Taalontwikkeling

Mijn kindje van 16 maanden zegt nog niet veel. Laatst papa en bal. Als hij wat wil weten zegt hij “uh” en wijst. Cb zegt dat hij wat achter loopt met zijn taalontwikkeling. Moet ik mij zorgen maken?

Zou het wel in de gaten houden. Mijn oudste vondt ik erg achterlopen en met de 2 jaar controle op cb zeiden ze dat niks asn de hand was. Nu is ie 3 en heeft peuterschool en de logopediste daqr aangegeven dat ie idd achterloopt en nu heb ik met veel moeite voor elkaar dat ie naar logopediste mag. Hij wordt in januari 4 en gaat dan dus na kleuterschool dus ik hoop dat we nog op tijd zijn. Ik baal hier onwijs van omdat ik al dacht dat ie achterliep. Zou alle hulp aanpakken. Hoe vroeger hoe beter zeg ik maar

Mijn dochter is 19 maanden en pas in de laatste weken komen er af en toe wat verstaanbare woordjes uit, maar nog niet consequent. Maar ik heb helemaal niet het idee dat ze achter loopt ofzo.. ze begrijpt alles en is met andere dingen weer vlotter dus ik maak me eigenlijk totaal geen zorgen. Zowel cb als kinderopvang vinden ook dat ze het heel goed doet..

Ik zou me niet direct zorgen maken zolang je kindje wel al dingen begrijpt en bijv luistert naar zijn naam of kleine opdrachtjes als “pak je schoenen maar” snapt. Het kan ineens hard gaan met de taalontwikkeling. Misschien begint ze over een paar maandjes ineens steeds meer te praten. Maar ik zou het wel in de gaten houden. Als je kindje met 2 jaar niks of heel weinig zegt kun je altijd nog contact opnemen met een logopedist om eens te kijken of er idd een achterstand is.

Ons dochtertje had dit ook en tot 18 maanden is het niet veel meer geworden. Ze begreep wel alles heel goed en kon precies aanwijzen wat wij bedoelden. Na de 18 maanden ging het opeens ongelofelijk hard met haar taalontwikkeling en nu is ze net 2 jaar geworden en ligt ze zelfs op het niveau van een 3-jarige qua taal! Dus maak je geen zorgen, grote kans dat hij straks een inhaalslag gaat maken!

Geen zorgen hoor. Lijkt me vrij normaal. Mijn zoon was ook zo en inmiddels, met 21 maanden, komen er elke dag 3-4 nieuwe woorden bij ? Mijn dochter ontwikkelde zich ook zo en loopt nu flink voor in woordenschat en op taalgebied algemeen.

Mijn dochtertje van bijna 19 maanden zegt ook nog niet zoveel, maar begrijpt wel heel veel. Haar woordjes zijn papa, mama, die en ooooh. Geen idee of ze achterloopt. Ze is met de meeste dingen wat laat. Zo loopt ze nog maar net 2 weken zelf.
Haar zus is met alles wat sneller, die liep al toen ze 1 was en praatte al aardig toen ze 1.5 was. En nu kletst ze de oren van m'n hoofd (3.5 jaar).
Ik maak me er nog geen zorgen over, een kind doet alles op z'n eigen tempo.

Ik kan je aanraden om het boek ‘praten doe je met z’n tweeën’ te lezen en toe te passen. Het geeft praktische adviezen over hoe thuis de taal nog meer te stimuleren.
Je kan het nog een paar maanden afwachten. Maar ik zou wel navragen naar logopedie, vaak zijn hier namelijk wachtlijsten. Met 2/2,5 jaar zou ik zeker een start gaan maken met logopedie als hij nog achter loopt.
Hoe jonger je erbij bent, is vaak beter en halen ze het sneller in. Succes!

Terug
Bovenaan