tafelmanieren en groenten eten

Mijn dochter (13,5 maanden) gaan steeds moeilijker eten. Brood gaat goed, maar fruit en groenten verdwijnen op de grond. Ze doet dit ook echt expres en houd haar mond stijf dicht als we het in haar mond willen doen. Kip en patat gaat er wel in, hoewel dat ook leuk is om op de grond te gooien. Ik ben bang dat eten als machtstrijd nu al begonnen is. Het resultaat is dat ze zonder eten naar bed gaat en ons dat wakker houdt. Wat nu?
 
Mijn zoontje is nu 12 maanden en weigert regelmatig zijn eten. 5 minuten later pakt hij het soms ineens wel. Als hij erg weinig op heeft, pak ik hem 's avonds nog voor een fles. Het is hier ook een spel, maar ik probeer hem niet te dwingen, hoe verleidelijk dat soms eigenlijk wel is. Inmiddels begint de bui wel over te gaan, maar een aantal weken heeft hij wel slecht gegeten. Nu doen we sinds een paar dagen het samen met een lepel en dan wil hij wel.
 
Hier het zelfde probleem met mijn zoontje van 11 maanden.
Hij doet zijn mond wel open, maar spugt het weer uit op de grond. Ik probeer het een aantal keer en geef hem aan dat ik niet wil dat hij uitspugd, als hij doorgaat of niet meer wil eten stop ik er mee, geef hem dan ook niet wat anders (extra's) tot de volgende voeding. Zo eet hij de ene dag best veel en de volgende dag vrij weinig. Dit doe ik al bijna een maand zo, was laaste keer op CB wel goed gegroeid dus gaat wel goed zo.

Wat supertje zegt werkt bij mij ook goed, geef sinds kort een lepel in zijn hand, en ga dan met andere lepel hem eten geven, dan eet hij wel beter is mijn ervaring.
 
Een beetje afleiding kan goed helpen. Bijv een poppetje die helpt bij het eten. Of lekker zelf laten meedoen.

Maar als ze echt niet willen, moet je het negeren. Niet boos worden! Want boos worden is aandacht.

Als ze goed drinkt en slaapt zou ik me er niet ongerust over maken. Geef anders voor het slapen gaan nog een boterham als ze slecht gegeten heeft. Je zou er een fruithap op kunnen smeren zodat ze toch haar fruit krijgt.

En er zijn ook vitamines te koop, geeft het haar anders ter aanvulling.

Succes!
 
Ik weet hoe je je voelt. Onze dochter deed dit ook. Ze maakte er echt een spelletje van. We hebben alles geprobeerd van kwaad worden tot lief doen maar niets hielp.
Kreeg toen van iemand de tip om me er niet te druk over te maken. Ja makkelijker gezegd dan gedaan. Maar vanaf die tijd had ik wel zoiets van nouja eet je niet dan niet. ZE hongeren zichzelf echt niet uit. Ze kreeg trouwens wel altijd een toetje, omdat dit gewoon bij de maaltijd hoort. Omdat wij er niet meer zo'n probleem van maakten dat ze niet at, heeft ze het knopje omgedraaid en ging ze gewoon eten.

Dus probeer je er niet te druk om te maken.

Groetjes anninas
 
Onze zoon heeft ook fratsen met eten ondertussen. dingen op de grond gooien is erg leuk. Ook wil hij zijn pap niet meer eten. Brood wil hij wel, maar hij is echt van zijn schema af. Is ook herstellende van paar dagen koorts.

Van consultatiebureau krijg je folder over gezonde voeding vanaf 1 jaar - anders is het wel op internet te vinden. Daarin staat advies wat een kindje gedurende de dag ongeveer binnen moet krijgen.
Ik probeer ook rustig te blijven. Eten aanbieden - niet goed.....dan maar niet. Drinken ook steeds aanbieden. Maar maak me ondertussen wel zorgen.
Hij is wat tenger voor zijn lengte. maar nog niet te dun of zo. Ik weet dat ze zichzelf echt niet uithongeren - maar gevoelsmatig ligt het soms anders.
Pap vind hij niet leuk omdat hij dat met lepel krijgt - vind het leuker om zelf te eten.
 
Terug
Bovenaan