<p>Onze dochter is nu ruim 16 maanden oud. We zien dat ze de afgelopen 2 maanden ineens veel verandert op het vlak van taalontwikkeling. We horen de eerste echte woordjes. Haar gebrabbel is anders. Ze is nieuwsgierig naar alles, hoe heet dit? </p><p>Wel vallen me een paar dingen op. En ik vraag me af hoe dit bij andere kindjes gaat. Het zal allemaal wel normaal zijn. </p><p>- Ik merk dat ze woorden ook vaak weer vergeet. Bijvoorbeeld een maand lang het woord voor aardbei kennen en het daarna weer paaaa noemen. Zoals ze alles noemt als ze het woord niet kent. Ze heeft ook wel weken dat ze er even de brui aan geeft en geen enkel woord meer gebruikt. Pakt het later wel weer op. </p><p>- Ze gebruikt nu veel gerichter pappa en mamma. Mamma? Ja schatje? En dan vragen wat iets is. Maar nu proberen we te wijzen en "wie is dat" te vragen. Ze noemt ons beiden pappa. En als ik vraag "wie is T..?" Dan snapt ze niet dat we haar bedoelen. Ik wist niet dat pappa en mamma zeggen, en reageren op eigen naam, los staat van ze ook aan kunnen wijzen. </p><p>- Plaatjes benoemen vindt ze nog erg moeilijk. Ze weet bijvoorbeeld wat broodje is. Zegt dan ook Booo. Maar als je een plaatje van een broodje laat zien, dan weet ze het woord niet. Ook als ik vraag "waar is het broodje" dan wijst ze nog steeds gewoon random wat aan. Ze herkent echt niks van een plaatje. </p><p>Nou ja, ik hou van mn dochter observeren. En de leukste dingen vallen op. Ik geniet van alle ontwikkelingen. Maar dan vallen dit soort dingen ook op, en dan denk ik: hoe werkt dat dan? En hoe doen andere kindjes dat? Ik blijf gewoon lekker kletsen en oefenen hoor. </p>