stuitligging2

Ik had een paar dagen een stukje geschreven over een keizerssn. bij een stuitligger.
Ik wil toch graag reageren, omdat ik van sommige zulke heftige reacties kreeg.....

Ik weet wel degelijk waar ik over praat anoniemen! Bij mijn tweede had ik ook een stuitligger, 2 pogingen gedaan om te draaien! dus ik wet hoe het voelt! ook daarna weer terug gedraait en ben ik voor de stuitbevalling gegaan. Dit was vreselijk... na 22 uur weeen op te vangen wilde het kindje niet verder indalen en uitgeput was ik.... Daarna werdt er alsnog een keizerssnede uitgevoerd, en die keizerssn. viel mij reuze mee! Vandaar dat ik zeg; voor mij geen stuitbevallingen, maar gelijk een keizerssn! Niemand heeft wat aan een martelgang! en ook het draaien wil ik niet meer! een kind kiest zijn eigen positie!

Ik heb sterk de indruk dat het alleen maar is om de kosten te drukken. Iedereen moet koste wat kost gewoon bevallen om de ziekenhuis kosten te drukken.... een keizerssn. is waarschijnlijk te duur.... en dus moet het voor een vrouw maar een martelgang worden.... waaaardeloos!

Ik ben in staat om in Belgie te gaan bevallen.... daar doen ze er niet zo moeilijk over....

Sorry, maar ik moest dit even kwijt.... Liefs Marja
 
Marja, je hebt groot gelijk!
Ik ga ook voor een keizersnee, ik denk er niet luchtig over maar wil geen risico's voor mijn kindje.
Bij een versie (draaien) zijn er risico's en een stuitbevalling heeft ook zo zijn risico's.
Dus iedereen moet zelf maar zijn keuzes maken maar maak voor je gevoel wel de juiste.
En ieder mens is weer anders en ervaart het ook anders.
 
Hai Marja,

Begrijpelijk verhaal, ik heb ooit een draaipoging gehad en toen deze mislukte alsnog gekozen voor een keizersnede (en geen stuitbevalling). Ik dacht trouwens dat ze als je ooit een keizersnede hebt gehad zoiezo geen draaipogingen meer doen om je baarmoeder met rust te laten? Of is dat een fabeltje of lokaal ziekenhuisbeleid in de regio Utrecht oid? (ze leiden trouwens hier ook niet in als je ooit een KS hebt gehad).

Succes met alles!

Gr,
Mariaz
 
Even een reactie van de andere kant: ik ben ruim twee jar bevallen van een dochter die in een onvolkomen stuit lag. Omdat ik weinig vruchtwater had is er geen poging gedaan om het te draaien. Wel is mij de keuze voorgelegd: keizersnee of gewoon bevallen. Mijn kindje bleek niet al te groot waardoor dit het risico van een gewone bevalling verkleint. Uiteindelijk woog ze 7 pond en was 47 cm lang. Maar ik vraag me af of ze de lengte juist hebben gemeten omdat het zeker bij een dubbelgevouwen kindje niet goed is om de benen geheel uit te trekken om te meten. Er is dus een schatting gemaakt van de lengte. De bevalling heeft vanaf de eerste wee 6 uur geduurd waarvan 18 minuten persweeën en het is me alles meegevallen. Mensen kijken vaak verwonderd als ze horen dat het een stuitbevalling is geweest maar ik wilde het graag zelf proberen. Je bevalt uiteindelijk in het ziekenhuis onder medische begeleiding, het kindje moet er onmiddelijk uit als de billen of benen zijn geboren omdat het anders al gaat ademhalen in je buik en dat levert risico's op. Ze hebben uit voorzorg een knip gegeven en op mijn buik gedrukt en toen was ze er zo uit. Zo zie je maar, niet alleen maar negatieve verhalen maar ook zeker met een heel goede afloop. En bevallen doet altijd pijn! Wel heeft mijn dochter een spreidbroek gehad omdat haar linkerheupje niet goed was ontwikkeld. Dit is een risico wat zich voordoet bij stuitliggingen en ik ben na de bevalling binnen twee weken op advies van de dokter naar het LUMC in Leiden gegaan om haar heupjes te laten testen. Als er iemand is die er meer van wil weten, mijn e-mail is: peva@planet.nl. Ik kijk niet zo heel vaak op dit forum.
 
Ik vind dat je als ouder zelf moet kunnen bepalen hoe je bevalt. Alleen in Nederland doen ze zo moeilijk. Als mijn kind in een stuit zou liggen zou ik echt niet laten draaien. Ik heb ook gehoort hoe erg dat moet zijn. No way. Ik zou echt voor een keizersnee hebben gekozen. Ik heb je berichtje niet gelezen maar vind het wel ongehoord als mensen heftig reageren als je een berichtje stuurt.
 
Bedankt lieve dames!
Eindelijk begrip voor de situatie!
Hartstikke tof van jullie, ik voel me gelijk veeeel zekerder!

Bedankt, en jullie ook veel sterkte met de zwangerschap/bealling!

Liefs Marja
 
Terug
Bovenaan