Taalontwikkeling vragen

<p>Onze dochter is nu ruim 16 maanden oud. We zien dat ze de afgelopen 2 maanden ineens veel verandert op het vlak van taalontwikkeling. We horen de eerste echte woordjes. Haar gebrabbel is anders. Ze is nieuwsgierig naar alles, hoe heet dit? </p><p>Wel vallen me een paar dingen op. En ik vraag me af hoe dit bij andere kindjes gaat. Het zal allemaal wel normaal zijn. </p><p>- Ik merk dat ze woorden ook vaak weer vergeet. Bijvoorbeeld een maand lang het woord voor aardbei kennen en het daarna weer paaaa noemen. Zoals ze alles noemt als ze het woord niet kent. Ze heeft ook wel weken dat ze er even de brui aan geeft en geen enkel woord meer gebruikt. Pakt het later wel weer op. </p><p>- Ze gebruikt nu veel gerichter pappa en mamma. Mamma? Ja schatje? En dan vragen wat iets is. Maar nu proberen we te wijzen en "wie is dat" te vragen. Ze noemt ons beiden pappa. En als ik vraag "wie is T..?" Dan snapt ze niet dat we haar bedoelen. Ik wist niet dat pappa en mamma zeggen, en reageren op eigen naam, los staat van ze ook aan kunnen wijzen. </p><p>- Plaatjes benoemen vindt ze nog erg moeilijk. Ze weet bijvoorbeeld wat broodje is. Zegt dan ook Booo. Maar als je een plaatje van een broodje laat zien, dan weet ze het woord niet. Ook als ik vraag "waar is het broodje" dan wijst ze nog steeds gewoon random wat aan. Ze herkent echt niks van een plaatje. </p><p>Nou ja, ik hou van mn dochter observeren. En de leukste dingen vallen op. Ik geniet van alle ontwikkelingen. Maar dan vallen dit soort dingen ook op, en dan denk ik: hoe werkt dat dan? En hoe doen andere kindjes dat? Ik blijf gewoon lekker kletsen en oefenen hoor. </p>
 
Heel herkenbaar, mijn zoon van inmiddels 21 maanden heeft precies hetzelfde. Hij gebruikt ook woorden om ze vervolgens na een tijdje niet meer te kennen. Ik heb deze vraag eens gesteld op het consultatiebureau en het schijnt heel normaal te zijn. Je kind legt dan waarschijnlijk de focus op een andere ontwikkeling. Vaak als je kind motorisch gezien groei doormaakt, blijft de taalontwikkeling achter. Het is maar net waar op dat moment de interesse ligt.

Wat betreft het aanwijzen hebben wij het boekje mijn eerste honderd woorden gekocht. Met oefenen kan hij nu alle woorden aanwijzen. Ook als ze op een hele andere bladzijde staan. De woorden zelf uitspreken zit er nog niet in.

Papa en mama kent mijn zoon ook al een tijdje. Het verschilt per periode hoe we heten. Soms zijn we allebei papa en dan een paar weken later zijn we beide weer mama… komt vanzelf goed ;)

 
Leuk he dat leren kletsen!
Je zal gaan merken dat je dochter in het komende jaar echt een explosie krijgt qua begrip en spraak.
Dat ze bepaalde woorden ineens niet meer zegt is normaal, in haar hoofd is ze alweer ergens anders mee bezig.
Ons zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden en in de afgelopen tijd merk ik ineens dat hij zelf met woorden komt waarvan ik denk "ik wist helemaal niet dat je dat woord kende", het woord van gister was "slagroomtaart", die hij dus een paar weken geleden op een verjaardag heeft gegeten en had besloten dat die persoon dus slagroomtaart voor hem ging bakken ?

De verbanden nog niet kunnen leggen met 16 maanden is heel normaal, ze zeggen en doen op die leeftijd echt wat ze willen en wanneer ze dat willen.

Rond de 18/19 maanden was er een slaapregressie/verlatingsangst-piek en vanaf dat moment is hij echt van een dreumes naar een peuter gegaan, waarin hij ineens heel goed kon praten en motorisch ook echt ineens heel veel ontwikkelingen had doorgemaakt.

Geniet ervan ?
 
Dat klinkt als heel normaal allemaal! Kindjes doen dat allemaal weer anders, dat vind ik altijd interessant om te zien. Mij dochter is dezelfde leeftijd en is best vlot. Zegt al heel veel woordjes, aanwijzen en zoeken in een boek doet ze heel graag en ook goed. Sinds een paar weken zegt ze dan ook eindelijk de M en daarmee mama ipv papa tegen mij ;) Eigen naam kan ze ook zeggen, maar vaak als ze zichzelf ziet zegt ze 'baby' ? Reuze interessant die taalontwikkeling!! Ze verbaast me ook elke keer weer met hoeveel ze snapt of dat ze ineens wat na zegt. Zo zegt ze ook altijd 'huppatee' als ze iets ergens in doet of van een stoepje af loopt ? Lekker van genieten, het gaat zo snel!
 
Wat leuk en herkenbaar om jullie verhalen te lezen! 
Ik ben heel benieuwd naar die explosie. Ze wil zelf ook zo graag beter kunnen uitleggen wat ze bedoelt merk ik. Veel frustratie als ik het niet direct snap. 
Boek met eerste honderd woorden en flapjes hebben we sinds een maandje in huis ja. Ze is heel gebiologeerd, maar het juiste plaatje zoeken lukt nog niet. We blijven oefenen. 
Ze begrijpt gelukkig wel heel veel van wat we tegen haar zeggen. 
Ik moest wel lachen op de huppatee! Wij hebben zoiets van heel recent. Ze raakte steeds een lampenbolletje aan als de lamp aan stond. Dus ik heb een heel gesprekje met haar gehad over hoe het erg heet is en dus pijn kan doen, auw! En nu is alles dat ook maar een beetje warm aanvoelt auw! Mamma auw. Aauaauauaw, mammaaaa. Mamma AUW!! Heb je me nou gehoord, dit is auw! ?? Maar het had wel effect, want als ik nu zeg dat de oven heet is, of haar eten, is ze heel voorzichtig. 
Dankjewel voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan