stukjes fruit/groente ?

<p>Goedemorgen,</p><p>Mijn zoontje is ruim acht maanden. Eet brood/korstjes. fruit en groente. Alleen dat pureer ik wel echt omdat ik anders bang ben voor te grote stukjes.. Hoe pakken jullie dit aan of geven jullie fingerfood? Schijfjes blokjes? Hoe ga ik dit aanpakken? Iemand fijne tips om mee te starten? <br /><br /></p><p>?</p>

Ze juist iets grof laten. Je moet hem wel stimuleren te gaan kauwen. En ja je ontkomt niet aan de enge momenten dat ze er bijna in stikken. Ze moeten het echt leren. Ik deed altijd in de mondhoek douwen zodat ze het gelijk tussen de kaakjes krijgen

Idd gewoon proberen..
Ik gaf vanaf 5 maanden het fruit al minimaal geprakt en steeds minder prakken en gewoon stukjes. Beginnen met zacht fruit zoals perzik, banaan, zachte peer...
En met groente kan je broccoli of zachte worteltjes uit het vuistje geven...

Jaa, maar hoe groot of klein snijd je het dan? Laat je ze van een vork af eten of inderdaad uit het vuistje? Ja ik vond brood ook een dingetje maar dat goed super goed dus vandaar.

Mandarijntjes deed ik serieus ‘pellen’ die vieze vellen en draden eraf en dan in partjes dan waren ook de pitjes allemaal eruit. Dat ging supergoed ongeprakt. Nu hoeft dat niet meer, maar in het prille begin wel handig. Ondanks de extra moeite had ik het ervoor over. Hier lukte ook zachte mango, aardbei, banaan alles kleine stukjes gesneden. +/- bij de start 1,5 bij 1,5 cm? Later ook appel in dunne plakjes uit het vuistje. Boterham heb ik nooit korstjes gedaan of geweekt in melk, gewoon meteen stukjes. Wel heel lang klein gehouden. Groente begon ik met sperzieboontjes broccoli, wortel en bloemkool lekker zachtgekookt. Juist zooo groot laten dat het niet in de mond paste en daarom zelf stukjes af moest happen, leek me veiliger. Vlees heb ik zelfs nu nog angst bij, zijn bij hardere soorten echt inie mini stukjes?. Succes en gewoon erbij blijven/alert tijdens eten komt goed ?

Bedankt voor tips. Maar als je het dan in kleine blokjes snijd. Pakken ze het dan zelf? Of stop je dat in de mond? Brood laat ik hem inderdaad stukje voor stukje zelf pakken en heb ook nooit zacht gemaakt. Dit is dan voor ons weer de volgende stap en dat vind ik dan toch weer spannend haha. 

Ik maakte altijd kleine stukjes en legde dat in een bakje of op een bordje. En dan met lepeltje en vorkje erbij. De ene keer pakte ze het met haar vinger, de andere keer vond ze de vork of lepel heel interessant. Zonder verder stimuleren, at onze dochter dus voor haar 1e verjaardag al prima met bestek ??‍♀️
Het is idd gewoon proberen. Waar je vooral voorzichtig mee moet zijn, zijn dingen die de luchtpijp helemaal af kunnen sluiten. Dus druiven of cherry tomaatjes. Als die in hun keelgat schieten, kan dat echt heel gevaarlijk zijn. Dus die snijd ik altijd door de helft. Maar verder idd gewoon proberen en zal per kind verschillen. Onze dochter heeft nergens moeite mee gehad en kauwde vanaf het begin goed, dus ik was vrij makkelijk.. Hopelijk bij jou hetzelfde! 

Hier hebben we een dametje dat het zelluf wel kan, en altijd een drama maakte van voeren. Dus wij gaven al snel stukken. Wel eerst met erg zachte dingen begonnen die ze nog makkelijk in een vuistgreep vast kon pakken en "afbijten". Zoete aardappel, wortel, banaan, broccoli, brood etc. 

als richtlijn hou je aan pinkvorm. Zo smal en lang. Dan kunnen ze het makkelijk grijpen en afsabbelen. 
Ronde vormen altijd in kwarten, zeker als het een velletje heeft. Bosbessen kun je wel door de helft doen. 
Als ze beter gaan pakken met hun vingertjes en betere mondmotoriek hebben, kun je stevigere dingen toevoegen en wat kleinere stukjes geven. 

Zelf heb ik veel gehad aan googlen op baby led weaning. Dit is wat anders, vergelijkbaar met de rapley methode. Je bent begonnen met puree, wat helemaal niet slechter is, maar daardoor geen BLW. ik had dat ook. Maar er wordt veel uitgelegd over hoe je eten serveert, en als je op plaatjes googled, dan zie je zelfs infographs over hoe je het beste dingen kunt snijden voor ze. 
Op facebook is er ook een groep waar ik een tijdje in mee keek, maar na een tijdje vond ik het veel druk om alles super perfect te doen. Toch blij dat ik het gedaan heb, want daar kwamen ook veel onzekerheden over niet willen proberen of kokhalzen vs stikken voorbij. Veel goede uitleg over stukken eten.

Terug
Bovenaan