stuwing en medicijnen

Hallo,
Ik heb een vraag over het geven van flesvoeding i.p.v borstvoeding, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en mij daarbij kan helpen. Ik ben nu 34 weken zwanger en heb om verschillende uiteenlopende redenen besloten dat ik flesvoeding wil gaan geven. Afgezien van de negatieve reacties daarop uit mijn omgeving erger ik me ontzettend aan de gebrekkige informatie die daarover te vinden is. Ik weet inmiddels welke flesvoeding geschikt is, maar op 1 vraag krijg ik geen duidelijke antwoorden. Volgens mijn verloskundige krijg je ook als je geen borstvoeding geeft toch last van stuwing en dit kan soms erg pijnlijk en erg zwaar zijn. Wie heeft daar ervaringen mee. Mijn verloskundige heeft mij ook verteld dat er geen medicijnen meer gegeven worden om de lactatie tegen te houden. Vroeger werd dit wel gedaan en in het buitenland is dat ook nog steeds de normaalste zaak van de wereld. Zijn er vrouwen die dergelijke medicijnen toch gebruikt hebben die iets willen vertellen over hun ervaringen daarmee?
 
Ik ken die medicijnen niet, maar weet uit ervaring dat die stuwingen maar een paar dagen duren. Je kunt dan het beste een heel strakke bh dragen (ook 's nachts) en ijscompressen helpen ook goed. Dat verkoelt wat. Bij mij heeft het maar een dag of 3 geduurd en met deze hulpmiddeltjes was het goed te doen. Vaak is stuwing veel pijnlijker en vervelender voor vrouwen die wel bv geven omdat die deze trucjes juist niet mogen toepassen, dat is niet goed voor de melkproductie. Maar in jouw geval kun je de stuwingen dus gewoon te lijf gaan. En wat die negatieve reacties betreft, ik erger mij daar ook behoorlijk aan. Zelf heb ik ook voor flesvoeding gekozen en vind daar niks mis mee. Bv zal best gezonder zijn dan flesvoeding, maar dat wil niet zeggen dat flesvoeding dus niet gezond is. Bv is iets waar je je prettig bij moet voelen anders moet je het niet doen, het is namelijk soms best afzien.
succes verder met je zwangerschap en de bevalling.
 
Ik geef zelf borstvoeding (mijn dochter is nu 14 weken), maar vind dat iedere (aanstaande) moeder zelf moet kiezen waar ze zich prettig bij voelt. Ik heb, zoals volgens mij iedereen, in het begin ook last gehad van stuwing. Bij mijn oudste heb ik dat ook gehad in het begin en later bij het afbouwen van de borstvoeding. Inderdaad even vervelend, maar echt niet onoverkomelijk hoor! Ik heb ook ijscompressen gebruikt. Bij beide kinderen heeft de kraamverzorgster die voor me gemaakt, maar het is heel simpel. Gewoon ouderwets maandverband (dus niet van die ultradunne) of kraamverband goed nat maken, in een plastic zakje doen en gebogen in de vriezer leggen, bijvoorbeeld over een brood. Als je ze wilt gebruiken, doe er dan een doek of washandje omheen en prop ze in je bh. Ziet er niet uit, maar helpt wel!
 
Deze medicijnen heten dostinex en wordt alleen bij hoge uitzondering gegeven omdat ze nogal veel bijwerkingen hebben bv misselijkheid, duizeligheid en stuwing kun je altijd nog krijgen. Dus kun je beter 1 of 2 dagen stuwing hebben is niet leuk maar als je voorzorgsmaatregels neemt dan kan het meevallen. Trek vanaf de bevalling een goede stevige BH aan of laat je borsten opbinden de kv weet wel hoe dat gaat moet je wel veiligheidsspelden en navelbandjes in huis hebben drink niet al te veel, kom niet te veel aan de borsten, en voor de pijn mag je rusttig een pijnstiller hebben, de boven genoemde tip met maandverband werkt ook goed en wat ook goed helpt is gekneusde koude wiite koolbladeren op de borst, klinkt gek maar helpt wel. En je hoeft je niet schuldig te voelen omdat je FV gaat geven beter zo dan opgefokt de borst.

Succes en hopelijk valt de stuwing straks mee
Gr. Sannie
 
Hoi
Ook ik heb 19 maanden geleden gekozen voor FV en ben nu zwanger van de tweede en ga weer FV geven.Ik heb helemaal geen last gehad van stuwing terwijl ik toch in het begin wat probeerde te kolven want tja alle opmerkingen he???er was zelfs iemand die mij thuis ging bellen met de mededeling dat ik door moest zetten en niet op moest geven, tjee wat voelde ik me ellendig toen. Nu is er met mij geen discussie meer mogelijk, ik ga FV geven en discussie gesloten, zeg ik vastberaden tegen iedereen die zich er zonodig mee moet bemoeien. De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar denken he. Dus laat je niet van de wijs brengen gewoon doen wat jullie willen!!!! Sterkte
 
Die medicijnen worden inderdaad niet meer voorgeschreven vanwege de mogelijke heftige bijwerkingen en een verhoogd risico op borstkanker. Maar er zijn ook natuurlijke middeltjes om stuwing tegen te gaan of te verlichten. Koude compressen kunnen inderdaad helpen. Een ander huis-tuin-en-keukenmiddeltje zijn koolbladeren, die je in de koelkast hebt gelegd.

Salie staat bekend als lactatieremmend, dus je kan bijv. saliethee trekken of het door je maaltijd doen. Schijnt erg effectief te zijn. Je borsten opbinden wordt tegenwoordig afgeraden, omdat dat kan leiden tot harde plekken en evt. een borstontsteking.

Groetjes,
Pauline
 
Hallo,

Ik heb geprobeerd om borstvoeding te geven, maar sloeg helaas niet aan. Ik heb dus wel enorme last gehad van stuwing, maar ik kreeg wel tabletten van de huisarts voorgeschreven, is nu 4 maanden geleden. Maar had nog ontzettende hinder van stuwing, echter geen last van bijwerkingen.

Wat in jouw geval belangrijk is als je nu al weet dat je flesvoeding gaat geven is om na de zwangerschap niet te veel te drinken, daar dit de aanmaak van moedermelk stimuleerd. Wat ik ook deed was twee natte washandjes om een brood heen vouwen, wachten tot dat deze bevroren waren en als ik dan erge stuwing had dan legde ik deze tegen mijn borsten aan.
He succes er mee en trek je niets aan over al die `goedbedoelde`adviezen waarom BV veel beter is, tuurlijk is het beter als FV, maar jij moet je er ook lekker bij voelen!
 
Terug
Bovenaan