Stuitligging

Hoi,

Ik ben nu 33 weken en 2 dagen zwanger en de baby ligt nog niet met het hoofdje naar beneden. Ik maak me er best zorgen om.

Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft er wel eens een keerpoging gehad?
Wat als de baby in een stuit blijft liggen??

Carmen

Hoi Carmen,

Ik heb geen ervaring met een keerpoging, maar weet wel dat je kindje nog best spontaan kan draaien nu. Een keerpoging vindt volgens mij meestal plaats rond de 36 weken. Mocht dit niet lukken of draait je kindje toch weer terug, dan kan je in principe nog steeds op de natuurlijke manier bevallen al zal het wel wat zwaarder zijn omdat als laatste het hoofdje eruit komt. Ook zou het een keizersnee kunnen worden, maar dat is allemaal afhankelijk van hoe je kindje straks precies ligt (je hebt verschillende soorten stuitliggingen). Ik zou me nu nog geen zorgen maken omdat (zoals ik al zei) je kindje nu nog spontaan kan draaien en je er dus ook nog weinig over kunt zeggen. Heel veel succes en ik hoop dat je een normale bevalling tegemoet kunt zien.

Groetjes,
Jacqueline

hoi ik ben nu 37 weken zwanger en het is voor mijn de tweede stuitligging, maar ik heb nu de baby laten draaien voor 1,5 week geleden en gelukkig voor mij met succes! het is geen prettige ervaring en ik heb erg mijn best ,moeten doen om te ontspannen maar de baby ligt nog steeds goed! succes met je beslissing!

ik begrijp je ongerustheid want ik zit met precies hetzelfde. Ik ben nu 35 wk en 2 dg en ons kindje heeft nog geen definitieve houding aangenomen, maar ligt wel aldoor met het hoofdje boven. Soms trappelen de beentjes in mijn zij, soms in mijn blaas. Het beweegt erg veel. Aankomende dinsdag krijg ik een echo om te kijken hoe hij/zij ligt en of een keerpoging zin heeft. Dat keren gaan ze dan evt. de week erna doen, dan ben ik 37 weken. De kans op terugdraaien is dan kleiner. Lukt het niet, of draait ie weer terug, dan bespreekt de gyn met ons of het een stuitbevalling of keizersnee gaat worden. Ik hoop dat ik die keuze niet hoef te maken, want ik weet het echt niet! Succes ermee hoor!

Maar als ik de keus moet maken ..zou ik kiezen voor een keizersnee.Dat lijkt me dus veel beter dan een stuitbevalling. Als nog hoop ik dat het toch nog goed komt te liggen,zo niet dan een keizersnee.Groetjes Manon

Ik zat ook met hetzelfde. Twee weken geleden (33 wk) lag mijn kleintje nogmet t hoofdje helemaal bovenaan. Gister weer naar de vk geweest (35/2wk) en ze dacht dat het hoofdje wel onderaan zat,maar ze maakte nog wel een extra notitie voor de volgende keer. Om er dan zeker van te zijn. Mijn vk zei dat de baby met 35 weken toch echt wel een beetje richting beneden moet gaan liggen. Maar ik hoor ook verhalen dat de baby pas in de laatste week draait. Groetjes en succes

Terug
Bovenaan