet eerlijk zeggen dat het heel goed is gegaan. Ik lag eerst en moest toen proberen om het zo eruit te persen maar ik zei dat lukt mij nooit dus toen kwam de gyn ga anders op de baarkruk zitten. Kussen eronder en een spiegel en onze zoon is na de 20 a 30 minuten persen geboren. Ook niet ingescheurd of ingeknipt. Eigenlijk een hele goede en mooie bevalling op de baarkruk.Met onze zoon was alles goed, beentjes een beetje omhoog.

Nu ben ik weer zwanger, eigenlijk een beetje verrast, maar zeer gewenst en eigenlijk hadden we gedacht dat het nooit meer wat zou worden maar zo zie je maar weer de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik was een jaar geleden gestopt met de pil omdat ik het zat was en wij zoiets  hadden van  als het lukt dan is het heel erg welkom. Ik moet eerlijk zeggen het is een echt liefdes kindje. De reden dat wij dachten het lukt toch waarschijnlijk niet, is dat mijn man 2 jaar geleden zaadbalkanker heeft gehad en bestraald is geweest e.d. Maar zo zie je maar weer dat het toch kan.
Ben wel 41 nu maar voel mij helemaal niet zo. Onze zoon vindt het te gek. Ik ben nu 12 weken zwanger ( 16 juni uitgerekend ). En alles is goed. Nekplooimeting en bloedtest gedaan deze week en alles is goed. Ik laat geen vruchtwaterpunctie doen omdat ik net zoveel kans heb als een moeder van 25 op een kindje met Down syndroom. Was erg goed nieuws gisteren en ben daar erg blij mee. Ga nu lekker genieten. Alleen met 20 weken nog een uitgebreide echo.

groetjes
Petra

Terug
Bovenaan