Taalontwikkeling peuter 2 jaar

Hallo allemaal, mijn zoontje is bijna 2 en ben vandaag bij het consultatiebureau geweest. Eigenlijk was alles goed, behalve (volgens de jeugdverpleegkundige) de taal. Mijn zoontje kan zo'n 6 a 7 woorden zeggen en nog een aantal "woorden" waarvan ik begrijp wat ze betekenen, maar wat dus nog niet echt een woord is. Hij doet de dierengeluiden na, doet kleine opdrachtjes, wijst alles goed aan in de boekjes en snapt heel goed wat wij zeggen. Ik praat de hele dag tegen hem, lees veel voor en wanneer hij iets zegt (of poging tot) dan zeg ik het juiste woord erbij. Toch moet ik over 3 maanden terugkomen en ondertussen een lijst invullen van welke woorden hij kan zeggen, ik vind dit eigenlijk zelf niet nodig. Ik maakte mij totaal geen zorgen over zijn ontwikkeling, maar merk dat het me nu toch een beetje dwarszit en dat ik er onzeker van word. Ik ben mij er heel goed van bewust dat elk kindje zich op zijn/haar tempo ontwikkelt, maar ik heb nu het idee gekregen dat mijn zoontje dus een beetje achterloopt qua taalontwikkeling. Ik weet ook niet zo heel goed wat ik nu met dit bericht wil, denk gewoon een beetje van me afschrijven en wat op zoek naar herkenning.
 
Misschien voor jezelf ook goed om in de gaten te houden wat hij kan? Kan zijn dat hij opeens een inhaalslag maakt, kan zijn dat hij net wat meer ondersteuning nodig heeft.
 
Het consultatie bureau kijkt vooral naar wat afwijkt van de standaard, om naar aanleiding daarvan advies te geven.
Je bent niet verplicht ernaar toe te gaan.

Maar als er werkelijk een achterstand blijkt te zijn, kan dat beter vroeg dan laat aangepakt worden.

Maar je hoeft je nu echt nog niet teveel zorgen te maken. Sommige kinderen zijn nu eenmaal wat sneller/langzamer dan anderen. Sommige kunnen lopen voor ze kunnen zitten. Betekend verder weinig met betrekking tot wat ze kunnen wanneer ze volwassen zijn.
 
Bedankt voor de reacties, ik zal het de komende tijd in de gaten houden. Natuurlijk is het goed als ze ergens op tijd bij zijn. Ik maak me voor nu ook verder geen zorgen.
 
De actieve taal van je zoontje loopt op dit moment inderdaad wat achter* op die van leeftijdsgenootjes,… maar als jij je geen zorgen maakt en het idee hebt dat hij wel veel begrijpt kun je het voorlopig even aankijken. Ik kan me wel voorstellen dat het consultatiebureau een extra controle moment met jullie inplant. Dan kunnen jullie met elkaar monitoren hoe hij zich binnen die paar maanden ontwikkelt. (*Even als referentie: op de leeftijd van je zoontje zou hij nu eigenlijk moeten gaan beginnen met twee woord zinnetjes. Bijv; papa weg, auto daar. Etc.)
 
Bedankt voor je reactie. De twee woord zinnetjes kan hij nog niet. Wel begrijpt hij alles en er is gelukkig niks mis met zijn gehoor. De afspraak is pas over 3 maanden, hopelijk zit er in die tussentijd wat verbetering in. En we blijven zelf natuurlijk ook veel oefenen.
 
Terug
Bovenaan