Hierbij mijn ervaring:
Mijn oudste zoon lag ook in een stuit. Ze hebben toen geprobeerd het kindje te draaien (noemen ze een versie) maar dat mislukte. Zo'n versie kan trouwens best wel pijnlijk zijn. Ze gaan echt met knokkels in je buik duwen. Je moet proberen je zo goed mogelijk te ontspannen ... Wel moeilijk hoor, ik kwam er in ieder geval behoorlijk beurs uit.
Vervolgens krijg je deze keuze of je een keizersnede wil of op een natuurlijke manier wil bevallen. Ik vond de keuze erg moeilijk, en er was toen nog niet veel informatie op het Internet over te vinden. We hebben toen besloten om af te wachten tot de uitgerekende datum, als het kindje zich voor die tijd zou aandienen dan zou ik het op een natuurlijke manier proberen en anders zou het rond de uitrekendatum met een geplande keizersnede gehaald worden. Een nadeel is namelijk dat als je een keizersnede ondergaat je bij een volgend kindje altijd in het ziekenhuis moet bevallen (dit nadeel weegt echter niet op tegenover de gezondheid van je kindje, toch).
Het kindje diende zich twee dagen voor de tijd aan omdat de vliezen broken. Ik moest toen (donderdagnacht) meteen naar het ziekenhuis. De bevalling zette echt niet door en het bleef bij pijnlijke voorweeen. Zaterdagochtend wilde ze toen de bevalling gaan inleiden, echter ik zag er erg tegenop had twee nachten niet geslapen (vanwege het breken van de vliezen en de voorweeen) en was helemaal uitgeput. Daarnaast heb je dan het vooruitzicht op een zware stuitbevalling (is over het algemeen zwaarder, dus ik zag het echt niet zitten. Ze hebben toen alsnog een keizersnede uitgevoerd. Ik kreeg het gevoel dat men daar niet echt blij mee was, ten eerste het was een zaterdag en ten tweede ook nog het weekend naar Hemelvaart, dus moest iedereen (operatieteam) opgetrommeld worden.
Gelukkig viel de keizersnede zelf erg mee. De ruggenprik vond ik ook niet vervelend maar eerder een verademing, je wordt er helemaal warm van, daarvoor lag ik namelijk helemaal te trillen van de spanning en vermoeidheid.
Toen ik zwanger was van de tweede, hebben we echter wel besloten dat als het weer een stuitligging zou zijn we dan meteen voor eenkeizersnede zouden kiezen. Waarom? omdat je in die laatste weken helemaal niet weet waar je aan toe bent, wordt het nu een gewone bevalling of toch een keizersnede. Zo blijf je op twee benen hinken waardoor ik erg onzeker werd. Nu ben ik zwanger van de derde (de tweede is "normaal" gegaan en als deze ook weer stuit zou liggen zou ik nog steeds voor een keizersnede gaan.
Dit is natuurlijk mijn ervaring, en iedereen heeft zo zijn eigen verhaal. En stuitbevallingen kunnen ook heel goed gaan, maar het feit blijft wel dat een keizersnede het minste gevaar voor je kindje oplevert. Het is best wel een moeilijke beslissing, maar er is geen verkeerde ....
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes,
Liene