stuitligging

Hallo allemaal!!!

Wie heeft er ervaring met:
* stuitligging
* versie (draaien van stuit- naar hoofdligging)
* keizersnede

Ik ben nu 34 weken zwanger en mijn kindje ligt al sinds de 20-weken-echo in stuit.
De eerste keer ben ik gewoon thuis bevallen en had gehoopt het deze keer weer zo te doen, maar zoals het nu uit ziet zal dat niet gaan gebeuren.
Ik moet morgen naar de vk en daar zal een versie besproken worden.
Ik zie heeeeeeel erg op tegen een keizersnede, maar als het niet anders is... ik ga in ieder geval GEEN stuitbevalling doen.
Mijn buik is al aan het zakken en heb veel harde buiken.

Wie o wie heeft er al ervaring met stuitligging, versie of keizersnede?
Alle verhalen en tips zijn welkom!

Groetjes,
Dyonne, moeder van Dylano (4) en 34 wkn zwanger van 2e zoon

Hoi, vervelend zeg!

iok heb zelf geen ervaring, want nu zwanger van de eerste en volgend mij beweegt hij nog alle kanten op.

Maar een goede vriendin van me is met stuit gewoon bevallern en dat ging toch niet helemaal goed: het babietje heeft een half jaar fisiotherapie gehad vanwege verdraaid schoudertje/nekje.

ik las net ergens een paar dagen geleden dat het risico bij stuitbevallingen groter is dan keizersnee....

ik hoop gewoon voor je dat ze hem/haar nog kunnen keren!!!!!

veel succes ermee!!!!
groetjes v mm,24wkn

Ik begin ook steeds meer te vrezen voor een keizersnee/stuitbevalling.
Ik ben nu ruim 32 weken, maar de baby ligt volgens mij nog vrolijk met zijn hoofd omhoog.

Komende dinsdag weer naar de VK (ben dan 33 wk en 2 dagen) , dus misschien verrast ze me met het nieuws dat hij toch is gedraaid. Ik moet zeggen ik voel hem op het moment overal trappen, maar toch voornamelijk laag in mijn buik.

Ben nu ook een beetje op zoek naar info over stuitbevallingen en keizersnedes en ik heb gister gelezen dat het nu bewezen is dat een stuitbevalling voor de baby meer risico met zich meebrengt en juist voor de moeder minder. Bij een keizersnee is het andersom: voor de moeder meer risico en voor de baby veel minder.

Ik zie een natuurlijke stuitbevalling ook echt niet zitten en wil mijn kindje ook niet met een risico op zadelen. Ik ben een gezonde vrouw en ik denk dat ik beter zo'n risico kan dragen en denk dus wel een keizersnee te kiezen.

Waar ik erg tegenop zie is de opname in het ziekenhuis (ik heb nog een meid van 6 rondlopen) Gelukkig is ze al zes en hoef ik niet meer met haar te sjouwen enzo, maar toch je bent toch al gauw een paar dagen niet thuis. Maar aan de andere kant: je kunt het maar beter van te voren weten dan kan ik haar vast een beetje voorbereiden.

Ik zie ook wel een voordeel aan de keizersnee: ik ben zelf 24 december uitgerekend. Gezien de feestdagen en alles denk ik dus dat een geplande keizersnee ws in week 38 of 39 zal plaatsvinden (voor de feestdagen) en dat vind ik toch wel weer prettig.

Ik ben trouwens ook wel nieuwsgierig naar ervaringen met dat draaien. Ik weet dat het voor het kind geen kwaad kan, maar ik denk zelf dat als zo'n baby bijna 9 maanden in een vertrouwd holletje zit en ineens van buitenaf zijn wereld letterlijk op zijn kop gezet wordt dat dat best stress met zich meebrengt. Ik weet dus niet of het wel zo goed is voor het kind. Ben je verplicht zo'n draauitvoering te laten doen of niet?? En zijn er mensen die ervaring hebben met dat moxa gebeuren (acupunctuur om baby te draaien)

Ik hoor graag jullie verhalen.

Mirjam

Ik ben nu 36 weken zwanger en toen ik vorige week bij de verloskundige was, bleek mijn kindje nog steeds in stuit te liggen. Ik had mij daarom al verdiept in draaien en in een keizersnede. Voor draaien zou ik niet gekozen hebben (kleven toch risico's aan voor de baby. Weliswaar zijn het uitzonderingen, maar het gebeurt wel en  vaak lukt het draaien niet eens of draait de baby weer terug). Een keizersnede zat ik ook niet op te wachten. Maar omdat ik niet wilde dat het gedraaid zou worden en in ons ziekenhuis geen stuitbevallingen gedaan worden, had ik het wel gedaan een keizersnede. Ik heb nog een dochtertje van 16 maanden, die nog getild moet worden etc., dus ik had al met Kraamzorg overlegd hoe het met extra hulp etc. geregeld was.

Vandaag kreeg ik een liggingsecho bij de gynaecoloog. En mijn kindje blijkt alsnog van de week gedraaid te zijn! Afgelopen weekend was het heel bewegelijk en had ik behoorlijke indalingsweeen en het blijkt dus dat het toen gedraaid is.

Omdat het al ingedaald is, is de kans nu ook niet meer zo groot, dat het weer gaat draaien. Ik ben helemaal happy, omdat ik er, gezien mijn zwangerschapsduur van al 36 weken, niet echt meer op gerekend had dat het zou gaan draaien.

Mijn verloskundige vertelde gister nog dat kindjes tot wel 36 weken kunnen draaien!

Ik ben 30 weken en die van mij ligt eigenlijk altijd met zijn hoofdje naar boven, hij moet dus nog wel even gaan draaien voor de 36 weken!!! ;-)

In ieder geval succes met de bevalling, hoe het ook gaat gebeuren!

Hallo dames met een 'dwarse' baby!
Ik ben nu 26 weken zwanger van mijn tweede kindje, mijn eerste kindje lag ook in een stuit. Dat was drie jaar geleden. Ik ben toen overgedragen van de verloskundige naar een gyn. De verloskundige  stuurde erg aan op een natuurlijke bevalling, de gyn liet ons zelf de keuze, wat we erg moeilijk vonden. Omdat ik ook de indruk kreeg dat een gewone bevalling meer risico op zou kunnen leveren voor de baby, hebben wij gekozen voor een geplande  keizersnede. Nadat we dit kenbaar maakten  aan de gyn, kon ik de volgende dag gelijk terecht, want ik was 38 weken zwanger en ze wilden voorkomen dat ik alsnog weeen zou krijgen. De ruggeprik viel me reuze mee, de operatie zelf ook. Het is jammer dat het even (uur) duurt voordat je weer op je kamer bij je kindje kunt zijn. Borstvoeding ging ook moeizaam. Mijn zoon is woe om 16.00 uur geboren en za ocht ging ik weer naar huis (mocht al vrijdagmiddag, maar vond dat nog niet zo'n goed idee). Achteraf gezien ben ik blij met onze keuze en als deze kleine weer omgekeerd mocht liggen, kies ik opnieuw voor een keizersnede. Veel succes bij het nemen van een beslissing!

Hoi allemaal, mijn eerste kindje lag ook in een stuit en ik had er in eerste instantie voor gekozen om vaginaal te bevallen.
Uiteindelijk heb ik 52 uur weeen gehad en is hij alsnog met een keizersnee geboren.
Tuurlijk doet de wond de eerste paar dagen ontzettend zeer,maar na een dag of tien ging het eigenlijk al best wel goed met mij.
Dit is nu allemaal al 11 jaar geleden en ik heb ook weleens gelezen dat er inderdaad aan een stuitbevalling meer risico's zitten als aan een keizersnee.
Mijn 2 e kindje is (ook na eerst heel veel weeen te hebben gehad) ook met een keizersnee geboren,daarvan wel wat langer last van gehad.

Als ik nu weer zou moeten kiezen tussen een keizersnee of stuitbevalling,zou ik kiezen voor een keizersnee.

Overigens ,als ik weer zwanger word(dat hoop ik snel te zijn ) word de derde zowiezo met een keizersnee gehaald.

In ieder geval succes met de beslissing,doe wat je eigen gevoel je ingeeft.

Hallo dames!
Effe update:
Vandaag bij de VK geweest...
Ligging is niet helemaal duidelijk en moet maandag a.s. echo laten maken.
Indien inderdaad nog stuitligging moet ik meteen bellen en dan gaan ze afspraak maken om te draaien.
Duim voor me dat het GEEN stuitligging meer is!!!

En bedankt voor jullie verhalen.
Ik heb er al veel steun aan gehad.

Liefs,
Dyonne

p.s. Alle verhalen zijn nog steeds welkom hoor!

Terug
Bovenaan