Suikertest OGTT

Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen. Ik zou een risico zijn omdat ik pcos heb (overigens nooit last van gehad en direct zwanger), nu ben ik doorgestuurd voor een ogtt test. Ik zie hier heel erg tegen op, omdat ik niet tegen bloedprikken kan en nu moet het zelfs 2x nuchter… Zelf hou ik al paar weken mijn suiker in de gaten, ook met dagcurves, deze zijn altijd goed (zelfs aan de lage kant). De verloskundige stond achter mij, alleen zei ze dat de ogtt 100% betrouwbaar is. Zijn er hier vrouwen die ook eerst thuis goed testte en toch een afwijkende uitslag hadden tijdens de test? Ook vraag ik me af wat er na zo’n afwijkende uitslag gebeurt, moet je dan thuis ook eerst dagcurves bijhouden zodat de diabetesverpleegkundige een dieet kan opstellen?
 
Oei, vervelende situatie. Ik snap wel dat je verloskundige 100% zeker wil zijn dat alles goed zit. Ik zou je aanraden om inderdaad iets mee te nemen om te eten voor vlak na de test en om voldoende afleiding te voorzien voor tijdens het wachten. Wat water drinken mag je sowieso wel tijdens de test. Bij mij hadden ze toen een ‘slotje’ gestoken in mijn arm zodat je maar 1 keer echt een prik moet krijgen en ze de andere keren gewoon zo bloed konden afnemen. Aangenaam is de test sowieso niet maar ik denk dat je zorgverleners wel een goede reden zullen hebben om hem toch aan te raden.
 
Wat er bij een ogtt gebeurt is dat je lichaam met een hele sloot suiker moet omgaan. Daarmee kunnen ze zien hoe goed jouw lichaam (lees alvleesklier) de insulinetoevoer aanstuurt. Je kan door bepaalde voedingsmiddelen de waarde drukken, vandaar de ogtt. Kennelijk is het hebben van PCOS een risicofactor. Dat je direct zwanger was, is hierbij niet relevant. Ik kan alleen de 2x nuchter niet volgen. Er wordt naar mijn weten 1x nuchter geprikt. Dan het suikerdrankje drinken en daarna ik meen 1 uur en 2 uur (of ergens iets daar tussenin) dus niet nuchter geprikt. Als je uitslag afwijkend is (je bloedsuikerspiegel blijft te hoog na het suikerdrankje), dan zal je verloskundige wel vertellen wat de vervolgstappen zijn.
 
Terug
Bovenaan