Taal- en ontwikkelingsachterstand 2,5 jaar

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn zorgen met jullie delen. Misschien hebben jullie hier ook ervaring mee.

Ik heb één zoon. Mijn zoon is 2,5 jaar. Hij is lief, tevreden en gezond. Dat is voor ons natuurlijk het belangrijkste.

Maar we lopen toch tegen het één en ander aan. Mijn zoontje praat nog niet. Hij heeft een VVE indicatie gekregen en hij krijgt logopedie (sinds een aantal weken/maanden). Wij zien nog weinig vooruitgang. Daarom zijn wij bij het audiologisch centrum geweest. Aan het gehoor ligt het niet maar ze willen hem toch verder onderzoeken (zijn sociaal emotionele ontwikkeling). Ze vinden hem namelijk nog erg jong overkomen. Hij maakt wel goed contact met ons en andere kinderen maar speelt niet echt samen. Ze denken dat er meer is dan alleen een taalachterstand.

Ik ben hier erg van geschrokken. Ik had dit niet verwacht. Natuurlijk weet ik dat hij laat is met praten. Daar maak ik mij ook zorgen om. Maar in zijn spel en verdere ontwikkeling zie ik verder weinig zorgbarends.

Daarnaast is hij met alles erg laat geweest. Hij begon op zijn eerste verjaardag pas te kruipen en bij 1,5 jaar zelfstandig te lopen. Het is echt een laatbloeier (was ik overigens ook).

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak mij zorgen en ik weet niet zo goed wat ze bij het audiologisch centrum gaan testen en wat daar uit kan komen.

Als je zelf een laatbloeier bent, misschien een goed idee eens met je ouders te praten?
Testen kan meestal niet veel kwaad, maar soms wel duidelijkheid geven.

Ik vind kruipen met 1 jaar misschien wel laat, maar zelfstandig lopen met 1.5 jaar vind ik best OK. Ik heb het wel  eens later gehoord. Er is nog een topic van een kindje dat met 2 nog niet praat. Daar staat ook een reactie bij van iemand die tot 5 jaar niet praatte en daarna gewoon goed. Dus het kan best goedkomen. Testen kan idd geen kwaad. Als er wel extra hulp nodig is, kun je dat maar beter weten voordat hij op school een achterstand op gaat lopen?

Terug
Bovenaan