Tandarts en zwangerschap

Hallo allemaal,

Ik zoek antwoord op mijn vraag. Wie heeft er ervaring met tandartsbezoeken tijdens de zwangerschap?

Hier even mijn verhaal:

Vlak voordat ik zwanger werd, nu in mijn 7 e week, heb ik na 4 jaar niet naar de tandarts geweest te zijn een afspraak gemaakt.                                                             Ik ben zeer angstig, heb periodes dat ik heel trouw ga en dus vaker behandeld moet worden, naast perioden dat ik een jaar of langer weer helemaal niet ga. Ik weet het, het is absoluut niet handig en goed, maar mijn angst wint het op die momenten!

Voordat ik zwanger werd en met de pil was gestopt , vond ik het weer tijd om naar de tandarts te gaan. Dit omdat ik vaker heb gehoord dat je tijdens een zwangerschap sneller en vaker problemen en last kunt krijgen met je gebit. Daarnaast wilde ik in de toekomst mijn kind(eren) angst ook absoluut niet meegeven. Niet wetende dat ik zo snel zwanger zou zijn!

De tandarts heeft bij de afspraak sowieso geen foto gemaakt omdat röntgenstralingen slecht zouden zijn. Gelukkig vond de tandarts het reuze meevallen. Er moeten twee vullingen worden vervangen, die zijn versleten.

Mijn vraag is nu: weet iemand of het geen kwaad kan om tijdens de zwangerschap verdoofd te worden? Ik wil namelijk zonder verdoving echt geen behandeling aangaan. Dat vind ik te spannend... en ik weet gewoon dat ik pijn ga ervaren en dat wil ik echt niet! Of kan ik beter wachten tot na de zwangerschap?

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap een verstandskies moeten trekken hier kreeg ik een speciale verdoving voor wat geen kwaad kan voor je kindje dit was wel via de kaakchirurg... ik zou het gewoon overleggen met je tandarts met oog op je zwangerschap en je angst om te kijken wat je het beste kan doen!!!

Ik zou er inderdaad ook vanuit gaan dat een tandarts dit prima weet, en even daar heen bellen met je vraag.

Je bent nu veel gevoeliger voor ontstekingen, ook in je mond, dus de arts zal weten of het verstandiger is om nu wat aan die versleten vullingen te doen, of dat het voor je mond rustiger is om ze nog even te laten zitten. Ik zou dus zeggen, laat je adviseren door een expert!

Mijn moeder had trouwens ook altijd erge angst voor de tandarts, maar ze heeft zich met ons erbij altijd groot gehouden en er een soort spelletje van gemaakt wie het mooiste gebit had. Dankzij haar dapperheid ga ik nu jaarlijks met plezier naar de tandarts. Het is dus zeker mogelijk om je angst niet over te dragen op je kinderen, maar ik kan me voorstellen dat dat nog best lastig is.

Geniet van je zwangerschap en hopelijk ook van een gezond gebit ;)

Ik heb dit jaar ook twee gaatjes moeten vullen. Vroeg of ik wel een verdoving mocht ivm de zwangerschap. Maar dat was geen probleem. Kreeg wel een andere dosis.

Wat slim van jou dat je nu aan het begin van je zwangerschap naar de tandarts bent gegaan om eventuele problemen voor te zijn en ook dapper dat je ondanks je angst die stap voor jou en je kindje weer hebt genomen.

Ik ben zelf tandarts en zwanger.  Het is inderdaad heel belangrijk om je gebit goed te onderhouden tijdens de zwangerschap, omdat een slecht onderhouden gebit ook gevolgen voor je kindje kan hebben. Dagelijks ook tussen de tanden schoonmaken (zoals met een tandenstoker of rager)  is dan ook een must.

Wat betreft verdoving ; dit is absoluut geen probleem tijdens de zwangerschap. De verdoving wordt heel lokaal gebruikt (bij de tand)  en wordt niet de bloedbaan ingespoten dus komt ook niet bij je kindje. Het is dus beter wel verdoving te kiezen want als je met stress in de stoel ligt dat heeft wel invloed op je kindje.

Wat betreft röntgenfoto's zijn wij als tandartsen vaak wat terughoudend tijdens de zwangerschap echter de straling is te verwaarlozen. Mocht je namelijk tijdens je zwangerschap met t vliegtuig op vakantie gaan dan krijg je veel meer straling. Tevens gebruik ik bij zwangere ook altijd een loodschort bij het maken van foto's dus dan kan er sowieso geen straling bij de baby komen want het loodschort absorbeert dit. In sommige gevallen is het juist verstandig (zeker als je langere tijd niet meer geweest bent)  als je zwanger bent toch controle foto's te laten maken met een loodschort want als er gastjes zijn die met het blote oog niet te zien zijn zou je hier tegen het einde misschien last van kunnen krijgen.  En met een dikke buik in de tandartsenstoel is dan niet zo fijn.

Succes ermee!

Ik was net 4 weken zwanger toen ik naar de tandarts moest en dezelfde vraag stelde. Ze hebben mijn afspraak verzet naar eind augustus zodat ik in ieder geval zeker wist dat, mocht het uitlopen op een miskraam, het niet zou hebben gelegen aan de verdoving. Het zou geen kwaad kunnen zeiden ze maar ik mocht zelf kiezen. (leuke woordspeling..hahaha). Dus ik ga terug wanneer ik voorbij de 12 weken ben!

Dank jullie wel voor de reacties!

Vorige week ben ik bij de mondhygiëniste geweest en zij adviseerde mij te overleggen met de verloskundige. Wordt er wel een beetje onzeker van dat zowel de tandarts als de mondhigiëniste geen uitspraak wil doen of doet. Ik overleg volgende week, ik heb dan de eerste echo en intakegesprek met de verloskundige, wat ik het beste kan doen.

Succes met alle zwangerschappen! ;-)

Terug
Bovenaan