Tand vragen

<p>Mijn zoontje is net 1 jaar geworden en heeft al 8 tanden, 9e op komst! Ik probeer, met veel moeite, elke avond zijn tandjes te poetsen maar het gaat! Wanneer ga je eigenlijk voor het eerst naar de tandarts met je kind en wanneer ga je meer poetsen? Het kdv was opgevallen dat het lijkt dat naast zijn 2 voorste tanden zijn snijtanden ( 'draculatanden' noem ik ze) zitten...er lijken 2 tanden te missen.... Zit er nog veel 'beweging' in een melkgebit schuift er nog veel op? Dank voor antwoorden!</p>

In principe ga je naar de tandarts als ze 2 zijn geworden. Vanaf dan poets je ook 2x per dag. 
Het 1e jaar gaan wij 4 x per jaar naar de tandarts, maar echt om te wennen, zitten op de stoel, tandjes tellen, verder nog weinig spannends. Mijn zoontje ging iets eerder, maar die was met 1 jaar en 10 maanden heel erg hard op zijn voortanden gevallen. Die houden we extra in de gaten met foto's omdat er 1 tand dood is. Daarnaast heeft hij kaaskiezen, dus krijgt ook al fluoride behandelingen.
Bij mijn kindjes staan de tanden erg dicht op elkaar. Ik merk nu mijn zoontje groter wordt zijn kaak groeit en er steeds meer kiertjes tussen zijn tanden komen. Er wordt nu ruimte gemaakt voor het volwassen gebit, maar of dat genoeg zal zijn vraag ik me af. 
Dus ja, het blijft schuiven, ze worden groter, maar de melktandjes niet. Of de dracula tandjes ertussen passen durf ik niet te zeggen.

Ik vraag me af of ze het goed gezien hebben. Mijn zoontje van tien maanden heeft acht tanden en zijn snijtandjes boven lijken ook op hoektanden maar die komen pas later. 

Ik heb jaren bij de tandarts gewerkt en wij adviseerden altijd de kindjes gewoon met je mee te nemen naar de halfjaarlijkse controle. Gewoon van begin af aan zodat ze het een beetje leren kennen bij de praktijk. Vanaf een jaar of 2 lieten we ze in de stoel zitten en even tandjes tellen als het lukt. Zoniet dan een half jaar later weer proberen.

Mijn oudste zoon mocht zich met 3 jaar melde bij de tandarts. Ze hebben toen tanden geteld.
Mijn jongste is 1 jaar en 4 maanden en die heeft op zn hoektanden na alles. Naja nog 4 kiezen. Steeds als er tanden bij komen zorgen die dat de andere wat rechter gaan staan.
Wij poetsen bij de jongste 1x perdag en ja dan vaak in de houtgreep en soms laat ie het gewoon toe. De oudste poetsen we 2x per dag en die poetst met een pokemon app. Vaak moeten we hem nog wel helpen.

Mijn oudste zoon mocht zich met 3 jaar melde bij de tandarts. Ze hebben toen tanden geteld.
Mijn jongste is 1 jaar en 4 maanden en die heeft op zn hoektanden na alles. Naja nog 4 kiezen. Steeds als er tanden bij komen zorgen die dat de andere wat rechter gaan staan.
Wij poetsen bij de jongste 1x perdag en ja dan vaak in de houtgreep en soms laat ie het gewoon toe. De oudste poetsen we 2x per dag en die poetst met een pokemon app. Vaak moeten we hem nog wel helpen.

Terug
Bovenaan