suikerziekte

Hoi,

Ik ben hier nieuw en ik heb een vraag. Ik ben net zwanger en hoorde vandaag na bloedprikken dat ik waarschijnlijk suikerziekte heb. Het is nog niet duidelijk of het zwangerschapsuiker is of dat ik het al had voor ik zwanger raakte. Ik kan pas donderdag bij de huisarts terecht, maar misschien kan iemand me helpen:
- heb ik nu meer kans op een miskraam (heb ik wel eens gehoord)?
- moet ik aan de medicijnen of dieet?

Groetjes, Mijke
 
Hoi Mijke,

Ik heb net een zwangerschap achter de rug met zwangerschapsuiker.
Mijn suiker werd ontdekt toen ik ongeveer 26 weken zwanger was. Moest eerst dieet houden, maar al snel bleek dit niet te helpen. Dit was mijn derde zwangerschap en bij de vorige 2 hielp een dieet wel. Nu moest ik insuline gaan spuiten. Je kan geen tabletten slikken, omdat dit niet veilig voor de kleine is. Insuline is een stof die het lichaam ook zelf aanmaakt en is daarom veilig om te gebruiken.
Ik moest elke dag m'n waardes bijhouden en als die omhoog gingen werd de insuline daar ook weer op aan gepast. Ik was onder begeleiding van een gynaecoloog, internist en diabetes verpleegkundige.
Op deze manier is bij mij de suiker goed onder controle gebleven.Ik ben 11 aug. j.l bevallen met 38,1 weken zwangerschap van een gezonde zoon. Hij woog 2925 gram, niet erg groot dus. Ik werd ingeleid ivm de zwangerschapsuiker.
Alleen de eerste suikerwaarde van m'n zoon was iets te laag, maar de keren daarna was het prima. Ik heb zelf gisteren ook weer een dagcurve moeten maken, ik moest dit doen 2 weken na mijn bevalling. Mocht direct na de bevalling stoppen met insuline spuiten. De waardes waren gisteren ook weer prima. Ik ben dus helemaal van de suiker af nu. Moet nog wel blijven opletten voor de toekomt. Je schijnt meer kans te maken op ouderdomssuiker. Ik ben in deze zwangerschap 4,5 kilo afgevallen. Ben nu zelfs 15 kilo minder dan voor m'n zwangerschap. Ik kan dit makkelijk missen en wil mijn gewicht nu ook zo houden of nog wat meer afvallen. Dit is ook beter voor mijn gezondheid in de toekomst.
Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je  nog meer  vragen hebt hoor ik het wel.
 
Groetjes, Sandra
 
Hoi Sandra,

Bedankt voor je reactie. Het is goed om te horen dat je met een dieet en insuline de suiker onder controle kan houden én dat je bevallen bent van een gezonde zoon!
Ik mocht onverwachts toch vandaag langs bij de huisarts. Tot nu toe hoef ik alleen maar op dieet, maar zodra de waarde boven de tien komt, zal ik ook insuline moeten spuiten.
Nogmaals dank je wel!

Groetjes, Mijke
 
Bij mij werd het ook in een vroeg stadium ontdekt waardoor niet duidelijk is of het zwangerschapsdiabetes is of dat ik het al had voor de zwangerschap. Het zou ook door medicijngebruik (prednisonkuur) kunnen zijn gekomen. Ik moet nu een dieet volgen (weinig koolhydraten en geen suiker) en dat gaat op zich goed vind ik. Alleen dediabetesverpleegkundige wil mij nu toch waarschijnlijk op insuline zetten omdat ik nog zo'n lange weg te gaan heb. Wil ik zelf eingelijk liever niet, maar wat moet dat moet he....

Wel moet ik ook proberen aan te komen en dat is lastig als je geen suiker mag en niet teveel mag eten. Iemand tips???

Ook ben ik bang voor de gevolgen want je leest wel enge dingen over suiker vroeg in de zwangerschap.
 
Goedenavond. Ik weet sinds 15 september dat ik zwanger ben. Het was totaal onverwacht, omdat ik al maanden niet meer ongesteld ben geworden. Werd 3 weken geleden pas misselijk en weet het aan stress.Ik heb al sinds 1995 suiker en gebruik bijna 2 jaar een insulinepomp. Helaas is mijn suiker niet zo gereguleerd als het zou moeten en ben bang dat dit gevolgen heeft voor het kindje. Ik probeer nu mijn suiker onder de 8 mmol   te houden, maar dit vind ik behoorlijk lastig. Ik moet de 22e en dat is dus morgen naar het ziekenhuis voor een termijnecho en meteen door naar de gyneacoloog. Ik hoop dus dat alles goed is met de baby en dat ik ook te horen krijg hoe ver ik ben met de zwangerschap. Zijn er meer mensen die suikerziekte hebben en toch onverwacht zwanger zijn geworden?
 
Terug
Bovenaan