Stuitligging.

A

Anoniem

Guest
Hai!
Gisteren bij de VK geweest. Ben nu 30 weken, alles is helemaal goed, alleen ligt Kindje nog in stuitligging. Schijnt niet zo erg te zijn, maar moet met 4 weken wel gedraaid zijn. Ik bedacht zo: als ik stil op mijn rug ligt, beweegt-ie vaak het meest en is de kans dat-ie draait dus het grootst, toch? Zal ik dan maar heel veel op mijn rug gaan liggen? Of slaat dat helemaal nergens op? Wie weet daar meer over? En wat nou als-ie niet gedraaid is over 4 weken???
Greetz, Stasha.

hoi hoi,

ik zal me er niet zo druk om maken hoor, die van mij lag voor 2 weken terug ook in een stuit was toen 30 weken, nu afgelopen vrijdag weer een groeiecho gehad en nu lag de baby netjes met het hoofdje naar beneden...
als het naar 34 weken nog niet gedraaid is gaan ze vaak actie ondernemen en gaan ze het via buitenaf proberen te draaien..tenzij je eerder een keizersnede heb gehad dan mag/kan dat niet meer...( is dus in mijn geval)

groetjes Steph

onze nu nog jongste heeft heel lang dwarsligging met stuitligging afgewisseld. Uiteindelijk is hij met 35 weken met zijn koppie toch naar beneden gaan liggen en daar gebleven en direct ingedaald.
Er was toen nog niet eens gesproken over keerpogingen, dat zou met 36 weken aan de orde komen.... maar misschien omdat hij de 2e was en (dus) meer ruimte had dan een eerste?

Tot afgelopen weekend lag Junior ook met het koppie bovenin. Op zondag flink wat harde buiken en hoppaaaaaa koppie beneden, gister bij de VK bleek dat idd te kloppen.
Denk dat deze spruit echter nog wel genoeg ruimte heeft om nogmaals om te gaan als hij/zij dat echt zou willen, maar ga er voorlopig van uit dat het nu wel goed blijft liggen en anders zien we dan wel verder.

De komende weken kan er nog genoeg qua ruimte en bewegingsvrijheid van de baby, dus wie weet bij de volgende controle een kindje dat mooi met het koppie richting uitgang ligt!

groetjes,
Marije (31 weken en 5 dagen)

Hoi,
Op je rug liggen heeft geen enkele zin. In welke houding jij ook ligt, zit, staat of hangt .. dat draaien gaat gewoon door (als er nog ruimte is).
Mij   zoon is 3 jaar geleden middels een keizersnede ter wereld gekomen. Hij lag in een niet ingedaalde stuit en is met 30 weken in stuit gaan dobberen.
Nu ben ik weer 30 weken zwanger en ook deze spruit is een paar dagen geleden, terwijl ik aan de strijk was gaan draaien. Gisteren bij de gyn kreeg ik de bevestiging. Wel heeft de gyn me zachtjesaan gewaarschuwd dat als ze nu nog een voorkeurshouding gaan aannemen de kans erin zit dat het zo blijft. Ik moet dus rekening houden met weer een keizersnede.
Maaaaaar, in principe kunnen ze nog tot op de dag van de bevalling (nogmaals... als er nog ruimte is) draaien. Mijn zusje kreeg 's morgens op de dag van de bevalling (geplande keizersnede) nog een echo en het kindje was toch gedraaid. De keizersnede is afgelast en ze is wel ingeleid die dag.

Maar die rugligging heeft er niets mee te maken.

Heel veel succes en maak je niet te druk. Het kind komt er echt wel uit, of jij nu in de stress schiet of niet. Je hebt jezelf er uiteindelijk mee. Je kan je maar beter neerleggen bij de situatie als die zich straks gaat voordoen.

Heel veel succes de komende weken.

Groetjes
Gwenne
29,3 wk

Terug
Bovenaan