Stuitligging??

Hoi allemaal,
Ben nu 30 wk zwanger en was gister bij de vlk en die voelde aan mijn buik om te kijken hoe het kindje ligt. En toen bleek het dat hij (of zij) met zijn koppie boven ligt en met z'n billen beneden. Vlgs de vlk maakte dit nog niet uit en kon hij nog prima draaien. Maar ik schrok er toch van heb dit bij mijn andere 2 kinderen nooit gehad die lagen zodra ze het konden voelen gelijk met het hoofdje naar beneden.
Ik heb dus echt het idee dat hij gewoon zo blijft liggen.
Heb er vannacht gewoon slecht van geslapen (en het slapen gaat al zo fijn op het moment met die enorme buik) heeft iemand dit ook meegemaakt?
Groeten

Niet te veel zorgen maken. Bij mij duurde het bij 1 en 2 wel iets langer voordat ze goed lagen. Bij 2 nog iets langer dan 1. Ik weet niet meer precies, maar zeker niet al met 30 weken.

Ik heb ook vaak genoeg gehoord van kindjes die op het laatste moment goed gedraaid zijn, terwijl de medici dachten dat dat niet meer kon.

Collega van mij was afgelopen april uitgerekend van 1e. Die lag ook in stuit en was eigenlijk al geplande keizersnee in maart. Zij is naar een zweverige maseuse geweest. Zij is zelf heel down to earth, maar dacht: baat het niet, dan schaadt het niet.
Die masseuse heeft gevoeld en het kindje gevraagd te draaien. Binnen een paar dagen gebeurde dat. Ze lag wel op de vloer van de pijn, maar ze is dus wel natuurlijk bevallen. Ik denk dat ik zelf ook naar zo'n zweverig type zou stappen als de medici er al geen heil meer in zagen. Diegene had een "slagingspercentage" van ong. 75 %.
Misschien iets om in gedachten te houden. Dat zou mij helpen om het rustiger tegemoet te zien.

Verder heb ik bij de eerste overigens een spoedkeizersnede gehad. Zo erg is dat niet, maar is wel fijner als het niet nodig is; zeker als je al kinderen hebt rondlopen.

Je hebt nog tijd zat, Janneke.

Sterkte en groet,
Tamar

Tot 36 weken kan de baby nog zelf draaien. Als hij dan nog niet is gedraaid kan de verloskundige dit doen. Ze gaat dan op een bepaalde (niet heel prettige) manier op je buik duwen om de baby te draaien.
Als dat niet werkt kan je dus kiezen of je een stuitbevalling of een keizersnee wilt. Bij een stuitbevalling zijn er een aantal complicaties voor de baby, buiten het feit dat het sowieso een zware bevalling word, het kan gebeuren dat er een armpje of beentje uit de kom word gedraaid zodat ie er beter uit kan en hij kan blijven steken.

Bij mijn dochter (februari 2008) voelde de verloskundige dat ze met haar hoofd naar beneden lag. Met 36 weken braken 's nachts m'n vliezen. De verloskundige die toen kwam, voelde ook dat ze goed lag. In het ziekenhuis op de echo bleek echter dat ze in stuit lag. Ze kan niet zo snel (zonder dat ik het zou voelen) gedraaid zijn. We konden kiezen of een stuitbevalling of een keizersnee. Vanwege de complicaties voor de baby bij een stuitbevalling kozen we voor een keizersnee.

Maar maak je nog maar geen zorgen. Je hebt nog 6 weken! Dan kan ie echt nog wel draaien.

Liefs Trudi

Oh ja, laatst hoorde ik van iemand dat je een muziekdoosje kan afspelen bij je vagina. Het schijnt dat de baby daar dan naar toe kan draaien.
Het klinkt raar, maar bij die persoon werkte het.
Het proberen waard toch?

Hi Janneke,

Zonde dat je er slecht van geslapen hebt. Mijn eerste kindje lag ook in een stuit en kwam met een ks ter wereld. Ik heb er heel goede ervaring mee.

Maar voor het zover was, hebben ze mij ook verteld dat het nog heel laat kan draaien. Via mijn zwangerschapsyoga hoorde ik van Moxa-therapie en accupunctuur. Ik ben bang van naalden, dus heb ik dat niet gedaan, hoewel Moxa-theraptie niet met naalden is maar met geur (ik weet niet meer hoe het precies in zijn werk zou zijn gegaan).

Met 36 weken heb ik draaipoging gehad en ja, die was niet fijn, maar het proberen waard. Bij mij is die helaas mislukt, maar heel vaak lukt het wel.

Er schijnen ook oefeningen te zijn (vraag het eens aan je vk) waardoor je baby zou kunnen draaien (ik dacht op je knieen en je hoofd steunen als je de kleine voelt bewegen).

Tot slot zou ik een geplande ks krijgen, maar 4 dagen na de draaipoging braken mijn vliezen en kreeg ik wel een ks maar niet gepland. Ik heb hier totaal geen nare ervaring mee!

Een stuitbevalling zou ook nog kunnen. Ik heb twee dames in de kennissenkring die "normaal" bevallen zijn van een stuitekindje. En ze vonden het wel zwaar, maar het was hun eerste en hadden dus geen vergelijk.

Mogelijkheden te over.

En dat muziekdoosje: ik draag een belletje op mijn buik. Dat moet je erg laag hangen, omdat ze anders ook zeggen dat de kleine omhoog blijft liggen met z'n koppie om naar het belletje te luisteren. Mijn man heeft een andere mening: de kleine wilde liever niet naar het belletje luisteren en omdat deze vijf cm onder mijn navel hing is hij gewoon maar naar boven blijven liggen. Een verhaaltje met een knipoog.

Sterkte ermee.

Gr. Tamara
(februari mama)

Terug
Bovenaan