Stuitligging.

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ben vandaag weer voor controle geweest bij de vk. Helaas lag onze baby nog steeds in stuit en ben ik door verwezen naar het ziekenhuis. Onze baby ( geslacht onbekend) ligt sinds de 20 weken echo al in stuit en heeft nog niet anders gelegen. Nu hebben we straks de keuze uit een uitwendige versie ( draaiing) of niet.( als dit mogelijk is. Wordt volgende week naar gekeken)  Maar ik twijfel zelf heel erg wat ik het beste kan doen voor onze baby. En ja dan heb je nog de keuze uit een vaginale stuitbevalling of keizersnede..... heeft iemand ervaring of er een mening over. Ben zeer benieuwd naar jullie reacties.</p><p> </p><p>Alvast bedankt. </p>

Hi d west,
Jeetje, ja dan sta je ineens voor keuzes waarvan je niet weet wat je moet doen.. Kan 't me helemaal voorstellen. Zelf heb ik geen ervaring met 'n stuitligging of draaiing. Ze hebben bij mij op de dag van de bevalling wel 2 keer 'n echo gemaakt omdat ze dachten dat ons meisje toch met haar kontje naar beneden lag omdat ze 'n punt konden voelen. Uiteindelijk was dit toch haar hoofdje. Omdat mijn bevalling totaal niet wilde vorderen heb ik 'n keizersnede gehad. Dit is me 100% meegevallen moet ik zeggen. Je moet alleen daarna wel 'n tijdje rustig aan doen. En verder heb ik 'n vriendin die 'n dochtertje kreeg in stuitligging hebben ze van te voren ook proberen te draaien deed onwijs pijn en uiteindelijk toch 'n keizersnede gehad. Maar op de zwangerschapsyoga zat 'n meisje daar hebben ze de baby wel bij kunnen draaien en deed helemaal geen pijn. Ik denk dat je je eigen gevoel 't beste kunt volgen hierin. En als ze gaan proberen te draaien en 't zeer kun je altijd meteen stoppen en vanuit daar verder kijken. Succes in iedergeval. Het komt goed. Groetjes!

Hi cinb,
Super fijn dat de keizersnee jouw helemaal niet tegen viel. Je herstel is inderdaad wel langer. Maarja je hebt ten slotte ook een operatie onder gaan. Dus is ook wel logisch. 
Ik heb zelf ook gehoord van andere dat zo draaiing helemaal niet lekker en zeker pijnlijk kan aanvoelen. Maar misschien verschilt dat ook wel weer per zwangerschap. 
Super bedankt voor je reactie. Ja het zal zeker goed komen. Alleen op welke manier is nog even afwachten. 

Hoi D West,
Vorig jaar ben ik middels een keizersnede bevallen van onze dochter, omdat zij in een stuit lag. Ze hebben bij mij een uitwendige versie geprobeerd toen ik 36 weken was. Ze kregen toen wel goed grip op haar billen, maar konden de draai niet maken. 
Die uitwendige versie is niet zo prettig inderdaad. Toch doet het ook niet ontzettend veel pijn en duurt het maar even. 
Mijn gynaecoloog adviseerde meteen een keizersnede. Vooral omdat dit de eerste was. Hij zei dat als het mijn 4e bevalling was geweest, hij waarschijnlijk had gezegd dat ik het kon proberen. Maar een stuitbevalling levert toch wel risico op. De kans bestaat namelijk dat als het hoofd moeilijk geboren kan worden, je alsnog een spoedkeizersnede moet ondergaan. 
Nu had ik een geplande keizersnede en ik kan zeggen dat ik dit iedereen kan aanraden. Dit was zo fijn! 's Morgens waren we al om 7 uur in het ziekenhuis. Daar werd alles heel rustig voorbereid voor de keizersnede. Je partner is er ook steeds bij, dit vond ik ook heel fijn.
Uiteindelijk werd ik om 8uur naar de OK gereden en is onze dochter om 8:30 uur geboren. Ik ben in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem bevallen. Hier passen ze de Gentle Sectio toe, waarbij je je kindje na de check direct bij je krijgt. Al de tijd dat ik werd gehecht, lag ze op mijn borst. Heel bijzonder.
Mijn herstel was ook zeer snel. Heb heel weinig last gehad van de wond. De eerste 6 weken mag je weinig doen, maar dit is ook zo voorbij. Mijn moeder is na de kraamweek veel bij ons thuis geweest om ons te helpen. En na een gewone bevalling moet je in het begin ook rustig aan doen, dus eigenlijk verschilt dit nog niet eens zoveel.
Stiekem hoop ik dat mijn volgende bevalling weer een keizersnede mag zijn ;) (Inmiddels 7,5 week zwanger)
Ik hoop dat mijn ervaring je helpt om een keuze te maken! Succes in ieder geval.

Mijn dochter lag ook in een stuitligging. Mogelijkheid tot versie gehad maar dit voelde niet goed voor ons! Vind het idee dat ze aan zo’n mupke gaan lopen duwen niet fijn. Geplande keizersnede gehad en dit verliep relaxt. Ook om 07.00 aanwezig  en om 09.33 was onze dochter er, na de korte check bij de kinderarts mocht ze lekker bij mij liggen. Pijn van de buikwond was vooral de eerste week heftig maar ging al snel beter. Succes met de laatste loodjes en met jullie keuze

Hallo,
Ik ben zelf ook bang dat de versie bij mij niet wil lukken. Elke keer als de vk voelt moet ze gokken omdat ze niet duidelijk kan voelen hoe de baby ligt. Ook heb ik de placenta aan de voorwand te liggen. Dus maakt het allemaal even wat lastiger. Ik denk dat we even moeten kijken of het wil en als het veel pijn doet dan maar gelijk stoppen. En een stuitbevalling zitten best wel risico's aan die ik onze baby niet wil aandoen. En als een keizersnee zo verloopt als bij jullie dan heb ik dat er wel voor over. Maarja het is blijft natuurlijk afwachten wat de gynaecoloog het beste vind.
Wat fijn dat je weer zwanger bent tinatjuh!! Gefeliciteerd en geniet er van! 
Dankjewel voor jullie verhaal. Ben super blij dat jullie het met me wouden delen. 

Hoiii
Helaas zit ik in de zelfde situatie. Ons kindje ( nu 33 weken zwanger) ligt ook in stuit. Gisteren weer controle gehad en ligt nog altijd in de zelfde houding (Onvolkomen stuit). De kans dat hij nu nog draait is klein. En ik zal vanaf volgende week door gestuurd kunnen worden naar het ZH voor een uitwendige versie. Ook ik zie er enorm tegenop maar ik sta wel open voor een gesprek/onderzoek om te kijken of een uitwendige versie wel mogelijk is. Wellicht werpt het toch een andere blik op een uitwendige versie. Ik heb al wel besloten om geen stuitbevalling te doen dit omdat ik me er zelf niet fijn bij voel. Als blijkt dat een uitwendige versie niet mogelijk is dan is de keuze voor een keizersnede snel gemaakt. Dan weet ik voor mezelf dat het ook goed is. 
ik wens je veel succes bij het maken voor van de juiste keuze ! Maar wat je ook beslist het moet vooral voor jou goed voelen ☘️

Hallo! Onze kleine uk lag vanaf 27 weken in stuit (onvolkomen stuitligging) tussen 35-36 weken hebben ze 3x achter elkaar een uitwendige versie geprobeerd. Maar onze uk was eigenwijs en de uitwendige versie is mislukt. Tja en dan moet je gaan nadenken over de bevalling. Keizersnede of een stuitbevalling.. wij hebben uiteindelijk gekozen voor de vaginale stuitbevalling omdat ze geen enkel risico meer nemen en als de vaginale stuitbevalling niet op gamg zou komen het alsnog een keizersnede zou worden. Wij hebben dus gekozen voor de vaginale stuitbevalling en deze is super verlopen. Ontsluiting kwam vlot op gang en op het moment dat ik volledige ontsluiting had en mocht gaan persen heb ik 24 minuten geperst en toen is onze uk gezond geboren! Ik heb de vaginale stuitbevalling als zeer positief ervaren en mocht het bij een eventuele volgende zwangerschap weer zo zijn dat de kleine in stuit ligt dan zou ik geen moment aarzelen en voor de stuitbevalling gaan. Onze uk was 49cm en woog 3235 gram! Ik wilde graag een positief verhaal met je delen maar maak vooral de keuze waar jullie je goed bij voelen! En volg je gevoel, jij bent tenslotte diegene die jullie baby op de wereld moet zetten. Baby’s die lang in stuit hebben gelegen worden achteraf (na ong 3 maanden) ook nog een keer extra gecontroleerd op heupdysplasie ivm de houding in de baarmoeder. Omdat stuitliggers daar een grotere kans op hebben dan baby’s die wel goed liggen voor de bevalling. Onze uk is er op gecontroleerd (echo gemaakt) en alles was goed. Geen spreid-broekje nodig :) succes met je keuze! En geniet van je laatste loodjes!
Xx

Terug
Bovenaan