stuitligging

hallo allemaal,
ik ben nu 33+5 wk zwanger van mijn derde kindje en vandaag bleek de baby in stuitligging te liggen. ik moet volgende week terug voor een echo om te kijken hoe het dan ligt. mijn eerste 2 kinderen zijn probleemloos op natuurlijke wijze ter wereld gekomen dus ik schrok er toch even van, ook al is de kans behoorlijk groot dat hij/zij alsnog gaat draaien. wie zit in een soortgelijke situatie of heeft hier ervaring mee?

Hi,

Op dit moment zit ik niet in een gelijksoort situatie. Maar mijn zoon lag ook in een stuit. Met 36 weken hebben ze geprobeerd hem te draaien, maar dat is niet gelukt. 5 dagen later heeft de bevalling zich toen in gezet. In die 5 dagen heb ik me heel erg druk gemaakt over hoe nu te bevallen. Ik wilde geen vaginale stuitbevalling, maar kreeg het gevoel dat de medici daar het wel op uit wilden laten draaien. Ik zou pas na een week weer een gesprek krijgen, maar onze zoon liet niet op zich wachten. Na 5 dagen braken de vliezen en ging ik naar het ziekenhuis (stuitligging mag je niet thuis doen).

Ook die nacht in het zkh probeerde de vk me om te praten naar een vaginale bevalling. Die ochtend kwam de gyn en die had het snel gezien: geen indaling, geen weeën en een volkomen stuit: dat wordt een keizersnede. Dat wilde ik ook graag zelf.

De reden daarvoor was, dat bij de keizersnede de risico's bij mij liggen. Bij een vaginale stuitbevalling liggen de risico's bij het kindje. Het klinkt heel eng, maar ik heb ook echt even geen idee meer hoe groot en welke risico's het waren. Maar stel dat er iets met de baby is, dan kan ik hem of haar niet vertellen hoe het komt. Als ik zelf wat krijg, dan weet ik waarom dat is.

Maar heb je al tips gekregen hoe je zelf je kindje kunt proberen te draaien? Ik kreeg toen het advies: als de kleine beweegt, op je knieén en hoofd op de grond (dus je kont in de lucht). Het hielp mij niet. Verder bestaan er moxatherapie en accupunctuur (maar dat durfde ik niet). Als laatste kun je dus een draaipoging laten ondernemen in het ziekenhuis. Ik heb dat als zeer pijnlijk ervaren, maar het was niet eng.

Heel veel succes!

Gr. Tamara.

hier een mama van het maart forum

mijn eerste lag ook in een stuit met 36 weken hebben ze geprobeerd om hem te draaien helaas lukte dit niet was echt beulen werk maar goed!!
omdat het mn eerste was waren ze niet happig op een vaginale bevalling aangezien alles opgerekt moet worden nog en zodra het kontje geboren wordt MOET het heel snel gaan want als de baby een koud prikkel krijgt gaat ie ademhappen en tja dat gaat niet als ie hoofd nog binnen zit.
maar goed 1 gyn stond er wel achter dus toen op 9 juni ingeleid hele dag weeen gehad na anderhalve dag 1 cm ontsluiting en toen kwamen ze erachter dat ie veel te hoog lag en geen druk gaf!!
en dus een keizersnede

ze zegge wel als het een 2de kindjes is of meer dat vaginaal bevallen heel goed te doen is dan oke wel in het zkh maar de weg is al eens vrij gemaakt!!
mn vriendin heeft der 2de ook in een stuit gekregen zonder problemen!!!

succes
danielle

hier een mama van het maart forum

mijn eerste lag ook in een stuit met 36 weken hebben ze geprobeerd om hem te draaien helaas lukte dit niet was echt beulen werk maar goed!!
omdat het mn eerste was waren ze niet happig op een vaginale bevalling aangezien alles opgerekt moet worden nog en zodra het kontje geboren wordt MOET het heel snel gaan want als de baby een koud prikkel krijgt gaat ie ademhappen en tja dat gaat niet als ie hoofd nog binnen zit.
maar goed 1 gyn stond er wel achter dus toen op 9 juni ingeleid hele dag weeen gehad na anderhalve dag 1 cm ontsluiting en toen kwamen ze erachter dat ie veel te hoog lag en geen druk gaf!!
en dus een keizersnede

ze zegge wel als het een 2de kindjes is of meer dat vaginaal bevallen heel goed te doen is dan oke wel in het zkh maar de weg is al eens vrij gemaakt!!
mn vriendin heeft der 2de ook in een stuit gekregen zonder problemen!!!

succes
danielle

Hai eva,

Hier een mama die ook 33w en 4 dagen zwanger is van een kleine die stuit ligt. Ik krijg met 36 weken nog een echo om te zien hoe het ligt. Het is mijn eerste en hij is wat aan de kleine kant en ik heb veel ruimte dus waarschijnlijk draait de kleine daarom steeds verkeerd. a.s. dinsdag weer controle dus ben benieuwd hoe het nu weer ligt. Ze zeggen dat het rond de 34ste week in de goeie houding gaat liggen dus we zien het wel hoe het gaat.
Vooral niet druk maken we hebben nog even de tijd en anders kunnen ze het zelf nog proberen te draaien en dan zien we wel weer verder.
Succes!
Groetjes Susan

Hoi Eva
hier ook 31 weken en 5 dagen en de baby stuitligt de verloskundige zei hij kan nog draaien hij heeft nog ruimte genoeg ,tot week 36 dan ga ik voor de echo om te kijken hoe hij ligt ik hoop dat hij snel draait .
Groeten
Huda

Terug
Bovenaan