Stuitligging

Hallo allemaal.

Ik ben afgelopen donderdag voor controle bij vk geweest. Onze kleine ligt nog steeds in een echte stuit. Nu moet ik volgende week terugkomen om te kijken of ie goed is gaan liggen. Hoe groot is de kans dat de kleine nog draait? Heet ie nog ruimte genoeg, hebben jullie ervaringen hiermee??Ik maak be toch een beetje druk merk ik,...ik wil zo graag 'normaal 'bevallen. Een keizersnee lijkt me heel eng, heb ziekenhuisfobie hihi!

Liefs jeske, 33,4 weken.

Hallo Zonneke,

Ik ben van mijn zoontje ook bevallen met keizersnede daar hij in stuitligging lag.
Op zich valt een keizersnede wel mee, hoor! Maar veel romantiek komt er niet bij te kijken . Het minst leuke vond ik dat ik mijn bed niet uitkon, laat dus staan mijn kleintje uit zijn bedje halen, een badje geven,... dit heeft mijn man allemaal de eerste 2 weken gedaan. Maar ja, je overleeft dit wel en vergeet dit ook snel.

Ik had mij vooraf ook op het internet geïnformeerd want ik wist dat ze ook soms proberen het kindje inwendig te draaien. Ik kreeg de kriebels op mijn lijf toe ik hoorde wat je daarmee allemaal kan veroorzaken... (inwendige bloedingen bij de mama en baby, een druk op het babyhoofdje kon ook bloedingen bij je babytjeveroorzaken,....) Die risico's wou ik niet nemen.
Alhoewel dat je bij alles pro's en contra's hebt.
Misschien zijn er moeders die hier wel goede ervaringen mee hebben.
In België bij mijn gynecoloog was dit wel geen optie.

Ik ben nu opnieuw zwanger en hoop dat ik geen nieuwe keizersnede moet ondergaan.
Maar ja, als dit zo is, dan leggen we er ons bij neer.

Je kan dit heus wel aan, hoor !
Veel sterkte !
Mama Els, 1 zoontje 19 mnd, zwanger van 2e kindje

Hoi,

Kindjes kunnen zelfs tot de 36e week nog uit zichzelf draaien, vertelde mijn huisarts. Alleen is de kans groter dat ze voor die tijd draaien, omdat ze dan meer ruimte hebben.

Mijn zoontje lag in stuit en men heeft toen geen poging meer gedaan om te draaien, omdat de kleine al ingedaald was. Daarom ben ik wel in het ziekenhuis bevallen, maar wel op de gewone manier. Dit beleid is per ziekenhuis verschillend: de een doet standaard een keizersnede  en de ander wil dat je het eerst zelf probeert. Ik ben voor de laatste optie gegaan en mijn zoontje is kerngezond ter wereld gekomen!

Tuurlijk zijn er risico's aan een draaipoging en ook aan een gewone bevalling bij stuitligging, maar ik vond een keizersnede ook wel heel erg wat! En als ze bij mij nog hadden kunnen draaien, had ik zeker een poging gewaagd. Stel dat het lukt, dan kun je gewoon thuis bevallen.

Ik hoop voor je dat jij hier nog niet over na hoeft te denken en dat de kleine gewoon uit zichzelf draait!

Groetjes,
Joline

Hallo zonneke,

Mijn moeder heeft 5 kinderen in stuit gekregen, allemaal zonder keizersnee!!
Het enigste, je moet inderdaad wel in het ziekenhuis bevallen.
Mijn moeder heeft een gekantelde baarmoeder, dus die wist het bij ons allemaal al.

Mijn kleine ligt al de hele zwangerschap(nu 22 wk.)al heerlijk met het hoofdje naar boven!!
Ik hoop dat ie nog wel gaat draaien, want ook ik wil zo graag thuis bevallen!!
Heerlijk je eigen dingen, en savonds als iedereen weg is met je mannetje genieten en kijken naar de kleine....

Ik hoop voor jou dat ie nog draait!!
Veel sterkte!!

Groetjes Esther  en Baby Puk

Terug
Bovenaan