Stuitligging

Hallo allemaal,

Vorige week bij de vk geweest en die zei dat de  kleine al goed lag met het hoofd naar beneden toen ik zei dat ik vooral onder in mijn buik het veel voelde bewegen begon ze toch een beetje te twijfelen.   Bij de vorige controlle twijfelde de vk ook (dit was een ander). Vrijdag heb ik een echo laten maken in het zh, blijkt de kleine toch met billen naar beneden te liggen en voeten er voor gekruist (kleermakerszit). Met het hoofd zit het lekker tegen me maag en ribben te drukken, heb ook erg veel last van maagzuur. Woensdag moeten we weer naar het zh dan gaan ze ons vertellen wat ze gaan doen.
Is er nog iemand bij wie de kleine in stuitligt of het een keer heeft meegemaakt en hoe is het verder verlopen. Ik wil het liefst thuis bevallen maar ik begrijp als het in stuit ligt dat dat niet kan.

Groetjes Wendy 35w1d

Hoi Wendy,

Ik ben afgelopen oktober op natuurlijke wijze van Lieke bevallen. Eigenlijk had ik hetzelfde verhaal als jij. De verloskundige voelde met 36 weken dat  Lieke goed lag. Omdat ik voor de zekerheid ook nog een liggingsecho kreeg kwamen ze erachter dat Lieke helemaal niet goed lag. Ik werd direct doorverwezen naar de gyneacoloog....daar een afspraak gemaakt om haar te laten draaien. Toen we voor het draaien in het ziekenhuis kwamen kreeg ik eerst een ctg. Na de ctg werd er nog even een echo gemaakt en toen bleek dat Lieke uit zichzelf weer terug gedraaid was. Ik had het niet eens gevoeld. Dus met dik 37 weken draaide ze nog! Wij rekenden al op een keizersnede..

Ik hoop dat dit je een beetje hoop geeft...Jouw kindje kan nog draaien. Een draaipoging heeft trouwens zo'n 40 procent kans van slagen..
Ik hoop voor je dat je nog thuis kan bevallen!

Toi toi, Maartje

Hoi Maartje

bedankt voor je reactie, ik hoop dat het als nog uit zichzelf draait, weet eigenlijk niet tot wanneer dat kan, maar als ik jou verhaal lees dat het met 37 weken nog is gedraaid. geeft het me wel een beetje hoop. Ik ga er maar van uit dat het zo blijft liggen dan kan het alleen maar meevalen als het wel draait. We wachten woensdag maar af wat ze zeggen in het zh.

wendy

hoi,
Mijn kleintje ligt al vanaf 28 weken in stuitligging, onvolkomen stuit, met de benen langs het lichaam omhoog. Ik ben met 34 weken doorverwezen naar de gyneacoloog, en die wilde het dniet draaien. Ik ben inmiddels bijna 39 weken zwanger en de kleine ligt nog steeds verkeerd om. wordt morgen opgenomen en donderdag wordt de kleine gehaald met de keizersnee, als het niet meer spontaan draait. Ik vindt een kiezersnede niet erg..het moet er toch uit en iki weet wat de risico's zijn van een stuitbevalling...succes!!

liefs inge

Hoi, ik hoop dat ik je wat gerust kan stellen. Ik zal eerst even mijn verhaal hieronder "knippen en plakken" omdat ik nog wel eens reageer op dit soort vragen en dan toch steeds hetzelfde ga vertellen:
als augustus 2005 moeder lees ik ook nog wel eens de andere forums in de hoop iemand nog eens (weliswaar ongevraagd) advies of tips te kunnen geven. Ik ben maart 2004 en in augustus 2005 bevallen, beide keren lag de baby in stuit. Dit even zodat je weet dat ik uit ervaring praat.

Bij de eerste was een draaipoging niet zinvol, hij lag al ingedaald en wilde niet van zijn plek. Het is een natuurlijke bevalling geworden die (afgezien van 1,5 ur persen, na slechts 3,5 uur weeen) uitstekend is verlopen. Ik ben wel geholpen met weeenstimulatie, een knip en duwen op de buik, maar het was de moeite meer dan waard. Overigens stonden ze na ruim een uur persen al wel klaar om toch in te grijpen, maar het is gelukkig niet nodig geweest.

Bij ons tweede kind is wel een draaipoging gedaan. Het verschilt per gyn/ziekenhuis hoe ze het aanpakken. Bij mij is het zonder weeenremmers oid gedaan. Eerst wordt gekeken hoe de baby en de placenta precies liggen. De "echo-gel" gebruiken ze als "glij-middel". De gyn probeert dan het kontje en het hoofdje te pakken om de baby op die manier te bewegen een draai te maken. Het schijnt zo te zijn dat de baby wel mee moet werken door zichzelf op een zeker moment met de beentjes een zetje te geven. Niet om je bang te maken, maar zo'n draaipoging is bepaald niet pijnloos. Hoelang ze het bij mij toen geprobeerd hebben weet ik niet meer maar op een zeker moment was het genoeg; dan maar liever van een stuitligger bevallen. Na de mislukte draaipoging nog 30min aan het CTG gelegen om te kijken of de baby er niet al te veel last van had gehad.

Die tweede bevalling was super. In totaal nog geen twee uur, 1 goede perswee en mevrouw was er al (broertje had het "voorwerk" goed gedaan).

Ik heb me goed laten voorlichten over de voors en tegens van natuurlijk of met een ks bevallen. Naar mijn mening kan snijden altijd nog en de gyn zag ook geen bezwaar tegen het proberen van een natuurlijke bevalling. En met ervaringsverhalen maak ik vaak de volgende vergelijking: de vliegtuigen die veilig aankomen komen niet in de krant......... Daar mee wil ik maar zeggen dat de verhalen waarin het misgaat vaak meer indruk maken en op de een of andere manier ook vaker geventileerd worden dan de positive ervaringen.

Het is even zoeken maar op babybrabbel is hierover onlangs ook een paar keer een topic geopend (zowel onder "zwanger zijn" als onder "bevallen"). Misschien heb je daar ook nog wat aan.

En verder; vraag gerust als je iets wilt weten en laat je niet gek maken. Je kan heel goed op natuurlijke wijze bevallen van een baby die met de billen het eerst komt.

Succes en laat nog eens van je horen.

Groeten, Annemarie

hallo,

bedankt voor jullie reacties.

Linda jij leest dit nu niet meer, als het goed is heb je morgen je kleine uk in je armen, toch veel sterkte en laat je ons nog weten hoe het is gegaan?

Ben vandaag in het zh geweest, ze gaan woensdag proberen om het te draaien het is nog niet ingedaald en er is voldonde vruchtwater dus er is een grote kans dat het wel lukt zeiden ze. Bij mij gebruiken ze ook geen weeenremmers oid, ze hebben me wel verzekerd dat ze niet tot het uiterste gaan. En als ik het zelf niet meer zie zitten zal ik het ook zeggen. Ze zijn wel met een onderzoek bezig naar een meicijn die de kans van slagen verhoogt, ze vroegen of ik daar aan mee wil doen maar ik weet het nog niet. Je krijgt dan een pilletje waar je niet van weet of het dat medecijn is of een placebo en het kan geen kwaad voor de zwangerschap.
Annemarie lagen jou kinderen in een volledige stuit of een onvolledige stuit? en weet je of dat wat uitmaakt bij een vaginale bevalling? Je leest idd bijna alleen maar negatieve verhalen en wat de nadelen zijn, op zich niet erg maar als je ook positieve verhalen en de voordelen leest kan je toch makkelijker een keuze maken.
Ben in ieder geval blij dat het bij jou zo goed is gegaan.

Groetjes Wendy

Hoi Wendy,
mijn kinderen lagen allebei in onvolkomen stuit, dus met de voetjes bij hun hoofd zegmaar. De gyn maakte het niet uit of een baby in volkomen of onvolkomen stuit lag (nee, hij hoeft niet te bevallen.....) qua moeilijker of makkelijker bevallen. Hij vond daar geen groot verschil tussen zitten. In welk deel van het land zit je? Ik heb zelf hier in het noorden bijzonder goede ervaring met het Martiniziekenhuis. Verder hoor je in het westen goede berichten over het Slotervaartziekenhuis.

Laat even weten hoe het gegaan is.

Ik hoop dat de draaipoging wat oplevert. Zo niet, is er geen man over boord maar zal je toch voor jezelf moeten bedenken wat de te volgens strategie gaat worden in overleg met je gyn.

Groetjes, Annemarie

Hoi,

Ik woon in almere en ga hier ook naar het ziekenhuis, misschien dat iemand ervaring heeft in dit ziekenhuis met draaien of stuit bevallingen. Ik hoor het graag, negatieve en positieve verhalen zijn welkom.  
Ik heb ook even op babybrabbel gekeken daar stond ook een adres van een site over stuitligging. Gemaakt door een  moeder die het zelf heeft mee gemaakt. Vond het wel een interessante site. Zal de site hieronder plaatsen misschien heeft iemand anders er ook wat aan.
http://home.hetnet.nl/~mamajolijn/

Ik laat weten hoe het is gegaan als ik woensdag ben geweest

Groetjes wendy

Terug
Bovenaan