Hoi D West,
Vorig jaar ben ik middels een keizersnede bevallen van onze dochter, omdat zij in een stuit lag. Ze hebben bij mij een uitwendige versie geprobeerd toen ik 36 weken was. Ze kregen toen wel goed grip op haar billen, maar konden de draai niet maken.
Die uitwendige versie is niet zo prettig inderdaad. Toch doet het ook niet ontzettend veel pijn en duurt het maar even.
Mijn gynaecoloog adviseerde meteen een keizersnede. Vooral omdat dit de eerste was. Hij zei dat als het mijn 4e bevalling was geweest, hij waarschijnlijk had gezegd dat ik het kon proberen. Maar een stuitbevalling levert toch wel risico op. De kans bestaat namelijk dat als het hoofd moeilijk geboren kan worden, je alsnog een spoedkeizersnede moet ondergaan.
Nu had ik een geplande keizersnede en ik kan zeggen dat ik dit iedereen kan aanraden. Dit was zo fijn! 's Morgens waren we al om 7 uur in het ziekenhuis. Daar werd alles heel rustig voorbereid voor de keizersnede. Je partner is er ook steeds bij, dit vond ik ook heel fijn.
Uiteindelijk werd ik om 8uur naar de OK gereden en is onze dochter om 8:30 uur geboren. Ik ben in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem bevallen. Hier passen ze de Gentle Sectio toe, waarbij je je kindje na de check direct bij je krijgt. Al de tijd dat ik werd gehecht, lag ze op mijn borst. Heel bijzonder.
Mijn herstel was ook zeer snel. Heb heel weinig last gehad van de wond. De eerste 6 weken mag je weinig doen, maar dit is ook zo voorbij. Mijn moeder is na de kraamweek veel bij ons thuis geweest om ons te helpen. En na een gewone bevalling moet je in het begin ook rustig aan doen, dus eigenlijk verschilt dit nog niet eens zoveel.
Stiekem hoop ik dat mijn volgende bevalling weer een keizersnede mag zijn
(Inmiddels 7,5 week zwanger)
Ik hoop dat mijn ervaring je helpt om een keuze te maken! Succes in ieder geval.