taakverdelingen binnen gezin

hallo,

ben nieuw hier..
ik ben wel eens benieuwd hoe het met de taakverdelingen binnen de gezinnen gesteld is.
ik doe namelijk veel (alles) in het huishouden, werk 32 uur..sta in de weekenden altijd als eerste op. partner is in de weekenden veel moe..
ik kan me hier zo aan ergeren.

groet.

Hi!

Ik ben blij dat ik niet de enige ben! ik ben dan nu wel even werkloos, maar daar in tegen doe ik alles in het huishouden en doe de 2 kids van 3 en 0.
Hij brengt ze savonds naar bed, maar als er snachts iets is dan ben ik de pineut ( ook in het weekend) in het weekend sta ik ook als eerste op en geef de kleinste de fles en doe de kleren aan van de oudste. In de tijd dat hij geen contractverlenging had gehad en ik 32 uur in de week werkte, zwanger was van de tweede en ook nog 1 dag in de week naar school ging, deed ik ook vrijwel alles thuis. Dus we zitten in t zelfde schuitje. blijkbaar zijn alle mannen zo;)

Groet

hoihoi,

oohh wat fijn om je reactie te lezen...voel ik me niet meer zo alleen..
ik denk ook vaak bijmezelf ja ze zullen zo wel in elkaar zitten..maar ja gek wordt ik er soms van.
dus jij hebt nog een kleintje van 0 en al een meid van 3..
ik heb ook een dochter van 3,5 en ben nu 10 weken zwanger, eindelijk na 3 jaar.
heerlijk weer zo'n kleintje erbij dadelijk.

wat voor opleiding heb je gedaan?

groet...

gefeliciteerd met je zwangerschap!
Er moet straks een heleboel veranderen, ik hoop vandaag te horen of ik een nieuwe baan heb, dan ben ik weer vaak van huis. dus andere dingen moeten we dan samen doen, waaronder ook het schoonmaken en het opvoeden! dat heb ik een hele tijd alleen gedaan!
Dus jij bent ook druk bezig je kleine voor te bereiden op school. Mijn meisie wil echt ontzettend graag! ze kan bijna niet wachten! Als ik weer ga werken dan gaat ze nog even naar kdv! spannend allemaal!

Wij werken ook allebei, mijn man fulltime (een hele zware lichamelijk job) en ik werk 2 dagen in het onderwijs. Op de dagen dat ik thuis ben, doe ik het huishouden. Ik doe dan ook de was en op zaterdag en zondag probeer ik zoveel mogelijk vrij te plannen.
Mijn man helpt altijd mee met tafeldekken, opruimen en afwassen, hij kookt in de weekenden. De kinderen doe ik eigenlijk altijd in bad. En als we beiden gewerkt hebben, doen we ze samen naar bed. Als ik thuis ben geweest en hij moe is dan doe ik beide kids naar bed. Hij houdt de tuin bij en ik doe de boodschappen. 's Nachts ga ik eruit (komt niet vaak meer voor) als ik overdag bij huis ben en als ik werk en er is echt wat doen we het om en om. uitslapen doet mijn man vaak wel in het weekend, hij moet elk morgen om half 6 zijn bed uit en ik kan altijd tot minstens kwart voor 7 liggen, ook als ik werk. Vanmorgen was het zelfs 8 uur. Als ik erg moe ben, om redenenen dan is mijn man bereid om eens een ochtend de kinderen voor zijn rekening te nemen. Ook kan ik regelmatig een dagje uit en neemt mijn man de taken over (vindt ie niet altijd geweldig, maar hij weet wel dat ik het ook nodig heb dus neemt zijn verantwoording wel!) In de vakanties gaan we er om en om met de kinderen uit en neemt hij de kinderen over zodat ik het huishouden makkelijker kan doen, ook is hij bereid om de stofzuiger te pakken.

Ik vind het een eerlijke taakverdeling. En zo hoort het ook te zijn. Wie het meeste thuis is moet ook het meeste thuis doen. Het moet gewoon eerlijk verdeeld worden. En tja... mannen zien de zorg voor de kids vaak ook gewoon niet, daar zijn ze niet op ingespeeld. Wij hebben het vanaf het begin op ons genomen en moeten het hen gewoon vragen. Dat kan mij ook wel eens ergeren. Zo hebben wij nu de afspraak: "Wie de poepbroek ontdekt, moet m verschonen!" Haha... zo moet mijn man ook wel eens. Alhoewel ik m vaker ontdek want ik zie gewoon aan mijn zoon dat ie staat te poepen.
Helaas zal het altijd wel zo blijven denk ik en is dat ook niet de natuur? Je hebt als moeder je kinderen onder je hart gedragen en daardoor ben je er meer op gericht en zij op jou... wie roepen ze al eerst als ze pijn hebben??. Niet dat onze mannen niet van ze houden maar zij zijn meer gericht op hun werk en zien minder wat ze thuis kunnen doen. Mijn mening is dan ook dat de vrouw meer op de kinderen en het huishouden gericht moet zijn en dat de man meer op zijn werk, inkomsten... belangrijk! 5 dagen in de week een zware baan is ook een flinke taak hoor. Ik denk dat we ons als moeders wel eens flink kunnen vergissen in wat onze mannen overdag allemaal voor werk verzetten.

Wij kunnen tenminste tussendoor eens lekker gaan zitten als onze uks slapen of voor de tv zitten. Wij kunnen met mooi weer in de speeltuin gaan zitten genieten van het zonnetje, geen mens die ons verplicht iets in het huishouden te doen. Ja... we hebben natuurlijk de kids continue om ons heen, echt vrij ben je niet. Maar als je fulltime werkt ben je ook niet vrij, dus ja... wij hebben wel iets meer ruimte.
Dat neemt niet weg dat we niets van onze mannen mogen verwachten in de weekenden en de vakanties. Als ze dan nog niets willen doen, dan is er wel iets scheef gegroeid en daar ben je zelf wel debet aan, praat erover en bespreek wat je van hem verwacht, concreet!

Succes dames wees niet tevreden met hoe het nu is maar wees wel reëel, als je zelf alle dagen bij huis bent vind ik dat je niet van je man hoeft te verwachten dat ie er 's nachts uitgaat of 's avonds de stofzuiger nog pakt.

Goeie mannen bestaan toch;) nee ik vind ook niet dat als ik thuis ben schoon moet maken en snachts er uit moet, maar hij weet dat ik hem soms wel verwacht van hem dat hij iets doet, zoals t konijnenhok schoonmaken of t aquarium. Als ik het hem vraag, dan zegt hij dat hij t gaat doen, maar hij wacht zo lang dat ik me er aan ga ergeren en t zelf maar doe. Dat is soms wel meer dan een week en dan heb ik t ook wel drie keer gevraagd. Communicatie is er hier echt wel, maar hij ziet dingen niet of wil ze niet zien. Het is een hele goeie vader voor zijn kinderen, maar ik erger me soms aan zijn reacties tegenover mij. Daar baal ik soms van.

Terug
Bovenaan